Endless Summer Pop-Up-Market Pikisaaressa – uudet yrittäjät esittelevät tuotteitaan

Latinalaisamerikkalais-suomalainen yritys Joo Juice tarjoili maistuvia mehuja Flow-festivaalien kävijöille vuonna 2019. Kuvat: Mitro Härkönen

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Henna Maria Saarenketo

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Startup Refugees on vuonna 2015 perustettu verkosto, joka auttaa Suomeen tulleita pakolaisia, turvapaikan hakijoita ja maahanmuuttajia työllistymisessä ja yrittäjyydessä. Endless Summer Pop-Up-Market -tapahtumassa yrittäjät pääsevät esittelemään tuotteitaan ja palveluitaan, sekä testaamaan mitkä niistä voisivat kiinnostaa ostajia.

”Olemme järjestäneet pop-up-tapahtumia aika usein ja yrittäjät ovat kokeneet ne erittäin hyödyllisiksi”, verkoston viestintäpäällikkö Anni Lehtonen kertoo.

”Tässä tapahtumassa meillä on 13 eri yrittäjää, joista osa on kehittänyt toimintaa pidempään ja osa heistä vasta kokeilee yrittäjyyttä”, Lehtonen jatkaa.

Esillä olevien yrittäjien tarjoamat palvelut ja tuotteet ovat monipuolisia. Asiakkaiden on mahdollista tutustua esimerkiksi luonnonkosmetiikkaan, sisustustavaroihin, karkkeihin, vaatteisiin sekä ruokiin ja juomiin. Viikonlopun aikana on myös ilmaista ohjelmaa koko perheelle.

”Lauantaina on lapsille piirustuskilpailu, jossa tehdään karkkipuu sekä työpaja, jossa käsitellään ruuan hiilidioksidipäästöjä”, Lehtonen kertoo.

”Sunnuntaina lapsilla on mahdollisuus ottaa itselleen kiva kasvomaalaus”, hän jatkaa.

Helsingin Flow-festivaaleilla aloittelevat yrittäjät ovat päässeet testaamaan liikeideoitaan kymmenille tuhansille kävijöille jo monena vuotena.

Startup Refugees auttaa eteenpäin

Lehtonen on tyytyväinen toiminnan tuloksiin. Seitsemän vuoden aikana heidän kauttaan on työllistynyt yli 1300 henkilöä ja uusia menestyviä yrityksiä on syntynyt yli 60 kappaletta. Näiden lisäksi verkosto on tarjonnut yli 9000 koulutusmahdollisuutta.

”Monet tulevat maista, joissa yrittäjyys elää hyvin vahvana. He haluavat työllistää itsensä yrittäjinä myös Suomessa, mutta eivät tiedä mistä aloittaisivat”, kertoo Lehtonen.

Verkoston yksi tehtävä on yhdistää yritykset ja työnhakijat. Työllistävät alat vaihtelevat, mutta siivous-, rakennus-, logistiikka- ja majoitusalat vetävät tällä hetkellä parhaiten.

”Usein puutteellinen suomen kielen taito hidastaa korkeasti koulutettujen työllistymistä”, toteaa Lehtonen.

”Työllistymis- ja yrittäjyyspalveluissa kaikkien on mahdollista saada henkilökohtaista neuvontaa ja koulutusta, joiden avulla tuleva työllistyminen on helpompaa”, hän jatkaa.

Endless Summer Pop-Up-Market 27.–28. elokuuta klo 11.00–18.00 Oulu Urban Culturen tiloissa osoitteessa Pikisaarentie 15. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Business Oulun kanssa.

 

Lue myös