Siirry suoraan sisältöön

Alma Lehmuskalliolle jatkosopimus Oulun teatterin taiteellisena johtajana

1.3.2022

Oulun teatterin hallitus on yksimielisesti päättänyt Alma Lehmuskallion jatkokaudesta Oulun teatterin taiteellisena johtajana. Nykyisen sopimuksen ensimmäinen kausi päättyy vuoden 2022 loppuun mennessä ja uusi sopimus on kaksiosainen, joka kattaa vuodet 2023–2024 sekä optiovuodet 2025–2026.

Oulun teatterin hallituksen lisäksi myös taiteellinen henkilökunta puoltaa yksimielisesti Alma Lehmuskallion jatkoa.

”Olemme todella iloisia Alma Lehmuskallion jatkosta taiteellisena johtajana. Alma on rohkea johtaja, joka tukee ja edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja luovuutta teatterissamme. Viimeaikaisina haastavina aikoina Alma on johtanut huumorilla, hymyllä ja tulevaisuuteen uskoen. Alman luoma tuleva ohjelmisto innostaa ja inspiroi taiteellisesti ja taidollisesti. Kun mennään kohti kulttuurivuotta 2026 ja Euroopan katse kohdistuu Ouluun, ollaan Alman johdolla kovassa iskussa!”, näyttelijäyhdistyksen puheenjohtaja Annika Aapalahti iloitsee.

Alma Lehmuskallion nykyisen sopimuksen ensimmäinen kausi päättyy vuoden 2022 loppuun mennessä. Sopimuksen uudistamisella tavoitellaan työn jatkumista kulttuuripääkaupunkivuoden loppuun saakka. Sopimus on kaksiosainen ja kattaa vuodet 2023–2024 sekä optiovuodet 2025–2026.

”Lehmuskallion lisäkausi turvaa teatteritoiminnan jatkuvuuden ja pitkäjänteisen suunnittelun. Hän on ottanut Oulun teatterin taiteellisesti omakseen ja ansainnut inhimillisyydellään ja ammattitaidollaan koko organisaation luottamuksen ja arvostuksen. Olen iloinen siitä, että hän tulee saamaan mahdollisuuden tehdä töitä ja loistaa haastavan poikkeustilan jälkeenkin ja johtaa meitä kohti Oulun kulttuuripääkaupunkivuotta”, tuotantopäällikkö Sari Tanner kuvailee.

Halu nähdä, mitä normaali toiminta on

Koska koronapandemia on vaikuttanut koko Oulun teatteriin, haluaa Lehmuskallio vielä nähdä talon normaalin toiminnan ja kehittää edelleen Oulun teatteria.

”Haluaisin päästä laineelle surffaamaan sen sijaan, että yritän vain jääkylmässä kaislikossa päästä laudan päälle. Minulla on hirveä halu nähdä, mitä normaali toiminta on. Työni on ollut isosti tähän mennessä kriisijohtamista, vaikka on pystynyt tekemään myös normityötä. Odotan innolla, että pääsen toimimaan ilman, että joka kolmas päivä pitää päivittää turvallisuusohjeita”, Lehmuskallio kertoo.

”Ihmiset liittyvät siihen, miksi haluan jatkaa. Saan tukea omalle visiolle ja työlle. Kohtaan paljon halua ja intoa tehdä teatteria tosi hyvin ja siihen meillä on mielettömän taitavat tyypit ja hirveän kivat ihmiset töissä joka puolella. Haluan jatkaa myös siksi, että haluan tehdä töitä näiden ihmisten kanssa”, hän lisää.

Oulun teatterin tulevaisuuden Alma Lehmuskallio näkee valoisana.

”Meillä on superhyvät näkymät. Olemme pystyneet ihmeellisellä tavalla koronan aikana uudistumaan ja kehittymään sekä luomaan teatteria uusiksi. Kunhan pääsisimme normaalilla tavalla näyttämään sen ulospäin ja vuorovaikutukseen yleisön kanssa, meillä on mahdollisuus aivan huippuvuosiin. Se ei ainakaan täällä työskentelevistä ihmisistä jää kiinni.”

