Matkailuyrittäjä Sirpa Törmä: Oulussa pitäisi näkyä laajemmin paikallisuus ja historia

Sirpa Törmä näkee Oulussa valtavasti matkailupotentiaalia, jota ei ole vielä valjastettu kunnolla käyttöön. Kuva: Studio Ollila

Uutiset

Julkaistu: Kirjoittaja: Henna Maria Saarenketo

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Sirpa Törmän tie matkailualan yrittäjäksi alkoi vuonna 2016, kun hän päätti irrottautua pitkäaikaisesta työsuhteestaan Oulun teatterissa. Ensimmäiseksi Törmä kouluttautui matkailupalveluiden tuottajaksi, ja siitä lähtien reppuun on kertynyt useita matkailualan koulutuksia.

20 vuotta tarpeistonvalmistajan töitä tehneellä Törmällä on vahva ymmärrys tarinallisuuden voimasta.

”Ensimmäinen ideani matkailun kehittämisen suhteen oli, että Oulussa tulisi tuoda paikallista tarinaa ja historiaa esille eri ympäristöissä, esimerkiksi kahviloissa ja muissa palvelupaikoissa”, Törmä kertoo.

Ajatus sai vahvistusta, kun Törmä kouluttautui Oulun matkailuoppaaksi.

”Oulussa on mielenkiintoisia historiallisia tarinoita ja henkilöitä, joista itse oululaisetkaan eivät tunnu tietävän mitään. Tuotteistaminenkin on hyvin pienimuotoista, turisteille on tarjolla lähinnä vain hautatervaa ja saippuaa”, harmittelee Törmä.

Ohjattujen kaupunkikierrosten aikana matkailijoille avautuvat eri paikkojen ja ihmisten historialliset tarinat. Kuva: Sirpa Törmä

Tonttu Tärmön paja

Vuonna 2017 Sirpa ja hänen miehensä Ari Törmä perustivat Tonttu Tärmön Paja Oy:n. Yritys on keskittynyt elämyspalveluihin ja tarjolla on muun muassa opastettuja kävelyitä, retkiä Hailuotoon ja Koiteliin sekä talviuintia.

Sirpalla on taskussaan matkanjohtajan paperit, ja hän on kouluttautunut Oulun lisäksi myös Kempeleen, Limingan, Tyrnävän sekä Hailuodon matkailuoppaaksi. Toimelias nainen on Hailuodon paikallisoppaat ry:n perustajajäsen, ja hän on käyttänyt korona-ajan hyväksi aloittamalla restonomin opinnot.

Tonttu Tärmön Pajasta saa palveluita, joiden avulla oman yrityksen tiloihin voi luoda tarinallisuutta.

”Voimala 1889 tilaan suunnittelimme ja toteutimme baaritiskin, jonka kyljessä on vanha kuva salista. Se tuo esiin rakennuksen historiaa”, kertoo Törmä.

”Olemme toteuttaneet myös keppari-tallin Koiteliin sekä rakentaneet pakohuoneita. Yhden kokonaan itse ja muut yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa”, hän lisää.

Luontoa ja leppoisuutta

Törmä on huomannut, että suomalaisille itsestään selvät asiat ovat monelle ulkomaalaiselle uusia ja kiinnostavia.

”Vein kerran äidin ja kaksi teini-ikäistä Koiteliin. Nuoret olivat todella innoissaan jääpaloista ja kanniskelivat niitä mukanaan”, Törmä naurahtaa.

Suurkaupungeista Suomeen saapuville turisteille luonnon helmassa koettu hiljaisuus on itsessään elämys.

”Perheen äiti nautti nuotiolla auringonpaisteesta ja nuoret olivat innoissaan lumesta”, Törmä kertoo.

”Suomalainen elämäntapa on ylipäätään hyvin leppoisaa ja se kiinnostaa ulkomaalaisia. Me emme vain itse huomaa sitä”, hän jatkaa.

Avantouinti on monelle suomalaisellekin jännittävä kokemus. Asiantuntevan oppaan seurassa kynnys uuden asian kokeilemiseen madaltuu. Kuva: Sirpa Törmä

Palvelut piilossa

Törmä on panostanut verkostoitumiseen yrityksen perustamisesta lähtien. Hänellä on paljon kontakteja ja yhteistyökumppaneita, mutta palveluiden esille saaminen on silti haasteellista.

”Matkailutuotteiden myyntialustoja on useita, mutta ne ovat pienyrittäjille tosi kalliita”, Törmä toteaa.

Törmän havaintojen mukaan matkailuun keskittyviä hankkeita on Suomessa paljon ja pieniä toimijoita halutaan mukaan. Toiminnan saaminen kannattavaksi vaatisi kuitenkin paljon kehittämistä.

”Pienet toimijat eivät nouse esille. Tarvittaisiin yhteen kokoava taho sekä nykyistä enemmän yhteistyötä yrittäjien kesken”, Törmä toteaa.

”Olen huomannut, että moni yritys ei edes tajua olevansa matkailualalla. Esimerkiksi kauneushoitolat ja muut hyvinvointipalveluita tuottavat yritykset voisivat tarjota palveluitaan aktiivisesti myös ulkomaalaisille matkailijoille”, hän jatkaa.

Törmä näkee, että Oulun matkailuneuvonta voisi olla keskeisellä paikalla, siellä missä turistit liikkuvat.

”Esimerkiksi Kauppahalliin olisi paljon helpompi tulla kuin nykyisiin tiloihin Hallituskadulle. Moni käy torilla joka tapauksessa”, hän pohtii.

Merellisyys ja kulkuyhteydet

Törmä toivoisi Oulun alkavan hyödyntää matkailussa merellisyyttä. Myös hyväkuntoisista laitureista on pulaa.

”Risteilytarjonta saisi olla laajempaa. Esimerkiksi lapsiperheille suunnattua risteilyä ei taida olla ollenkaan”, pohtii Törmä.

”Monet haluavat lähteä veneilemään, mutta ei ole paikkoja, jossa voisi kätevästi poiketa”, hän jatkaa.

Oulusta löytyy paljon kauniita luontokohteita, joihin pääsemiseen tarvitaan autokuljetus. Törmällä itsellään on taksioikeudet, mutta suuremmille ryhmille tarvittaisiin bussikuljetus.

”Pitäisi saada julkinen liikenne kulkemaan Sanginjoelle ja Koiteliin, siten että ne olisivat turisteille helposti saavutettavissa”, Törmä sanoo.

Yrittäjä toivoo, että oululaiset olisivat ylpeitä omasta kaupungistaan ja toimisivat myös itse omanlaisina matkailun edistäjinä.

”Moni sanoo, ettei täällä ole mitään, eikä omaa paikallishistoriaa tunneta”, Törmä harmittelee.

”Oulu on täynnä potentiaalia, se vain pitää hyvällä yhteistyöllä valjastaa käyttöön”, hän toteaa lopuksi.

Lisätietoa Tonttu Tärmön Pajasta löydät tästä linkistä.

 

Lue myös