Linja-auton kuljettajille ja mekaanikoille on kova kysyntä – Ouluun varikkoa rakentava Nobina rekrytoi toistasataa ihmistä

Oulussa kesäkuussa liikennöinnin aloittava Nobina rakentaa parhaillaan varikkoa Ruskossa. Tuotantopäällikkö Jouko Järvisen tehtävänä on rekrytoida yritykselle toistasataa ihmistä töihin. Kuva: Pasi Rytinki

Koulutus

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulussa kesäkuussa bussiliikennöinnin aloittava Nobina rekrytoi kevään aikana paikallisesti pitkälti toistasataa ihmistä. Bussinkuljettajille on kova kysyntä kautta maan, samoin sähköautot hallitseville mekaanikoille. Alan työmahdollisuuksiin voi tutustua Jobcorner-tilaisuudessa BusinessAsemalla 14. maaliskuuta.

Pohjoismaiden suurin joukkoliikenneoperaattori Nobina aloittaa liikennöinnin sähköbusseilla Oulussa 3. kesäkuuta. Parhaillaan Nobina rakentaa varikkoa Ruskoon ja rekrytoi runsaasti henkilökuntaa vakituisiin työsuhteisiin. Yhtiö tarvitsee toistasataa linja-autonkuljettajaa sekä lisäksi asentajia ja toimihenkilöitä. Kaikkiaan yritys aikoo rekrytoida Oulussa tämän kevään aikana 120–130 henkilöä.

Tuotantopäällikkö Jouko Järvinen on hiljattain muuttanut Espoosta Ouluun vetämään yrityksen laajentumista Pohjois-Suomeen. Tähän saakka Nobina on liikennöinyt Suomessa pääkaupunkiseudulla ja Turussa.

”Meille tulee tänne 42 linja-autoa, joista 40 on täyssähköisiä. Ne kaksi muuta ovat dieselillä käyviä vara-autoja”, Järvinen kertoo.

Nykyisin Suomessa käytännössä kaikki kaupunkiliikenteen kilpailutukseen tulevat reitit ovat sähköautoilla hoidettavia.
Tuotantopäällikkö Jouko Järvinen, Nobina Oy

Nobinalla on Suomessa nyt noin 500 linja-autoa, joista noin puolet sähkölinja-autoja. Oulussa siis käytännössä kaikki sen autot ovat sähköllä kulkevia, mikä on herättänyt joissakin paikallisissa epäilyksiä niiden luotettavuudesta. Järvinen vakuuttaa, että huoleen ei ole syytä.

”Sähköbussejahan on jo Oulussa muilla operaattoreilla, ja lisää tulee. Nykyisin Suomessa käytännössä kaikki kaupunkiliikenteen kilpailutukseen tulevat reitit ovat sähköautoilla hoidettavia”, Järvinen huomauttaa. Yrityksellä on jo pitkä kokemus sähköbusseista, eikä merkittäviä ongelmia ole ollut.

”Toki kun pakkanen laskee lähelle kolmeakymmentä, ongelmia voi tulla, mutta vielä miinus kahdessakymmenessä ne pelaavat siinä missä mikä tahansa muukin auto. Kovemmalla pakkasella toimintasäde lyhenee, eikä esimerkiksi lämmityslaitteita ole suunniteltu siihen, että on 30 astetta pakkasta”, Järvinen sanoo ja toteaa, että polttomoottoriautoissakin alkaa olla ongelmia vastaavissa lukemissa.

Jatkuva kysyntä työvoimasta

Linja-autonkuljettajista on ollut huutava pula kautta maan jo vuosia. Oulussa taas työttömyyttä on suhteellisen paljon, joten maaperän voisi ajatella olevan otollinen uusille rekrytoinneille. Järvinen kertookin, että tähän mennessä järjestetyille kahdelle rekrytointikurssille on saatu yhteensä yli 250 hakijaa.

Hän huomauttaa, että alalle tarvitaan käytännössä jatkuvasti uusia työntekijöitä, joten asiasta kiinnostuneet ehtivät vielä hyvin hakea mukaan.

Nobina järjestää jälleen torstaina 14. maaliskuuta yhteistyössä BusinessOulun ja Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston kanssa JobCorner-tapahtuman, jossa kerrotaan avoinna olevista työ- ja koulutusmahdollisuuksista. Linkki tilaisuuteen löytyy tämän jutun lopusta.

Sähköbussi latauspistellä.

Nobina aikoo operoida Oulussa 40 sähköbussilla. Yrityksellä on jo pitkä kokemus sähkömoottorilla kulkevista linja-autoista. Kuva: Nobina

Järvinen arvioi, että linja-autoalan työvoimapulan syntymiseen ovat vuosien varrella vaikuttaneet monet asiat. Takavuosien noususuhdanteessa monilla aloilla on ollut töitä tarjolla, eikä eläköityvien kuljettajien tilalle ole saatu riittävästi uusia. Nyt Järvisen mukaan on nähtävissä uutta imua, mutta yleisissä mielikuvissa työstä on vielä kohentamisen varaa.

”Ehkä ala ei ole ollut kovin mediaseksikäs. On vääriä käsityksiä palkkauksesta, työehdoista, työpäivien pituudesta, kaikesta sellaisesta. Jossain vaiheessa maalailtiin kuvaa, että linja-autonkuljettajan työ on hirveän vaarallinen, mutta ei se sitäkään ole”, Järvinen pohtii. Hän kertoo itse olleensa alalla vuodesta 1988 ja nähneensä monia ylä- ja alamäkiä.