Taiteen itseisarvon puolustaja

Alma Lehmuskallion visiona on etsiä mahdollisimman monia tapoja esityksille löytää tiensä näyttämölle ja luoda esitysten ja kohtaamisten avulla yhteyksiä ihmisten välille.

”Moninaisuus tekemisen tavoissa tuo moninaisuutta lopputuloksiin, mikä on teatterin ehdoton vaatimus ja olemassaolon tarkoitus. On kivaa ajatella, että katsojan kokemus on sellainen, että ai hitto teatteri voi olla tällaistakin.”

Tärkeää Lehmuskalliolle on myös puolustaa nykyajassa taiteen itseisarvoa, kauneuden kokemisen arvoa ja sellaisten kokemusten arvoa, joiden hyötyä ei pysty edes sanoittamaan.

”Hyötyajattelu ei kuulu teatteriin tai taiteeseen. Voidaan ajatella, että teatterilla on terveydellisiä hyötyjä, mutta se ei ole silti meidän olemassaolon tarkoitus.”

Lehmuskallio painottaa, että taiteellisesta visiosta puhuttaessa täytyy puhua samalla myös kestävistä toimintatavoista ja ihmisten hyvinvoinnista. Teatteriala on tekijöilleen vaativaa esimerkiksi hurjien työaikojen vuoksi. Työhyvinvointia on Lehmuskallion ja toimitusjohtaja Anu-Maarit Moilasen johdolla kehitetty.

”Hyvinvoivat ja nähdyksi sekä kuulluksi tulleet ihmiset, jotka voivat työskennellä turvallisessa ilmapiirissä, tekevät parasta taidetta”, Lehmuskallio painottaa.

Palkitun työparin saumaton yhteistyö

Alma Lehmuskallion työparina Oulun teatterissa on toimitusjohtaja Moilanen. Palkitun kaksikon työskentely on saumatonta ja vaikka heillä on selvärajaiset omat tontit ja osaamisalueet, on heillä kyky kuunnella ja oppia nopeasti toisen alueesta.

”Pätevä ja toimelias, aikaansaava ja ehkä tärkeimpänä kauhean kiva ihminen. Anu-Maaritin draivi on todella innostava. Työparityöskentelyssä on älyttömän tärkeää, että synkkaa. Teatterialalla ohjaaja ja taiteellinen johtaja ovat yksinäisiä ammatteja, joten on poikkeuksellisen siistiä saada tukea ja että lähellä on keskustelukumppani. Freelancerina ei ole tällaista keskustelumahdollisuutta”, Lehmuskallio kuvailee.

”Olen erittäin iloinen siitä, että Alma on sitoutunut meihin ja työhönsä Oulun teatterilla. Hän on meille paras mahdollinen taiteellinen johtaja: huippuosaaja, joka on inhimillinen sekä samanaikaisesti kehitysorientoitunut. Meillä on sama visio rohkeasti uusiutuvasta kaikkien teatterista ja yhteistyö välillämme on sujuvaa. Tunnistamme toistemme osaamisen ja meillä on yhteensopivat erityisosaamisalueet. Molempien työ kehittää teatteria samaan suuntaan”, Moilanen iloitsee.

Mun Oulun tavoite on vahvistaa oululaisuutta ja sen näkyvyyttä lisäten Oulun kaupungin pito- ja vetovoimaa kirjoittamalla paikallisista ja ajankohtaista aiheista, kuten kaupungin päätöksistä, tapahtumista, kolmannesta sektorista, yksittäisistä kaupunkilaisista sekä mielenkiintoisista ilmiöistä. Mun Oulu on osa Oulun kaupungin viestintäorganisaatiota.

Liittyvät sisällöt

Lue myös

Lue lisää aiheesta