Oulunsalon Oulu10:n ovat löytäneet myös nuoret – ”Yritämme, että ihmiselle jäisi hyvä mieli kohtaamisestamme”

Sari Janatuinen on yksi neljästä Oulunsalon asiointipisteen työntekijästä. Henkilökunta on saanut kiitosta erityisesti digituestaan. Kuva: Suvi Ahvenjärvi

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Sirpa Tarkkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

”Ikäihmiset tykkäävät käydä paikan päällä. Heille voimme olla päivän ainoa puhe- tai muu sosiaalinen kontakti”, sanoo Oulunsalon Oulu10-asiointipisteen palveluasiantuntija Sari Janatuinen. Oulu10:n ovat ottaneet omakseen myös nuoret, jotka lataavat esimerkiksi liikuntalippuja.

Oulu10:ssä on nyt ajankohtaista venepaikkojen varaus, joka on aloitettu vanhoille asiakkaille.

Palveluasiantuntija Sari Janatuinen sanoo, että tilanne näkyy jo heillä Oulunsalon asiointipisteellä kauppakeskus Kapteenissa. Vanhan venepaikkansa voi varata uudelleen toukokuun alkuun mennessä. Sen jälkeen alkaa vapaiden paikkojen jako uusille asiakkaille.

Oulu10:n asiointipisteissä palvellaan yhden luukun periaatteella kaikissa kaupungin ja joissain yhteiskunnan palveluissa kuten Sivakan asuntohakemuksen täyttämisessä ja Kela-asioinnissa. Myös Sivakan asuntojen vuokrat voi maksaa Oulu10:een.

Oulunsalossa vastaanotetaan myös kaupunginkirjaston myöhästymismaksuja. Kirjaston valokopioita voi maksaa käteisellä.

Oulunsalon asiointipisteen valtiksi Janatuinen sanoo asioinnin helppouden. Maksuttomia parkkipaikkoja löytyy ja lähelle pääsee myös linja-autolla.

”Moni asioi samalla apteekissa ja tuo meille Kela-lomakkeen”, Janatuinen huomioi.

Liikuntaliput ovat asiointipisteen suosituin tuote, mutta myös bussi- ja tapahtumalipuilla on menekkiä.
Oulu10:n palveluasiantuntija Sari Janatuinen

Oulunsalon asiointipisteellä kävi vuonna 2022 enemmän asiakkaita kuin edellisenä vuonna, vaikka paikan päällä asiointi on pitkällä aikavälillä vähentynyt kaikilla Oulu10:n asiointipisteillä.

”Olihan se pieni yllätys”, Janatuinen huomauttaa ja uumoilee, että viestintä asioinnin helppoudesta on mennyt perille. Toimivista kulkuyhteyksistä ja parkkipaikoista on kerrottu puhelinasiakkaillekin.

Liikuntaliput suosituin tuote

Janatuinen on ollut Oulu10:ssä töissä kolme vuotta. Hän on tyytyväinen erityisesti siihen, että Oulu10:n ovat löytäneet nuoret varsinkin liikuntalippujen lataamispaikkana.

”Liikuntaliput ovat asiointipisteen suosituin tuote, mutta myös bussi- ja tapahtumalipuilla on menekkiä. Asiointipisteen keskiviikon poikkeuksellinen aukioloaika puolestapäivästä iltakuuteen asti onkin suunniteltu sitä silmällä pitäen, että liikuntahallilla ei omaa asiakaspalvelua.”

Teatterilippuja Oulu10:stä ei voi ostaa, sillä Oulun teatteri on siirtynyt Lippu.fi-järjestelmään. Se otetaan jossain vaiheessa käyttöön myös Oulu10:ssä.

Myös työllisyysneuvontaa

Oulunsalon toimipisteessä on töissä neljä asiakaspalvelijaa, jotka käyttävät useita sähköisiä järjestelmiä, vastaavat puhelimessa tiedusteluihin sekä käsittelevät kaupungin somekanavien palautteita ja OuluBotin kysymyksiä.

Oulu10:stä voidaan ottaa myös Skype-videopuhelu Kelan asiantuntijalle, jolloin pitää jonottaa vain muutama minuutti. Tunnistautumisen ja asioinnin asiakas hoitaa itse.

Oulu10 on saanut kiitosta digituestaan. Henkilökunta on myös suorittanut digi- ja väestötietoviraston osaamismerkkejä.

Sähköinen asiointi on löydetty hyvin kuten bussilippujen lataaminenkin. Sen Janatuinen uskookin lisääntyvän.

”Ikäihmiset tykkäävät käydä paikan päällä. Heille voimme olla päivän ainoa puhe- tai muu sosiaalinen kontakti. Mekin yritämme, että ihmiselle jäisi hyvä mieli kohtaamisestamme.”

Kun työllisyysasiat siirtyvät kunnille ensi vuonna, aletaan Oulu10:ssä neuvoa myös työllisyysasioissa.

”Työ asiakaspalvelussa on mielekästä ja vaihtelevaa. Minusta on mukavaa olla asiakaspalvelussa, eri kanavissa ja puhelimessa ja käyttää omaa ammattitaitoa toisten hyväksi, löytää ratkaisu ihmisen asiaan. Siitä tulee hyvä mieli”, Janatuinen iloitsee.