Teatteri Akseli Klonk aloitti aikuisille suunnatut esitykset – Divine korkkasi uuden Klonkka-näyttämön

Näytelmä perustuu Merja Zoubirin näyttelemän Glenn Milsteadin ja hänen hahmonsa, Tommi Sahan tulkitseman Divinen väliseen keskusteluun. Kuvat: Veera Uutinen

Uutiset

Julkaistu: Kirjoittaja: Henna Maria Saarenketo

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Teatteri Akseli Klonkin ja Vapaat radikaalit -työryhmän yhteistyönä syntynyt Divine! Melkein pulmunen… -näytelmä on käynnistänyt uuden Klonkka-näyttämön esityskauden. Hallituskadulla laskeudutaan konkreettisesti maan alle undergroundteatterin maailmaan, jossa katsoja pääsee tutustumaan ikonisen diskokuningattaren, näyttelijän ja drag-artisti Glenn Milsteadin (1945–1988) elämään.

Divine on Milsteadin luoma hahmo, joka tuli tunnetuksi rohkeasta pukeutumisesta, räikeästä meikistä, räävittömästä huumorista ja radikaaleista rooleista John Watersin ohjaamissa elokuvissa. Hänellä on myös useita diskokappaleita, jotka ovat jääneet elämään tähden kuoleman jälkeenkin.

Divinea näyttelevälle Tommi Sahalle diivan musiikki on ollut erityisen lähellä sydäntä jo nuoruudesta asti.

”Kun kuulin teininä diskossa hänen biisejään, olisi kyllä tehnyt mieli tanssia, mutta silloin ei kehdannut”, Saha muistelee.

Nyt Saha saa tanssia teinivuosienkin edestä ja sukeltaa täysin pitkäaikaisen idolinsa sielunmaisemaan. Hän onkin täysin omissa nahoissaan punainen glittermekko päällä ja laukoessaan hävyttömyyksiä -kuten esikuvansakin teki.

Näytelmän päätyminen New Yorkista Ouluun on Sahan ja näytelmän suomentaja Tanja Turtiaisen alulle laittama hanke.

”Olemme pitkän linjan Divine-friikkejä; katsottu John Watersin leffoja ja kuunneltu musiikkia. Tanja tuli joskus 2016 kertomaan, että näytelmä on jenkeissä tehty, ja siitä lähtien on sitä yhdessä visioitu. Kaikki lähti sitten kunnolla käyntiin, kun saatiin Akseli Klonk mukaan tuotantoon”, Saha kertoo.

Näyttelijä Tommi Saha kannustaa ihmisiä tutustumaan rohkeasti Divinen tuotantoon. Hänen mukaansa sieltä löytyy loputtomasti ammennettavaa.

Ihminen hahmonsa vankina

Näytelmä perustuu Merja Zoubirin näyttelemän Glenn Milsteadin ja hänen hahmonsa Divinen väliseen keskusteluun. Tehtyään pitkään töitä hahmon parissa Milstead toivoi pääsevänsä esittämään miesrooleja ja tunkemaan hahmonsa kaapin viimeisimpään nurkkaan. Divinen maine ja menneet roolit kulkevat kuitenkin mukana, osaltaan lannistaen ja toisaalta houkutellen palaamaan entiseen.

Zoubirille Milstead ja Divine eivät olleet entuudestaan tuttuja.

”Tiesin, miltä hän näytti ja tiesin, että hän on laulanut diskomusiikkia. En itseasiassa edes tiennyt, että hän on mies. Kun minulle avautui Glennin maailma, tuli kova myötätunto ja suru siitä, että sillä jäi kaikki kesken. Minusta on näytelmän myötä tullut myös fani”, Zoubiri kertoo.

Milstead ei lopulta ehtinyt toteuttaa suurta unelmaansa miesroolien suhteen. Hän oli päässyt mukaan suosittuun Pulmuset-sarjaan, mutta menehtyi juuri ennen kuvausten alkamista. Kuollessaan hän oli vain 42-vuotias.

”Minulle herää kova halu puolustaa häntä, jos joku viittaa ainoastaan hänen hahmoonsa tai joihinkin shokeeraaviin elokuvakohtauksiin. Hän oli niin paljon enemmän”, Zoubiri sanoo.

Zoubirin esittämä Glen haluaisi viedä uraansa eteenpäin kohti vakavasti otettavia rooleja, mutta hänen Divine-hahmollaan olisi vielä hinkua jatkaa lavan valloitusta.

