Tietomaa tarjoaa erilaisen koulupäivän – tutkiminen ja käsillä tekeminen sopii monenlaiselle oppijalle

Loviisa Koskela (vas.), Anton Häivälä ja Louna Määttä osallistuivat luokkansa kanssa Tietomaa tien päällä -työpajaan. Kuvat: Henna Saarenketo

Lasten Oulu

Julkaistu: Kirjoittaja: Henna Saarenketo

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Miten saadaan mäkiauto kulkemaan tiettyä nopeutta? Vastauksen tietää ainakin tuhatkunta alakoululaista, jotka ovat osallistuneet kouluilla järjestettyihin Tietomaa tien päällä -hankkeen työpajoihin. Energian ja mekaniikan teemoihin rakennetut ryhmätehtävät ovat saaneet koululaisilta innostuneen vastaanoton ja erilaisten asioiden oppiminen on tapahtunut kuin itsestään tutkimisen ja hauskuuden kautta.

Vaikka Tietomaa on remontissa, toiminta ei ole pysähtynyt, vaan tulevia näyttelyitä suunnitellaan jo kovaa vauhtia. Muutos on tarjonnut myös oivan mahdollisuuden lähteä viemään toiminnallista tiedettä lasten luo. Marraskuusta 2023 lähtien Tietomaa tien päällä -auto on huristellut monen koulun pihaan, tuoden mukanaan muun muassa vastapainokatapultin, hammaspyöriä, mäkiautoradan sekä välineitä, joiden avulla voi tutkia ravinnon tasapainoa.

”Tämän kaltaista toimintaa on suunniteltu jo pitkään ja nyt siihen avautui hyvä sauma. Kolmen kuukauden aikana toimintaan on osallistunut tuhatkunta alakouluikäistä oppilasta ja palaute on ollut erittäin positiivista”, kertoo Tiedekeskus Tietomaan suunnittelija Harri Häll.

lapset tutkivat pöydällä olevaa ratas-tehtävää.

Loviisa Koskela, Louna Määttä ja Anton Häivälä tutkivat, miten erikokoiset rattaat vaikuttavat toistensa pyörimisnopeuteen.

Ratkaisu löytyy yhdessä

Tieteen maailmaan virittäydytään jo ennen varsinaista vierailupäivää. Oppilaat saavat postitse koululle Mysteeriboxin, joka sisältää ryhmätyötä vaativia tehtäviä. Niemenrannan koulun 3B-luokka oli yksi toimintaan osallistuneista. Oppilaat Anton Häivälä, Loviisa Koskela ja Louna Määttä kertovat luokan rakentaneen yhdessä tikuista sillan.

”Siinä oli 12 tikkua, sillan alle piti mahtua kynä ja sen piti kestää tietty määrä painoa”, Koskela kuvailee.

”Sen lisäksi me tutkittiin, kuinka paljon grammoja ja vetovoimaa pitää olla, että saadaan kenkä liikkumaan pöydällä ja sitten hiekkapaperin päällä”, Häivälä lisää.

Nainen ja kolme lasta pöydän ympärillä. Pöydälle on rakennettu keilarata.

Lasten tehtävänä on rakentaa rata, jossa kuula liikkuu mahdollisimman hitaasti. Laura Lampinen antaa hyviä vinkkejä. Takana Harri Häll.

Kun Häll ja Tietomaa tien päällä -hankkeen projektipäällikkö Laura Lampinen saapuvat koululle, on vuorossa parin tunnin työpaja, jossa oppilaat jaetaan pieniin ryhmiin. Sen jälkeen kaikki kiertävät kuusi eri tehtäväpistettä.

Louna Määttä nautti päivässä erityisesti ryhmätyöskentelystä.

”Oli kiva, kun tehtiin koko luokan kanssa yhdessä jotain. Ja että sai miettiä kavereiden kanssa ratkaisuja niihin tehtäviin.”

”Kyllä minusta tämmöinen tekeminen nostaa myös luokan yhteishenkeä”, lisää Anton Häivälä.

Myös Lampinen ja Häll ovat havainneet ryhmätyöskentelyn olevan lapsille mieleistä.

”Huomaa, että tehtävien hauskuus ja toiminnallisuus vievät mennessään. Tulee yhteinen halu onnistua, ei luovuteta, vaan yritetään löytää ratkaisu”, Häll sanoo.

tytöt kokoavat puisista osista pieniä autoja.

Loviisa Koskela ja Louna Määttä kokoavat mäkiautoja, joiden on tarkoitus kulkea radalla juuri tiettyä nopeutta.

Toiminta tukee erilaisia oppijoita

Häll on vetänyt vuosia Tietomaan leirejä ja museolehtorina työskentelevä Lampinen puolestaan on koulutukseltaan opettaja, joten lasten kanssa touhuaminen on heille tuttua puuhaa. Työpajojen yhteydessä he tapaavat paljon lapsia, joita eivät tunne entuudestaan, ja molemmat kertovat sen tekevän työstä vaihtelevaa ja mielenkiintoista.

Lampinen ja Häll ovat huomanneet, että toiminnallinen oppiminen sopii hyvin sellaisillekin lapsille, joille keskittyminen voi olla haasteellista.

”Ryhmissä on ollut mukana myös erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja sellaisia, joille perinteinen paikallaan istuminen ja luokassa opiskelu voi olla välillä haastavaa. Missään ryhmässä ei kuitenkaan ole ollut ongelmia keskittymisen kanssa. Uskon, että käsillä tekeminen antaa erilaista motivaatiota ja tehtävät imaisevat mukaansa”, pohtii Lampinen.

”On käynyt niinkin, että opettaja on saanut nähdä ryhmässä oppilaan toimivan eri tavalla kuin luokassa ja suorastaan loistavan siinä mitä tekee”, hän jatkaa.

Poika ja kaksi tyttöä laittavat puiset mäkiautot kulkemaan puisella radalla.

Anton Häivälä, Loviisa Koskela ja Louna Määttä tietävät, että auton paino vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti se kulkee radalla.

Testaa, tutki, hoksaa

Yksi päivän tehtävistä on rakentaa kaltevalle alustalle kuularata, johon asetellaan erimuotoisia puupalikoita siten, että kuula saataisiin liikkumaan mahdollisimman hitaasti. Tehtävä vaatii pohtimista, testausta ja ajan kellottamista. Päivän lopuksi kaikkien ryhmien alustat laitetaan peräkkäin ja seuraa jännittävä hetki: Pääseekö kuula kaikkien ratojen läpi?

Tehtävien taustalla on paljon mekaniikkaan ja energiaan liittyviä teemoja, joiden pariin oppilaat palaavat myöhemmin koulutunneilla. Sisältöjen monipuolisuuden ansiosta konsepti olisi helposti muokattavissa myös yläkouluikäisille. Nykyisessä muodossaan toiminta jatkuu helmikuulle ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä auki.

”Meitä on jo kosiskeltu yläkouluihin ja kyllä toiminnan taustalla on ajatus siitä, että tästä tulisi jossain muodossa pysyvää”, Häll sanoo.

”Olemme esimerkiksi pohtineet, voisiko kouluille viedä tiedenäytöksiä, joiden yhteydessä olisi työpajoja”, Lampinen lisää.

Oppilailta ja opettajilta saadun palautteen perusteella vastaavalle toiminnalle on kysyntää. Oppilaat Häivälä, Koskela ja Määttä vahvistavat sen kuin yhdestä suusta.

”Oli tosi hauskaa, ihan erilainen koulupäivä. Näitä lisää!”

Lue myös