”Nyt alkaa olla taas linja-autoalan kulta-aika, kun muualla taloudessa sakkaa. Silloin tämä ala aina nostaa päätään.”

B-kortilla voi päästä mukaan

Nobina toivottaa alalle tervetulleiksi kaikenlaiset ihmiset ikään, sukupuoleen tai etnisyyteen katsomatta, jos innostusta työntekoon on.  Myös osa-aikatöitä on tarjolla. Työajat vaihtelevat aamun puoli viidestä aamuyöhön kahteen, kolmeen asti.

”Kyllä tällä alalla pärjää, jos on vain halua ajaa autoa ja tehdä asiakaspalvelutyötä. Kaikki oppivat ajamaan linja-autoa, se ei ole mikään ihmeellinen juttu. Se on itse asiassa aika helppokin vehje ajettavaksi”, Järvinen rohkaisee. Nobinalla kannustetaan myös alanvaihtajia linja-auton rattiin.

Alalle voi päästä työvoimakoulutuksen kautta, vaikka taskussa ei olisi kuin B-ajokortti. 50 päivän rekrykoulutuksen ja ajoharjoittelun jälkeen ajetaan D-kortti eli linja-autokortti, ja sen jälkeen Nobina voi palkata henkilön hankkimaan ammattipätevyyden oppisopimuskoulutuksella, joka kestää vajaan vuoden.

”Siinä suoritetaan logistiikan perustutkinto linja-autopuolelle”, Järvinen täsmentää.

Järvinen kertoo, että toistaiseksi mukaan valittujen hakijoiden ikähaarukka on ollut 21-vuotiaasta 63-vuotiaaseen. Keski-iän hän arvelee olevan 35–40 vuotta.

Mies istuu työmaakonttorissa pöydän ääressä.

Kun muussa taloudessa sakkaa, alkaa linja-autoalan nousukausi, sanoo Nobinan tuotantopäällikkö Jouko Järvinen. Kuva: Pasi Rytinki

Maahanmuuttajataustaisten hakijoiden osuus on ollut Järvisen mukaan Oulussa huomattavasti pienempi kuin muualla Suomessa, hänen arvionsa mukaan vain 10–15 prosenttia hakijoista. Etelä-Suomessa heitä voi olla jopa 80 prosenttia alan työnhakijoista.

”Maahanmuuttajatkin ovat hyvin tervetulleita, mutta kielitaitovaatimus rajoittaa jonkin verran. Pitää pystyä kommunikoimaan suomeksi asiakkaiden, liikennetyönjohdon ja tarvittaessa tietysti viranomaisten kanssa. Myös ammattipätevyyskokeet tehdään suomen kielellä.”

Kyllä tällä alalla pärjää, jos on vain halua ajaa autoa ja tehdä asiakaspalvelutyötä. Kaikki oppivat ajamaan linja-autoa, se ei ole mikään ihmeellinen juttu.

Naisia on ollut perinteisesti vaikea houkutella linja-autonkuljettajaksi. Nobinalla naiskuljettajien osuus on vain noin kuusi prosenttia.

”Turhan vähän on naishakijoita ollut Oulussakin. Ala sopii naisille täsmälleen yhtä hyvin kuin miehille, ei ole mitään rajoitteita”, Järvinen vakuuttaa.

Tarvitsemiensa toimihenkilöiden rekrytoinnin Nobina on saanut jo lähes valmiiksi, mutta asentajia etsitään edelleen. Järvisen mukaan osaavista asentajista alkaa olla valtakunnallisesti vielä kovempi kysyntä kuin kuljettajista, kun painopiste on siirtymässä sähkömoottoritekniikkaan.

”Sen jos osaa, niin töitä on takuuvarmasti missä tahansa Suomessa, myös tulevaisuudessa”, Järvinen toteaa.

Iso investointi

Nobina alkaa kesäkuussa liikennöidä Oulun seudun liikenteen reittejä 1, 2, 3 ja 5 sekä 2:n ja 5:n N-vuoroja, eli pääsääntöisesti sen sähköbussit kulkevat pitkiä, runkotyyppisiä linjoja Ritaharjun ja Metsokankaan välillä.

Ouluun tulo on Nobinalle kaikkine rakennus- ja rekrytointikustannuksineen suuri investointi. Kaikki liikenteeseen lähtevät sähköbussitkin ovat tuliteriä.

”Ensimmäiset autot ovat Intianmerellä jo tulossa”, Järvinen sanoo.

Ei tällaista varikkoa ja latauskenttää rakenneta ihan lyhyen ajan takia. Tarkoitus on olla mukana Oulun joukkoliikenteessä vuosikymmeniä.

Ruskoon Liusketielle parhaillaan rakennettavaan varikkoon tulee bussien latauskentän oheen kaksi korjaamohallia, jotka työllistävät 3–4 asentajaa ja korjaamon työnjohtajan, sekä autojen pesulinjat, toimistotilatkuljettajien taukotilat ja varustetilat. Rakennustyöt valmistuvat huhti-toukokuun vaihteessa.

”Tämänhetkinen liikennöintisopimuksemme on 8+2-vuotinen, mutta kyllä meidän on tarkoitus täällä pysyä pitempäänkin. Ei tällaista varikkoa ja latauskenttää rakenneta ihan lyhyen ajan takia. Tarkoitus on olla mukana Oulun joukkoliikenteessä vuosikymmeniä”, Järvinen sanoo.