Ilmaisun vapautta

Divinen esitykset olivat provokatiivisia, rivoja ja rajoja rikkovia. Siihen aikaa drag-kulttuuri oli erilaista, enemmän kaunista poseerausta. Reippaasti yli satakiloinen mies tiukassa mekossa, vaalea tukka villisti sojottaen ehdottelemassa hävyttömyyksiä, ei vastannut vallitsevaa kulttuuria.

Työryhmä näkee itseilmaisun vapauden olevan näytelmän kantava sanoma.

”Koen, että esityksessä tulee ilmi itsensä hyväksyminen juuri sellaisena kuin on. Kun ajattelee Divinea, niin hän loi itsestään sellaisen hahmon, josta hän ajatteli ihmisten pitävän, mutta siitä tulikin hänelle vankila. En tiedä, olisiko hän ollut onnellisempi, jos olisi ollut enemmän sinut itsensä kanssa. Ei ehkä olisi ollut niin kuuluisa, mutta ehkä onnellisempi”, pohtii Zoubiri.

Ei tarvitse yrittää mukautua mihinkään normeihin. Saa vaikka vastustaa ihan kaikkea.

Entisessä punkkarissa on puolestaan herännyt kapinallisuuden asenne.

”Divine ja Watersin leffat lähtivät rikkomaan tabuja sillä tavalla, että ne vedettiin överiksi. Vähän samaa mekin tehdään. Pidän siitä, että tästä on tehty tarkoituksellisesti räävitöntä, kun nykyään kaikki on niin sisäsiistiä, normaalia ja kivaa – vaikka niin ei ole”, Saha painottaa.

”Haluan ajatella, että on itsestään selvää, että jokainen saa olla mitä haluaa. Jokainen saa tuoda itsensä esiin miten haluaa. Ei tarvitse yrittää mukautua mihinkään normeihin. Saa vaikka vastustaa ihan kaikkea”, hän lisää.

Klonkkimaista maustetta

Akseli Klonk on tunnettu laadukkaasta ja oivaltavasta nukketeatterista, eikä sitä elementtiä ole unohdettu tämänkään produktion kohdalla. Tua Hautamäen valmistamat nuket tekevät näkyväksi Milsteadin elämässä vaikuttaneet ihmiset ja kohtaamiset.

Näytelmän alkuperäiset tekijät ovat seuranneet työryhmän harjoituksia New Yorkista käsin ja antaneet siunauksensa tulkinnalle.

”Heistä huomasi, että tämä on heille sydämen asia, ja he olivat tarkkoja siitä, ettei pilkata ketään ja kunnioitetaan alkuperäistä tarinaa”, Zoubiri kertoo.

Tua Hautamäen ilmeikkäät nuket tekevät eläväksi Divinen elämässä vaikuttaneet henkilöt.

Näytelmän ohjaaja Anu Arango Enqvist kokee näytelmän kanssa työskentelyn olleen antoisaa ja sivistävää.

”Herkullisinta oli sukeltaa Divine-hahmoon ja henkilöön. Kun tutustui hänen maailmaansa ja elokuviin, sieltä on avautunut sellainen maailma, joka ei ehkä ilman tätä prokkista olisi tullut näin lähelle”, hän kertoo.

Arango Enqvist arvelee, että katsojilla saattaa olla jonkinlainen ennakkokäsitys, millaisesta näytelmästä on kysymys.

”Meillä ei ole sisältövaroituksia, mutta ihmiset, jotka tulevat katsomaan, ovat ehkä jollain tavalla tietoisia mikä tämä tyyppi on, ja mitä tämä esitys voi olla. Harjoituskaudella mietittiin, ettei mennä ansaan, että loukataan jotain ihmisryhmää. Muttei se tarkoita, etteikö saisi radikaalisti sanoa”, hän sanoo.

Uuden tilan mahdollisuudet

Klokka-näyttämö valmistui viime vuoden lopulla ja sen toimivuutta testataan tämän kevään ajan. Ohjelmistossa on laaja kattaus erilaisia konsertteja, monologeja ja näytelmiä. Tilassa on myös anniskeluoikeudet.

”Aina välillä on noussut esille tarve aikuisille suunnatusta teatterista. Tämä on Akseli Klonkille uuden oven avaus ja on huikeaa, että löydettiin tila, joka mahdollistaa paljon”, iloitsee Arango Enqvist.

”Toimintamme jatkuu nyt ainakin toukokuun loppuun asti ja katsotaan, miten tämä lähtee elämään. Valveella jatkuvat edelleen lasten ja koko perheen jutut normaaliin tapaan”, hän lisää.

 

Lue myös