Kohti Oulun Päiviä, osa 4: Kirubakaran Thuvaraka tanssii Intian vanhinta klassista tanssia

Kirubakaran Thuvaraka on matkalla äitiyteen sekä Oulun Päivien tanssiesityksessään että henkilökohtaisessa elämässään. Kuvat: Sivalingam Thushan

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Sirpa Anneli Tarkkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Tanssitaiteilija Kirubakaran Thuvarakalle tanssi on intohimo. Tanssimaan hän oppi äidiltään, joka on tanssiopettaja. 

”Itse asiassa voisin luonnehtia, että opin tanssimaan jo melkein syntyessäni”, Thuvaraka sanoo. 

Oulun Päivillä hän tanssii Äiti-nimisen tanssin, joka edustaa bharatanatyamia eli Intian vanhinta klassisen tanssin perinnettä. Se on myös Intian osavaltio Tamil Nadun tanssimuoto. 

”Voisin luonnehtia, että opin tanssimaan jo melkein syntyessäni.”

Bharatanatyamille tyypillisiä piirteitä ovat kiinteä ylävartalo, koukussa olevat jalat ja taivutetut polvet. Nämä yhdistyvät näyttävään jalkatyöskentelyyn ja hienostuneeseen viittomakielen sanavarastoon, joka perustuu käsien, silmien ja kasvojen lihaksiin.

Tanssia yleensä säestää musiikki ja laulaja. Tyypillisesti tanssijan guruna ja ohjaajana on paikalla nattuvanaarina, jota voitaisiin kuvailla täkäläisittäin kapellimestariksi. 

Koreografia on oma

Oulun Päivillä nähtävä Äiti-tanssi kuvaa Thuvarakan mukaan koko äitiyden matkaa. 

”Äidin rakkaus on säteilevä liekki, joka välkkyy horjumattomalla antaumuksella. Se on hellyyden, myötätunnon ja epäitsekkyyden sinfonia, joka ei tunne rajoja. Lapsen syntyhetkestä lähtien äidin sydän lyö sopusoinnussa sisällä kasvavan pienen elämän kanssa. Hänen rakkautensa ylittää sanat, uhmaa kaikkia esteitä ja kestää ajan kokeet”, kuvailee Thuvaraka tanssiesityksensä ajatusta.

Tanssin koreografia on Thuvarakan oma ja hän suosiikin omia koreografioitaan tanssitaiteessaan. Yleensä tanssia esitetään orkesterin kanssa, mutta tällä kertaa musiikki tulee nauhalta. 


Thuvarakan esitys sisältää paljon ilmaisuja ja rytmiä. 

Äitiaiheiseen tanssiin on myös toinen hyvä syy kuin itse esitys. Thuvaraka on raskaana ja vauva syntyy joulukuussa. Eli kun hän tanssii syyskuussa Valveella, raskaus on puolessavälissä. 

”Suunnittelin show’n äitiydestä ja vauvan tulosta maailmaan sekä kasvatuksesta. Esitys sisältää paljon ilmaisuja ja rytmiä. Kuulija voi konkreettisesti tuntea musiikin ja laulun voiman”, paljastaa Thuvaraka. 

Ensimmäistä kertaa hän ei tanssi bharatanatyamia Oulussa. Thuvaraka esiintyi myös viime vuonna Oulun Päivillä. 

”Oikein mukavaahan se oli, yleisömääräkin iloinen yllätys. Viime vuonna kyse oli enemmänkin workshop-tyyppisestä tapahtumasta, jossa tanssin välityksellä otettiin kontaktia yleisöön”, Thuvaraka muistelee. 

Thuvaraka on kotoisin Sri Lankan Batticaloasta ja töissä Oulun Nordeassa digitaalisen laadunvarmistuksen asiantuntijana. Oulussa hän on asunut puolitoista vuotta. Kaupunkiin Thuvarakan on juurruttanut aviomies, joka tekee Oulun yliopistolla tohtoriopintojaan. 

Kirubakaran Thuvaraka Äiti-tanssi Valveella 2. syyskuuta klo 16.

Oulun Päiviä vietetään 1.–3. syyskuuta. Ohjelmaa tehdään suurilta osin talkoovoimin oululaisten toimijoiden kanssa sekä keskustaan että muihin kaupunginosiin. Tapahtumaa on Oulussa vietetty vuodesta 1962.