Digiverstas opettaa nykyajan taitoja kaikille oululaisille – kirjaston pisteellä oli vilinää Amazing North -tapahtumassa

Kirjavinkkejä koodaamalla? Sellaistakin sai kokea Oulun kirjaston pisteellä Amazing North -tapahtumassa. Kuvat: Anne Laurila

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Amazing North -tapahtuma kokosi Steam in Oulu -verkoston kumppanit Ouluhalliin kahdeksi päiväksi esittelemään oivalluksia, teknologiaa, luovia ratkaisuja ja oppimisen iloa. Verkostoon kuuluvat Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu, OSAO, yli 40 Steam-yksikköä Oulun kaupungin varhaiskasvatuksesta, perusopetuksesta ja lukioista, Oulun kaupunginkirjasto sekä Museo- ja tiedekeskus Luuppi.

Oulun kaupunginkirjastolle Steam-verkostoon kuuluminen tarkoittaa entisestään tiivistyvää yhteistyötä kaupungin kouluverkoston kanssa.

“Verkostot ja yhteistyö ovat valtavan tärkeitä kirjastolle! Opimme niiden kautta asiakkaidemme näkökulmia ja voimme siten miettiä, miten tarjoamme palveluitamme paremmin. Jos emme esimerkiksi tiedä, mitä opetuksessa tapahtuu, jäämme kyllä todella nopeasti jälkeen siitä, mitä lapsille ja nuorille olisi tarpeellista kirjaston puolesta tarjota”, sanoo kirjaston vastaava informaatikko Elina Kauppila

”Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluissa on kyllä hyvä yhteistyö eri toimijoiden välillä, ja olemme innolla mukana osana Steam-verkostoa”, Kauppila kiittelee.

Kouluyhteistyössä kirjastolle kirjat ja tarinallisuus ovat edelleen ykkösasia, mutta Steam ja uudet teknologiat ja alustat mahdollistavat yhteistyön syventämistä.

“Kirjastoreitti on kouluyhteistyön runko. Siihen liittyy kirjavinkkauksia ja lukemaan edistämistä, mutta sen rinnalla monilukutaito, tiedonhankinnan taito ja nykyisessä informaatiokentässä toimiminen ovat sellaisia, mihin kirjasto myös tarttuu. Opetamme tiedonhakua Outi-verkkokirjastosta ja verkkotiedon hakua. Yläkoululaisille ja lukiolaisille meillä on Eväitä opiskeluun -sivusto, josta löytyy tiedon hakuun ja tiedon luotettavuuden arviointiin liittyvää materiaalia”, Kauppila toteaa.

Kokeilun iloa kaikelle kansalle

Kirjastolla on merkittävä rooli opastaa Steamin saloja kaikille kuntalaisille, ei vain digitaalisuuden keskellä toimimaan tottuneille koululaisille. Siksi kirjastoon on rakennettu digiverstas, jossa kuka tahansa kirjaston asiakas voi varata itselleen digitaaliseen valmistamiseen tarkoitetut laitteet ja niiden käyttöön opastavan digitalkkarin.

“Pääkirjaston remontin alta Pekuriin muuttaa myös digiverstaamme laitteineen. Haluamme tarjota ihmisille mahdollisuuden hyödyntää laitteistoja, ja digitalkkarimme auttavat asiakkaita tarvittaessa”, Kauppila huomauttaa.

Digiverstaasta löytyy samoja laitteita, joilla koululaiset pääsevät Steam-projekteissaan työskentelemään, kuten 3D-tulostin, vinyylileikkuri tai lämpöprässi. Digitalkkarit opettavat, miten kirjaston asiakkaat voivat laitteita käyttää ja valmistaa haluamansa tuotteet. Steam in Oulu -verkostossa pidetäänkin tärkeänä, että Steam-oppimista on tarjolla vauvasta vaariin, ei pelkästään kouluissa. 

Huomaamatta uusia taitoja

Amazing North -tapahtumassa kirjaston pisteellä oli tarjolla monia tehtäviä, joiden avulla kirjaston käyttö tulee lapsille tutuksi teknologiaa hyödyntäen.

“Esimerkiksi hyllytystehtävässä Bee-Boteilla tulee harjoiteltua ohjelmointia, ja samalla opitaan, miten kirjat löytyvät kirjaston hyllyistä aakkosten ja hyllyluokan perusteella. Toisessa tehtäväpisteessä Bee-Boteilla suunnistetaan kartalla, ja samalla saa kirjavinkin”, kertoo kirjaston pisteellä lapsia opastava Hanne Uusitalo.

Toisessa tehtäväpisteessä syntyy runoja – tussilla yliviivataan sanoja kirjojen irtosivuista, ja näkyviin jäävistä sanoista muodostuu runo.

“Tehtävä on helppo ja vaikea yhtä aikaa. On helppo yliviivata, mutta sitten pitää kyllä miettiä, mitä sanoja jättää, jotta muodostuu edes jotenkin järkevä runo”, Myllytullin yhdeksäsluokkalainen Saana kertoo.

Osa kirjaston tehtäväpisteistä on kokonaan digitaalisessa ympäristössä, kuten Vantaan kirjaston kanssa yhteistyössä kehitetyssä virtuaalipelissä, jota pelataan VR-lasit päässä.

