Matkailutapahtuma tuo kansainvälistä mediaa Ouluun ja Kuusamoon elokuussa 2024 – vierailun toivotaan lisäävän alueen tunnettavuutta

Kansainväliselle medialle on Oulussa tarkoitus esitellä muun muassa Oulu2026:n toimintaa, saunomista sekä jokisuistomelontaa. Kuva: VisitOulu

Luonto & ympäristö

Julkaistu: Kirjoittaja: Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun ja Kuusamon luonto- ja seikkailumatkailun toivotaan saavan ensi elokuussa buustia, kun alan kansainvälinen toimija järjestää yhdessä paikallisten kanssa medialle ja matkanjärjestäjille esittelytapahtuman. Viikon kestävän ohjelman aikana vieraillaan muun muassa Koitelissa ja tutustutaan 2026-kulttuurivuoteen.

Visit Finland, Oulun Matkailu ja Ruka-Kuusamo Matkailu tuovat yhdessä kansainvälisen matkailualan järjestön Adventure Travel Trade Associationin (Atta) kanssa AdventureWeek-tapahtuman Suomeen elokuussa 2024.

AdventureWeek Finland on osa Attan järjestämää tapahtumakokonaisuutta, joka kokoaa yhteen maailman johtavat luonto- ja seikkailumatkailutoimijat.

Tapahtuma esittelee Oulun ja Ruka-Kuusamon alueen ainutlaatuisia elämyksiä, aktiviteetteja ja luontomatkailun mahdollisuuksia sekä paikallisten yritysten tarjoamia palveluita kansainvälisille matkanjärjestäjille ja median edustajille.

”Tämä on täydellinen markkinapaikka Oululle ja Pohjolan rengastielle. Alueellamme, erityisesti Pohjolan rengastiellä, on tarjolla rikas historia, kulttuuri ja monipuolisia luontoelämyksiä, jotka houkuttelevat matkailijoita ympäri maailman. Tapahtuma tuo alueelle laadukkaita matkanjärjestäjiä ja median edustajia, jotka auttavat lisäämään alueen näkyvyyttä ja houkuttelevuutta matkailukohteena”, iloitsee Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari.

Paljon mitä ei tiedetä

Attan verkkosivuilla Suomea kehutaan etenkin luontomatkailun luvattuna maana.

”Olemme todella innoissamme siitä, että AdventureWeek esittelee tulevana kesänä kaksi mielenkiintoista Suomen matkailualuetta, Oulun ja Ruka-Kuusamon. Osallistujat pääsevät oppimaan ja kokemaan uusia, hieman vähemmän tunnettuja alueita ja tuotteita sekä sellaista puolta Suomesta, josta ihmiset eivät vielä tiedä”, kertoo Gabi Stowell, Attan aluekehityksen varapuheenjohtaja.

”Suomi mainitaan usein ’maailman onnellisimpana maana’, mikä ei ole yllätys, sillä 75 prosenttia koko maasta on metsien peitossa, sillä on suuri saaristo ja se on Euroopan suurimman järvialueen sekä viimeisen koskemattoman erämaan, Lapin, koti.”

”Suomen arktinen sijainti ja neljä erilaista vuodenaikaa tarjoavat matkailijoille rajattomia seikkailumahdollisuuksia ympäri vuoden: pitkiä, valoisia päiviä ja keskiyön aurinkoa kesällä, syksyn värikkään ruskakauden sekä talven revontulineen ja lumisine aktiviteetteineen. Suomi on tunnettu myös Unescon maailmanperintökohteena olevasta saunakulttuuristaan, joka on tärkeä osa suomalaisten arkea ja helposti saavutettavissa vierailijoille”, Stowell mainitsee.

Melontaa ja kulttuuria

Viikon mittaisen AdventureWeek Finlandin ohjelman ensimmäisinä päivinä vieraillaan porotilalla Kuusamossa, seikkaillaan Karhunkierroksella ja Oulangan kansallispuistossa sekä tutustutaan kesän 2024 uuteen gravel-pyöräilyreitistöön sekä Ruka-Kuusamon matkailualan toimijoihin.

Viikko huipentuu Ouluun, Euroopan vuoden 2026 kulttuuripääkaupunkiin, jossa tutustutaan paikalliseen kulttuuriin ja elämyksiin, melotaan jokisuistossa ja lasketaan koskea Koitelissa sekä rentoudutaan saunan löylyjen lämmössä.

Atta on kansainvälinen yhteisö, johon kuuluu matkailukohteita, palveluntarjoajia, vaikuttajia ja mediaa sekä matkanjärjestäjiä ympäri maailman. Kaikkia yhteisön jäseniä yhdistää kiinnostus kestävään matkailuun, luonto- ja aktiviteettimatkailuun sekä paikalliskulttuuriin. Visit Finland, Oulun Matkailu Oy että Ruka-Kuusamo Matkailu ry sekä tapahtuman vastuullinen matkanjärjestäjä Adventure Apes ovat mukana Atta-järjestössä.