Oulu markkinoi nyt Oulun matkailua oululaisille ja kysyy: Pelekääkkönää? – mukana rössypotut, talvipyöräily ja saunalautta

Pelekääkkönää kylymää? Tai pimiää? Anna vinkkisi, miten selevitä Oulussa, ohjeet löytyvät jutusta. Kuva: Visit Oulu

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun katukuvasta ja Visit Oulun somekanavista on viime päivinä saattanut bongata kolme lämminhenkistä ja leikkisää kuvaa erilaisista ihmisistä nauttimassa elämästä Oulussa saatekysymyksellä: Pelekääkkönää?

Kyseessä on Oulun Matkailu Oy:n hyvän tuulen kampanja, jonka tarkoituksena on kutsua oululaiset mukaan kertomaan, mikä tekee Oulusta Oulun ja miksi tämä outo pohjoisen kaupunki on meille niin kovin rakas ja kokemisen arvoinen.

Pelekääkkönää?-kampanjan myötä oululaisilta kysytään nyt, miten heille rakkaasta Oulusta, kaupungin nähtävyyksistä, ihmisistä ja ilmiöistä tulisi kertoa muille suomalaisille. Oulun matkailumarkkinointiin halutaan kampanjan myötä tuoda mukaan aimo annos aitoutta, inhimillisyyttä ja yhteisöllisyyttä – ja huumoriakin. 

”Haluamme luoda jotain aitoa ja yhteisöllistä, ja siksi matkailumarkkinointia tehdään nyt vahvasti yhdessä alueen ihmisten kanssa. Oululaiset ovat tunnetusti kotiseuturakasta, mutta myös kriittistä porukkaa. Siksi sen mitä Oulusta kerrotaan muille, pitää sisältää huumoria ja olla meidän oman näköistä, yhdessä oululaisten kanssa luotua”, kertoo Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari.

Pelekääkkönää-haaste

Oululaisia kehotetaan nyt kertomaan Visit Oulun nettisivuilla tässä linkkiosoitteessa, mitä kuuluu oululaisuuteen ja mitä täällä kannattaa ehdottomasti kokea. Esimerkkeinä oululaisista ilmiöistä mainitaan muun muassa rössypotun syöminen, talvipyöräily, selfie Toripolliisin kanssa, Nallikarissa uiminen ja saunalautalla löylyistä nauttiminen.

Oululaisilta tulleiden ideoiden ja ehdotusten pohjalta tullaan kokoamaan Pelekääkkönää?-haaste, jonka suoritettuaan ihminen voi sanoa kokeneensa Oulun – tai hieman humoristisemmin: selevinneensä Oulusta. Kaikkien ehdotuksia tehneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan myös 100 euron lahjakortti Visit Oulun verkkokauppaan.

Ideoista koostetulla kampanjalla lähdetään tekemään Oulun kotimaan matkailumarkkinointia.

Kampanjan toteutuksesta on vastannut oululainen mainostoimisto NTRNZ. Oulun Matkailu Oy on vuonna 2010 perustettu seudullinen matkailun yhteismarkkinointiyhtiö. Visit Oulu on Oulun matkailun markkinointinimi ja Pohjolan rengastie on koko seudun matkailupalelut esille tuova rengasreitti. Oulun seutu kattaa seuraavat matkailualueet: Oulu, Syöte, Rokua Geopark, Kalajoki, Raahe, Liminka, Hailuoto, Kempele, Tyrnävä, Ii ja Lumijoki.