Kivisydämen puomit ja pysäköintikortit poistetaan käytöstä – pysäköinti ilmaista viikon ajan

Kivisydämessä on kaksi sisään- ja ulostuloväylää, tämä torinrannassa (Hallituskatu 1) ja toinen Hallituskadun ja Uudenkadun risteyksessä (Hallituskatu 20). Kuva: Pasi Rytinki

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun kallioparkkiin eli pysäköintilaitos Kivisydämeen tehdään vuoden aluksi huomattavia muutoksia. Näkyvin niistä on ajoramppien puomien poistaminen, joka aloitetaan tänään maanantaina 8. tammikuuta. Pysäköinti on asiakkaille maksutonta 8.–14. tammikuuta välisen ajan.

Oulun Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Jouko Väänänen sanoo, että Kivisydämen puomien ja pysäköintikorttien poistaminen käytöstä helpottaa sekä asiakkaiden että pysäköintilaitoksen asiakaspalvelun elämää. Vuonna 2015 avatun Kivisydämen vanhat järjestelmät puomeineen ja magneettijuovalla toimivine kortteineen ovat aiheuttaneet melko paljon teknisiä ongelmia.

”Käytännössä on jouduttu tekemään kahta vuoroa asiakaspalvelua, kun on korjattu vioittuneiden korttien aiheuttamia ongelmia. Illat on kiinteistönhuolto auttanut ja yöllä vartijat päästäneet ihmisiä ulos. Niissä (korteissa) on ollut aika paljon ongelmia, joten meidän puolellamme tämä helpottaa paljon, ja onhan se mukavampi asiakkaillekin”, Väänänen toteaa.

Sujuvampaa asiointia

Puomittomassa Kivisydämessä asiointi sujuu yksinkertaisimmillaan niin, ettei asiakkaan tarvitse tehdä juuri muuta kuin ajaa sisään ja ulos. Rekisterintunnistuskamera lukee auton rekisterinumeron, ja jos asiakas on ottanut käyttöönsä Moovy-mobiilisovelluksen ja syöttänyt sinne maksukorttinsa tiedot, veloitus tapahtuu automaattisesti pysäköintiin käytetyn ajan mukaan.

Pysäköinnin voi maksaa myös Kivisydämessä perinteisempään tyyliin syöttämällä rekisteritunnuksensa automaattiin ja maksamalla kortilla. Maksun voi suorittaa myös myöhemmin 48 tunnin kuluessa Moovyn tai Oulun pysäköinnin nettisivuilla. Myös ParkMan-sovellusta voi käyttää, mutta käteisellä pysäköintiä ei voi enää maksaa.

Auto parkkihallissa

Kivisydäntä alettiin rakentaa vuonna 2012 ja se avattiin 2015. Se toimii myös 3000 hengen väestönsuojana. Kuva: Ellamari Koutonen / arkisto

Myös pysäköintihinnat muuttuvat, ja pysäköinnin laskutus jaksottuu ensimmäisen tunnin jälkeen 10 minuutin välein. Jatkossa ensimmäinen tunti on 2,60 euroa, jonka jälkeen pysäköinti on 43 senttiä aina jokaista kymmentä minuuttia kohti.

Lisää sopimuspaikkoja

Kivisydämen käyttöaste – eli pysäköintikielellä täyttöaste – on ollut melko hyvä, mutta sitäkin pyritään Väänäsen mukaan uudistuksilla parantamaan.

Kallioparkin 900 autopaikan kysyntä on kovimmillaan keskellä päivää, mutta ilta- ja yöaikaan Kivisydämessä on ollut hyvin tilaa. Tätä pyritään tasoittamaan lisäämällä sopimuspaikkojen määrää 300:sta 540:een. Sopimuspaikkoja myydään yrityksille ja heidän asiakkailleen, kuten hotellien kävijöille. Myös sähköautojen latauspisteiden määrää on tarkoitus kasvattaa nykyisestä kolmesta.

Väänäsen mukaan pohdinnassa on ollut myös dynaaminen hinnoittelu, jolloin pysäköinti olisi hiljaisina aikoina ruuhkatunteja halvempaa.

”Varmaan nyt, kun saadaan uusien järjestelmien myötä entistä tarkempaa dataa käytöstä, voidaan miettiä hinnoittelua uudemman kerran.”

