Oululaisia onnistumisia, osa 7: Joulupallosta alkanut yritys vei Anne Pason Japaniin jakamaan nimikirjoituksia

Anne Pason perustaman Lovi-yrityksen puutuotteista noin 90 prosenttia menee ulkomaille. Kuvat: Anna Karppinen

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Kun Japanin kansallinen televisioyhtiö NHK teki Anne Pason perustamasta Lovi-yhtiöstä jutun vuonna 2019, se vauhditti myyntiä ja toi uusia verkostoitumismahdollisuuksia – ja sai aikaan hämmentäviäkin fiiliksiä.

”Lovi pääsi mukaan japanilaisten Aarteita maailmalla -ohjelmasarjaan, ja sen jälkeen meno oli hetken kreisiä. Japanin-messuilla vieraat ihmiset pyysivät jopa nimikirjoituksia. En ole aiemmin kokenut sellaista fanittamista”, Paso kertoo.

Alusta asti Japani on ollut Lovi Oy:n suurimpia markkinoita. Oulun Jäälissä valmistetuista puutuotteista 90 prosenttia lähtee Suomen ulkopuolelle.

”Japanin-messuilla vieraat ihmiset pyysivät jopa nimikirjoituksia. En ole aiemmin kokenut sellaista fanittamista.”

Anne ja hänen puolisonsa Mikko Paso perustivat yrityksensä vuonna 2006. Sitä ennen Anne Paso oli kehittänyt muutamia vuosia ensimmäistä Lovi-koristettaan – vanerista joulukuusen koristetta. Teollisen muotoilun opinnoissaan hän oli innostunut puumateriaaleista, mutta kaupoissa hän näki tuolloin melkeinpä vain muovisia joulupalloja.

”Aloin miettiä, miksi meillä Suomessa ei ole kotimaisesta puusta valmistettuja joulupalloja. Suunnittelin koottavan puupallon ja hain sille patentin.”

”Japanissa arvostetaan suomalaisuutta”

Made in Finland -brändi on tunnettu ja haluttu Japanissa. Varsinkin suomalaiset design-tuotteet käyvät kaupaksi. Anne kertoo, että yksi syy siihen on japanilaisten vahva lahjakulttuuri. Tuliaisia ja pieniä lahjoja annetaan ystäville ja liiketuttaville useammin kuin länsimaissa.

Mitä tahansa lahjoja eivät japanilaisetkaan anna, vaan esimerkiksi pieniin liikelahjoihin liittyy aina jokin suurempi merkitys.

”Suomalaisuuden lisäksi Japanin-markkinoilla arvostetaan puuta ja luonnollisia materiaaleja. Esteettisen elämyksen tuottaminen on tärkeää ja se, että tuote herättää positiivisia tunteita.”

”Etikettivirheiltä ei voi välttyä, ja varmaan olen tehnyt kaikki mahdolliset mokat, kuten halannut ihmisiä väärässä paikassa.”

Liiketoiminta japanilaisten kanssa vaatii tiettyä pelisilmää ja pitkäjänteisyyttä, vaikka Japani onkin tasaisesti kehittyvä markkinamme, Paso mainitsee. Hän kuvailee japanilaisia kohteliaiksi ja ystävällisiksi, mutta työkulttuuri on siellä vielä erittäin hierarkkista.

”En puhu japanin kieltä, joten Japanissa hymyilen ja kumartelen paljon. Silti etikettivirheiltä ei voi välttyä, ja varmaan olen tehnyt kaikki mahdolliset mokat, kuten halannut ihmisiä väärässä paikassa.”

Japanissa kumarretaan paljon, niin tervehdittäessä kuin hyvästellessä. Myös anteeksipyynnön ja kiitoksen yhteydessä näkee kumarruksia. Halaaminen ei puolestaan kuulu perinteiseen japanilaiseen työympäristöön.

”Myyntityö on kommunikaatiota”

Vuoden 2022 keväällä Lovin Japanin-maahantuoja Arco Design käynnisti Söpö museo -kiertueen, joka esittelee pohjoismaista muotoilua ja uusia kykyjä. Söpö-museokiertue vierailee useilla paikkakunnilla Japanissa, ja Lovi on siinä tiiviisti mukana.

”Hurjaa, että lähes 20 vuodessa tuotteistamme on tullut jo museokamaa”, Paso naurahtaa.

Lovin tuotevalikoimassa on erilaisia puusta valmistettuja koristetuotteita – eläinhahmoista koottaviin puihin ja seinäkoristeisiin.

Paso on tehnyt jo pitkään yhteistyötä BusinessOulun Japanin vientipalveluiden asiantuntija Takako Uchidan kanssa. BusinessOulun yrityspalvelut tukee yrittäjää kaikissa vaiheissa aina yrityksen perustamisesta kasvuun ja kansainvälistymiseen.

Viimeksi kuluneen vuoden aikana Anne Paso ja Takako Uchida ovat järjestäneet muun muassa Instagram-livelähetyksiä, joissa he ovat esitelleet suomalaista elämäntyyliä ja kulttuuria Söpön seuraajille. Japanilaiset ovat saaneet kuulla Suomen joulusta, pääsiäisestä ja marjastamisesta.

”Myyntityö on aina enemmän kyselemistä ja kuuntelemista kuin tyrkyttämistä.”

Sosiaalisen median käyttö ja merkitys markkinoinnissa on Pason mukaan kasvanut viime vuosina. Vaikka messuilla käyminen on harventunut, on niilläkin edelleen suuri tarkoitus.

”Suoria ihmiskontakteja ja aitoja kohtaamisia ei voita mikään markkinointikanava. Myyntityö on aina enemmän kyselemistä ja kuuntelemista kuin tyrkyttämistä. Se on kommunikaatiota.”

”Täällä on maailman parhaat vedet”

Kun Anne Paso viettää vapaa-aikaansa, hän suuntaa koiransa kanssa usein lenkille lähimetsään. Pohjoissuomalainen luonto ja siitä kumpuava onnellisuus ovat aiheita, joita hän hyödyntää tuotteidensakin tarinoissa.

”Meillä on täällä Pohjois-Pohjanmaan rannikolla maailman parhaat vedet ja uimarannat. Talvella puolestaan nautin pakkasesta ja siitä, että ulkoilumaastot ovat valkoiset.”

Lovin matka käynnistyi joulupallosta. Nyt valikoima kattaa yli 50 erilaista, suomalaisesta puusta valmistettua hahmoa – eläinhahmoista koottaviin puihin ja seinäkoristeisiin.

Yhtiön kaikki toiminnot suunnittelusta tuotantoon tapahtuvat Jäälissä saman katon alla, mikä on Annen mukaan tärkeää jatkuvalle kehitystyölle. Lovi työllistää tällä hetkellä kymmenisen henkilöä; ruuhka-aikoina joulun alla henkilöstömäärä kasvaa.

”Kun aloitin yritykseni, minulla oli kova näyttämisen tarve. Vuosien aikana olen saanut uskottavuutta ja itsevarmuutta. Ymmärrän ja tunnen koko ketjun läpikotaisin, tuotteen matkan metsästä kuluttajan hyppysiin.”

Oululaisia onnistumisia -juttusarja nostaa esille positiivisia kuulumisia työ- ja yrityselämästä. Olipa onnistumisesi pieni tai suuri, haluamme kertoa tarinasi. Juttusarjan toteutuksesta vastaa BusinessOulu. Ota yhteyttä: media@businessoulu.com.

 

 

Lue myös