Rajakylän koululaiset ovat robotiikan Suomen mestareita ja lähtevät seuraavaksi MM-kisoihin Dallasiin

Suomen mestarit peliareenansa ympärillä: vasemmalta Saku Karjalainen, Aaro Meriläinen, Teo Tyvelä, Otto Häyrinen, Ilari Sohlo, Otava Saraste ja joukkueen valmentajana toiminut Ukko Kankainen. Kuvat: Pasi Rytinki

Koulutus

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Rajakylän koululta löytyy keskiviikkoiltapäivänä joukko todellisia tulevaisuuden tekijöitä, jotka puuhailevat innostuneesti maallikon silmään oudoilta näyttävien vempaimien kanssa.

Koulun robotiikkakerhon kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisista koostuva joukkue Euroopan idolit voitti helmikuun alussa Riihimäellä robotiikan VEX IQ -sarjan SM-kisoissa kultaa tiimihaasteessa ja hopeaa yksilökisassa. Lisäksi joukkue sai tuomariston tunnustuspalkinnon osoitettuaan sinnikkyyttä ja sääntöjen tuntemusta sekä tehtyään kilpailussa nousun vastoinkäymisten jälkeen.

Joukkueessa olivat mukana Otto Häyrinen, Teo Tyvelä, Otava Saraste, Ilari Sohlo, Aaro Meriläinen, Saku Karjalainen ja Ukko Kankainen.

Eräänlaista robotticurlingia

Kilpailu toimii pääpiirteissään niin, että joukkueille toimitetaan hyvissä ajoin, kuukausia aikaisemmin kilpailutehtävä ja peliareenalle tulevia osia tai laitteita, joiden perusteella rakennetaan pieni robotti. Sillä ajetaan kilpailutehtävän mukaisia suoritteita.

Tämänvuotisessa tehtävässä robotin on tarkoitus toimittaa joukko kiekkoja kolmesta erilaisesta annostelijasta pistelaskualueelle hieman curlingin tyyliin. Peliaikaa on vain minuutti, jonka aikana ohjattavan robotin on suoritettava monenlaisia tehtäviä parhaan mahdollisen pistetuloksen saamiseksi.

”Joka vuosi on erilainen haaste. Tämänvuotinen haaste kerrottiin viime vuonna maalis- tai huhtikuussa”, Ilari Sohlo muistelee. Kilpailutehtävään kuuluvat areenan osat toimitettiin syksyllä, jolloin pojat alkoivat rakentaa robottiaan. Se valmistui vasta pari viikkoa ennen SM-kisoja.

MM-kisoja varten suunnitellaan uusi versio robotista 3D-mallinnuksen avulla. Koneen äärellä Ilari Sohlo, oikealla poikien opettaja Akseli Heikkilä.

”Meillä ei ole tällä hetkellä robottia kasassa, koska aloimme rakentaa uutta robottia MM-kisoja varten. Tämänhetkinen robotti ei ollut tarpeeksi hyvä”, Sohlo kertoo. Joukkue joutui SM-kisoissa säätämään robottiaan yötä myöten, kun karsintakierroksilla tulokset olivat välillä huonoja. MM-kisoissa pelataan saman kilpailuhaasteen mukaisesti.

Teo Tyvelän mukaan kilpailutehtävässä on hankalinta kiekkojen ampuminen pistealueelle oikeaan kohtaan. Pojat aikovatkin kehittää MM-kisoja varten rakennettavan robotin ampumismekanismia.

Yhteistyö keskeistä

Kilpailuissa on kolme erilaista pelimuotoa. Yksilökisaa pelataan yhtä robottia ohjaamalla, toisessa kisassa robottia ajetaan ennalta ohjelmoidulla automaattiohjelmalla, ja tiimihaasteessa kaksi eri joukkuetta laitetaan yhdistämään osaamisensa mahdollisimman hyvin, kun kentällä on kaksi robottia yhtä aikaa. Oulun pojat voittivat tiimihaasteen mestaruuden yhdessä riihimäkeläisten kuudesluokkalaisten Winter Boys -joukkueen kanssa. Oulun robottia ajoivat finaalissa Teo Tyvelä ja Otava Saraste.

”Tiimihaasteessa on tosi tärkeää yhteistyö, koska kaikki joukkueet ovat suunnitelleet ajot eri tavalla. Ajojen välissä on ehkä vartti aikaa harjoitella sen toisen tiimin kanssa, ettei yritetä tehdä samoja asioita”, Otto Häyrinen kertoo.

Robotti kootaan lukuisista palasista, jotka on Rajakylän koululla huolellisesti lajiteltu omiin laatikoihinsa.

Rajakylän koulun teknisen työn opettaja Akseli Heikkilä sanoo, että yhteistyö, ongelmanratkaisu ja jatkuva kehittäminen ovat keskeisessä roolissa robotiikan opetuksessa, jossa toteutetaan eri oppiaineryhmiä ja teknologiaa yhdistävää Steam-pedagogiikkaa.

Heikkilän mukaan robotiikka kysyy monenlaista osaamista, perusmoottoriteknologiasta 3D-mallinnukseen.

”Ensiksi pitää ymmärtää perusjuttuja, miten kitka vaikuttaa robotin liikkumiseen ja miten voimansiirto sekä vaihteisto toimivat. Sitten on myös koodipuoli, pitää osata kirjoittaa tai ainakin tehdä valmiilla toiminnoilla koodia, joka ohjaa robottia”, Heikkilä sanoo.

Riihimäki näyttää mallia

SM-kisoja isännöinyt Riihimäki on edelläkävijä Suomessa robotiikan kouluopetuksessa. Oulun pojat arvioivat, että siellä on robotin rakentamiseen tarvittavia osiakin käytössä kymmenkertainen määrä Rajakylän kouluun verrattuna.

”Riihimäellä robotiikka sisältyy opetussuunnitelmaan, ja heillä on 5–6 tuntia viikossa oppitunteja aiheesta. Meillä on kerran viikossa kolmen tunnin kerho”, Heikkilä vertaa. Silti kilpailuissa kisaillaan tasaväkisesti.

Rajakylän koulun robottikerholaisille on kertynyt jo rivi palkintoja kilpailuista.

Rajakylän koulussakin on jo vuodesta 2011 saakka ollut teknologiapainotteisia luokkia, joissa käytetään usein robotiikkaa opetuksessa mukana. Muutaman vuoden toimineessa, opetusohjelmaa syventävässä robotiikkakerhossa on mukana myös alakoululaisia, jotka opettelevat legorobotiikkaa. Heikkilä arvioi, että kisamenestys lisää kiinnostusta kerhoon, jossa on toistaiseksi ollut mukana aika pieni joukko oppilaita, pääsääntöisesti poikia.

”Teknisen työn tunneilla olen jo muutaman kerran kuullut sanottavan, että olisi pitänyt mennä robokerhoon, niin olisi päässyt Dallasiin”, Heikkilä kertoo nauraen.

MM-kisoihin Dallasiin on tulossa 2900 joukkuetta, joiden joukossa siis Rajakylästä ponnistava Euroopan idolit. Vapun tienoilla tapahtuvalle viikon matkalle on lähdössä seitsemän oppilasta ja kaksi valvovaa aikuista. Kaupunki on jo luvannut rahoittaa matkaa, mutta joukkue toivottaa muutkin sponsorit tervetulleiksi.

SM-kisojen tiimihaasteen finaalin voi katsoa allaolevasta linkistä: