Oulussa järjestetään ensimmäistä kertaa kaupunkimarkkinoinnin foorumi – teema painottuu Oulu2026-vuoteen

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Joona Eerola

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulu pyrkii tehostamaan näkyvyyttään kaupunkimarkkinoinnin keinoin ja lisäämään eri toimijoiden yhteistyötä Oulu2026-kulttuuripääkaupunkivuoden lähestyessä. 22. marraskuuta järjestetään Oulun ensimmäinen kaupunkimarkkinoinnin foorumi.

Oulun Tullisalissa järjestetään kaupunkimarkkinoinnin foorumi ensimmäistä kertaa 22. marraskuuta. Tapahtuman pääteemana on kaupunkimarkkinointi erityisesti kulttuuripääkaupungin näkökulmasta.

Foorumissa kuullaan kaksi mielenkiintoista puheenvuoroa, joista ensimmäisen pitää tietokirjailijana sekä viestinnän ja johtamisen valmentajana tunnettu Lilly Korpiola. Tämän jälkeen on vuorossa Liettuasta saapuva Dovile Butnoriūte, joka toimi Kaunasin vuoden 2022 kulttuuripääkaupunkiprojektissa kansainvälisten suhteiden johtajana.

Tapahtuman paneeliosuudessa vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungin tittelistä ovat keskustelemassa brändimarkkinoinnin professori Saila Saraniemi, Oulun kaupunginjohtaja Seppo Määttä, Kalevan päätoimittaja Antti Kokkonen, Oulun yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Suvi-Anna Salminen sekä Oulun kulttuurisäätiön ohjelmajohtaja Samu Forsblom.

Foorumi on suunnattu markkinoinnin ammattilaisille, kaupunkimarkkinoinnin strategiselle ohjausryhmälle, kaupunkikehittäjille ja muille sidosryhmille.

”Tervetulleita ovat toki myös kaikki kaupunkimarkkinoinnista kiinnostuneet”, kertoo tapahtuman päävastuuta vetävä markkinointipäällikkö Riina Aikio Oulun kaupungilta.

Yhteistyötä rakennetaan

Kaupunkimarkkinoinnin foorumi on osa uutta Oulun kaupunkimarkkinoinnin toiminta- ja rahoitusmallia. Tapahtuman yhteiskumppaneina toimivat BusinessOulu, Visit Oulu, Oulun Liikekeskus ja Oulu2026-säätiö.

”Tavoitteena on nostaa kaupunkimarkkinointi framille ja ideoida yhdessä, miten Oulu saadaan kaikkien suomalaisten huulille vuonna 2026 ja myös siitä eteenpäin – kansainvälistä yleisöä unohtamatta”, Aikio sanoo.

Kun puhutaan kaupunkimarkkinoinnista, on tärkeää myös kuunnella eri tahoja ja toimijoita kaupungissa, sekä inspiroitua ja innostua Oulusta.
Markkinointipäällikkö Riina Aikio, Oulun kaupunki

Tapahtuman avulla luodaan myös Oulun kaupunkimarkkinoinnin yhteisöä, ja pyritään tiivistämään yhteistyötä eri toimijoiden väillä kulttuuripääkaupunkivuotta silmällä pitäen.

”Mikä onkaan parempi tapa, kun järjestää tapahtuma? Kun puhutaan kaupunkimarkkinoinnista, on tärkeää myös kuunnella eri tahoja ja toimijoita kaupungissa, sekä inspiroitua ja innostua Oulusta”, Aikio hehkuttaa.

2026 on mahdollisuuksien vuosi

Kaupunkimarkkinoinnin foorumissa on vahvasti esillä kulttuuripääkaupunki ja sen tittelin hyödyntäminen. Tapahtuman paneelikeskusteluun osallistuva Oulun kaupunginjohtaja Seppo Määttä on sitä mieltä, että monelle oululaiselle kulttuuripääkaupunkivuosi tuo uusia ja yllättäviä näkökulmia siihen, miten monimuotoista ja moniäänistä kulttuuria kaupungista löytyy.

”Se on meille hieno mahdollisuus kertoa myönteisiä asioita kotikaupungistamme kaikissa kohtaamisissa”, Määttä avaa foorumissa mahdollisesti kuultavia ajatuksiaan etukäteen.

Nyt jos koskaan yritysten kannattaa toimialasta riippumatta kutsua kotimaiset ja kansainväliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit Ouluun, ja hyödyntää samalla kulttuuripääkaupungin tarjontaa.
Kaupunginjohtaja Seppo Määttä

Määttä korostaa, että hotelli- ja ravintolatoimijoiden lisäksi kulttuuripääkaupunkivuosi tuo valtaisan mahdollisuuden myös muille yrityksille.

”Nyt jos koskaan yritysten kannattaa toimialasta riippumatta kutsua kotimaiset ja kansainväliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit Ouluun, ja hyödyntää samalla kulttuuripääkaupungin tarjontaa. Moni kansainvälinen yrityspäättäjä ei ehkä koskaan ole käynyt Suomessa, saati Oulussa, mutta tunnistaa kyllä kulttuuripääkaupunkibrändin.”

Oulu2026 rakentuu yhteistyöllä

Kulttuuripääkaupunkistatuksen saaminen on vaatinut tiivistä yhteistyötä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välillä. Kulttuuripääkaupunkivuoden suunnittelussa ja toteutuksessa on mukana koko Pohjois-Pohjanmaa.

”Se antaa meille alueena nyt kilpailuetua. Meidän kannattaa pitää huolta hyvästä yhteistyöstä jatkossakin, jotta kulttuuri-ilmastonmuutos jää pysyväksi ja voimme rakentaa elinvoimaa myös vuoden 2026 jälkeen”, Määttä sanoo.

Dovile Butnoriūte näki läheltä, millaista jatkuva viiden vuoden huomio kulttuuripääkaupungin näkökulmasta on. Nyt nämä opit ja kokemukset kuullaan myös Tullisalissa. Kuva: Martynas Plepys

Tuoreen ja todellisen näkökulman aiheeseen tarjoaa foorumissa vieraileva Dovile Butnoriūte, jonka on tarkoitus avata tarkemmin Kaunasin vuonna 2017 alkanutta matkaa kohti Euroopan kulttuuripääkaupungin titteliä.

Jo pelkästään luvut kertovat viisi vuotta kestäneen projektin laajuudesta ja yhteistyön voimasta: Kaunasissa ja sen ympäristössä järjestettiin yli 3000 kulttuuritapahtumaa, joissa oli mukana yli 19 000 ammattitaiteilijaa ja noin 2,5 miljoonaa kulttuurin ystävää. Vuonna 2022 tapahtumia toteutettiin yli 1500, ja ne houkuttelivat paikan päälle yli 1,7 miljoonaa vierailijaa.

Fakta

Oulun kaupunkimarkkinoinnin foorumi

Ke 22.11.2023 klo 7.45–11, Tapahtumakeskus Tullisali (Tyrnäväntie 16). Tilaisuuteen voi ilmoittautua 17.11. saakka.

Ohjelma:

  • 7.45 Aamukahvit
  • 8.20 Johdattelu aamupäivän puheenvuoroihin. Tilaisuuden juontaja Heidi Kananen, yrityspalveluiden johtaja, Kaleva Media
  • 8.25 Tilaisuuden avaus. Mikko Salmi, viestintäjohtaja, Oulun kaupunki
  • 8.35 Tunteiden ja tarinoiden kaupungit: Kuinka mediayhteiskunta muuttaa kaupunkimarkkinointia. Lilly Korpiola, tietokirjailija, viestinnän ja johtamisen valmentaja, mediastrategi.
  • 9.20 Kaunas — European Capital of Culture Kaunas 2022: How to manage five years of constant public attention. Dovilė Butnoriūtė, communications specialist, head of International relations at Kaunas 2022
  • 10.05 Keskustelu: Miten ottaa Euroopan kulttuuripääkaupunki -tittelistä kaikki hyöty irti? Keskustelemassa professori Saila Saraniemi, Oulun kaupunginjohtaja Seppo Määttä, Kalevan päätoimittaja Antti Kokkonen, Oulun yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Suvi-Anna Salminen sekä Oulu 2026 -ohjelmajohtaja Samu Forsblom.
  • 10.50 Yhteenveto ja loppusanat. Mikko Salmi, viestintäjohtaja, Oulun kaupunki
  • 11.00 Tilaisuus päättyy.