Joulukuussa kävi 76 000 pysäköijää. Vuonna 2022 oli 740 000 käyttäjää, ja viime vuonna määrä vielä vähän kasvoi.
Toimitusjohtaja Jouko Väänänen, Oulun Pysäköinti

Kivisydän on saanut asiakaskyselyissä käyttäjiltä pääosin hyvää palautetta, mutta on myös ihmisiä, jotka eivät kallioparkkiin aja. Väänästä huvittaa hieman toimittajan tarjoama ajatus oululaisesta autoilijastereotyypistä, jonka mukaan pysäköintipaikkaa ei ole olemassa, jos se on maan alla ja maksullinen. Hän huomauttaa, että oululaiset kyllä käyttävät Kivisydäntä:

”Joulukuussa kävi 76 000 pysäköijää. Vuonna 2022 oli 740 000 käyttäjää, ja viime vuonna määrä vielä vähän kasvoi”, Väänänen toteaa. Hän kuitenkin uskoo, että puomittomuus voi houkutella uusiakin kävijöitä, kun asiointi Kivisydämessä on sujuvampaa ja nopeampaa myös ruuhkaisina päivinä.

Näinä päivinä Kivisydämen yksi valtti voi olla sekin, että mahdollisesti pakkasessa jäätynyt auto saa sulaa tovin.

Täpötäysi muutamana päivänä

Käyttäjän kannalta Kivisydämen täyttöaste on sillä tavalla hyvä, että sieltä löytää pysäköintipaikan lähes aina. Väänäsen mukaan kallioparkki on aivan täynnä vain muutamana päivänä vuodessa.

”Näitä sattuu joulun aikoihin ja isojen tapahtumien yhteydessä, viime vuonna esimerkiksi Lumo-valofestivaalin ja itsenäisyyspäivän paraatin aikana.”

Pysäköintilaitosten täyttöastetta tarkastellaan sen mukaan, montako pysäköintiä kutakin paikkaa kohti vuorokauden aikana tehdään. Vuonna 2022 tämä keskiarvo oli 900 paikan Kivisydämessä noin kaksi pysäköintiä paikkaa kohti, eli noin 1800 pysäköintiä päivässä.

Oulun Pysäköinti Oy hallinnoi hetkellä pysäköintiä myös omistamassaan Autosaaren pysäköintitalossa sekä puoliksi omistamassaan Autoheikin pysäköintitalossa sekä operaattorina Kontinkankaalla Sairaalaparkin, Oysin avohoitotalon sekä Oysin Rauhaparkin ja Rehaparkin pysäköintitaloissa. Väänäsen mukaan myös niihin on Kivisydämen kaltaisia uudistuksia suunnitteilla.

”Autosaari on tarkoitus ottaa jo tänä vuonna päivityksen alle”, hän kertoo.

Fakta

Kaupungin omistama osakeyhtiö

  • Oulun Pysäköinti Oy on Oulun kaupungin omistama yhtiö ja Oulun suurin pysäköintioperaattori. Yhtiö on perustettu vuonna 1988, ja sillä on seitsemän työntekijää.
  • Yhtiö noudattaa Oulun kaupunkikonsernin strategiaa. Oulun kaupunki pitää tärkeänä, että keskeinen pysäköintilaitostoiminta on kaupungin omistuksessa ja ohjauksessa sekä toteuttaa kaupungin liikenteeseen liittyviä tavoitesuunnitelmia.
  • Toimitusjohtaja Jouko Väänäsen mukaan asiakkaat penäävät usein pysäköinnin ilmaisuutta, koska Oulun Pysäköinti Oy on kaupungin omistama yhtiö. Hän muistuttaa, että kyseessä on kuitenkin nimenomaan osakeyhtiö, jota koskevat normaalin osakeyhtiön säännöt.  Se ei saa verovaroja eikä subventioita valtiolta, vaan toimii täysin pysäköintituottojen varassa, ja myös sen rakentamishankkeet kustannetaan veronmaksajien antamalla lainalla, jota maksetaan takaisin. Siksi sen tarjoama pysäköinti on maksullista. ”Mikään osinkokone tämä ei kuitenkaan ole, vaan pyrimme edistämään Oulun kaupungin elinvoimaa”, Väänänen sanoo.