“Virtuaalipelissä pelaaja on kirjastonhoitaja, jonka tehtävä on järjestellä kirjaston kirjat takaisin paikoilleen myrskyn jälkeen. Peli etenee ratkaistavien tehtävien ja vihjeiden avulla. Pelin päättyessä kirjaston kirjat ovat jälleen oikeilla paikoillaan. Pelin avulla opitaan uuden teknologian käyttöä ja tietysti sitä, miten kirjat löytyvät kirjaston hyllyltä”, Taru Tanska Oulun kaupunginkirjastosta kertoo.

Pääkirjaston Laituri-tilassa on satuseinä, joka on Amazing North -tapahtuman oheiskohde. Satuseinä on koettavissa 20. kesäkuuta saakka. Sadun, musiikin ja pelillisyyden maailmaan kannattaa suunnata päiväkoti- ja alakouluikäisten kanssa.

Kirjasto tarjoaa siis muutakin kuin kirjoja lainaan, ja sen vuoksi Oulu taisikin päästä finalistien joukkoon Suomen Vuoden kirjasto -kilpailussa. Kuntaliiton ja Suomen kirjastoseuran ensimmäistä kertaa järjestetyn kilpailun finaaliin ylsivät Inarin, Vantaan, Oulun, Lahden ja Raahen kirjastot. Kilpailu ratkeaa 16. kesäkuuta kirjastopäivillä.

Tool Camp -kisassa korkea taso

Amazing North -tapahtumassa ratkesivat myös Tool Camp -haastekisan voittajat. Kolmentoista steam-koulun 4.–9.-luokkalaisia kisasi kilpailun voitosta, jossa ratkaisuja haettiin ennalta annettuihin haasteisiin. Tuomariston puheenjohtaja, Oulun yliopiston Steam-dosentti Sari Harmoisen mukaan kilpailutyöt olivat korkeatasoisia.

“Tuomaristolla oli vaikeuksia palkita parhaat työt – hyviä kilpailutöitä oli niin paljon ja palkittavia kilpakategorioita oli useita. Kyllä meillä kesti aikaa valita voittajat. Lapsien kiinnostus, motivaatio ja into töiden parissa välittyi hyvin, mutta tuomariston arvion mukaan koulujen ajallinen resurssointi kilpailutöihin oli vaihteleva, osalla oli tullut kiire viimeistellä töitään koulutyön puitteissa”, Harmoinen toteaa.

Tool Camp -kisan voittajien on helppo hymyillä: alakouluista voiton vei Huttukylän koulu ja yläkouluista Ylikiimingin koulu. Kuva: Satu Fränti

“Monessa työssä kävi selväksi, että ryhmä oli todella perehtynyt asioihin ja oppinut ongelmatilanteiden ratkaisua ja ryhmätyötaitoja. Töiden parissa työryhmät olivat kehittäneet omaa asiantuntijuutta, ja he käyttivät käsitteitä oikeassa kontekstissa. Esimerkiksi tilasuunnittelun kilpatöissä oli todella monipuolisesti huomioitu tilojen eri käyttäjäryhmät, näkö-, kuulo- ja liikuntarajoitteiset käyttäjät”, Harmoinen kiittelee.

Kirjaston digiverstasta löydät lisätietoa tästä linkistä. Oulun kirjaston voittoa Vuoden kirjastoksi voi kannustaa osallistumalla somekampanjaan. Postaa kiitoksesi julkisella tilillä tai kommentoi Oulun kaupunginkirjaston Kiitä kirjastoa -postauksia Facebookissa ja Instagramissa. Muista käyttää tunnisteita #kiitäkirjastoa #vuodenkirjasto ja  #oululukee.  

Oulun kaupunginkirjasto kesäaikaan:

  • Kesäaika on kirjastoissa 4.6.–28.8.
  • Pääkirjasto on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8.30–20, lauantaisin klo 9–15 ja sunnuntaisin klo 12–16.
  • Haukiputaan, Kiimingin ja Oulunsalon aluekirjastot ovat avoinna ma-to klo 8.30–19, pe klo 8.30–17, la–su suljettu.
  • Myös lähikirjastojen aukioloajoissa on kesäkaudella muutoksia ja ne voi tarkastaa kirjastoista, kirjaston kotisivuilta ja OUTI-verkkokirjastosta.
  • Aseman kirjasto Haukiputaalla on kokonaan suljettu koululaisten loman ajan 4.6.–9.8.
  • Hiukkavaaran kirjasto on kokonaan suljettu 24.6.–9.8.
  • Jäälin, Kellon, Martinniemen, Pateniemen ja Puolivälinkankaan kirjastoissa on vain omatoimikäyttö 4.6.–9.8.
  • Kastellin kirjastossa on vain omatoimikäyttö 27.6.–9.8.
  • Kaukovainion, Yli-Iin ja Ylikiimingin kirjastoissa vain omatoimikäyttö 27.6.–31.7.
  • Kirjastoautojen Kauno ja Onneli ajotauko on 27.6.–7.8.
  • Juhannusaaton aattona 23.6. kirjastot avautuvat viimeistään klo 10 ja sulkeutuvat klo 17 mennessä. Juhannusaattona 24.6. ja juhannuspäivänä 25.6. kirjastot ovat kiinni eivätkä kirjastoautot aja. Omatoimikirjastoissa voi vierailla läpi juhannuksen.

 

Lue myös