Asemanseudun historiaa: suojeltujen rakennusten ympärille nousee uusia kerrostaloja ja uusi Oulun asemakeskus

Oulun vanha rautatieasema ja asemaravintolan rakennus ovat vielä entisillä paikoillaan Oulun asemanseudulla. Kuva: Kari Arontie

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Petri Isoniemi

Jaa sosiaalisessa mediassa:

 

Oulun asemanseutu oli uudistamisen tarpeessa 1940-luvun lopulla. Oulu oli rautateiden solmukohta, mutta ratapiha oli liian pieni. Ratapihaa laajennettiin siitä syystä 1950-luvulla. Kiskojen ja vaihteiden määrä kaksinkertaistui, minkä lisäksi rakennettiin veturitalli, keittiö ja henkilökunnan ruokala.

Ratapihan itälaidassa olleen vanhan konepajan toimintaa supistettiin, kunnes se lakkautettiin vuonna 1971. Asemarakennuksen läheisyydessä ollut asemaravintola muutettiin kauko-ohjauskeskukseksi 1970-luvun lopulla. Kauko-ohjauskeskus sijoitettiin uuteen rakennukseen asema-alueen eteläpäähän 2000-luvun alussa.

Muutokset koskivat myös Suomen Valtionrautateiden kalustoa. Suomessa otettiin 1950-luvulla käyttöön moottorivaunut, joita suuri yleisö kutsui ”lättähatuiksi.” Ne liikennöivät Oulun seudulla vielä vuonna 1988. Dieselveturit korvasivat höyryveturit 1970-luvulle mennessä, minkä lisäksi rautatiet sähköistettiin.

Linja-autoasema muutti Raksilaan

Kun Oulun rautatieasema rakennettiin 1800-luvun lopulla, se sijaitsi vielä kaupungin reunalla. Rautatien toiselle puolelle rakennettiin Raksilan kaupunginosa.

Rautatien lähellä sijaitseva osa Raksilasta muuttui merkittävästi, kun Raksilaan rakennettu uusi linja-autoasema otettiin käyttöön vuonna 1983. Raksilassa rakennettiin myös Oulun oikeus- ja poliisitalo, joka valmistui vuonna 1988.

Liikenneyhteydet Oulun keskustasta Raksilaan myös paranivat. Rautatien alikäytävät korjattiin 1940-luvun lopulla, minkä lisäksi eteläinen alikäytävä uusittiin perusteellisesti vuonna 1961. Rautatieaseman läheltä alkaa nykyisin Raksilaan johtava asematunneli, joka on tarkoitettu jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Tässä tunnelissa, joka valmistui vuonna 1980, on myös esillä taideteoksia.

Asemaravintolan rakennus ja vanha rautatieasema ovat vielä entisillä paikoillaan Oulun asemanseudulla. Kuva: Petri Isoniemi

Asemarakennus ja ravintola suojeltuja

Asemarakennus ja sen vieressä sijaitseva ravintolarakennus ovat suojeltuja rakennuksia asemakaavassa. Asemanseudulla on kuitenkin purettu osa vanhoista rakennuksista. Rautatieaseman eteläpuolella ollut vanha toimistorakennus ja pohjoispuolella ollut kiitotavaratoimisto on purettu, mutta osa vanhoista rakennuksista on siirretty Toppilaan.

Ravintolarakennuksessa ovat Taito Shop Oulu, sen verkkokaupan varastotilat ja Taitokeskus Oulu, jossa on tilat käsityökoulun, kurssien ja kutomon toiminnalle. Myymälän yhteydessä on myös kahvila Hanna. Taito-Pohjois-Pohjanmaa-yhdistys on ollut vuokralla talossa syksystä 2004 alkaen.

Oulun rautatieasemalla tehtiin suuri muutos vuonna 2020, kun VR:n lipunmyynti päättyi sen palvelupisteellä. Tämä johtui suurelta osin junalippujen digitaalisten myyntikanavien suosiosta. Oulun rautatieasemalla on ollut siitä alkaen mahdollista ostaa matkalippu VR:n lippuautomaatista.

Vanha vara-asema Kivikukko entisellä paikallaan asematunnelin suuaukon luona, ennen kuin se purettiin vuonna 2013. Kuva: Veikko Sarkkinen

Vanha vara-asema Kivikukko ei ole enää entisellä paikallaan, sillä se purettiin kivi kerrallaan vuonna 2013. Kivikukko sijoitettiin nykyiselle paikalle vuonna 2020, mitä varten jokainen kivi oli merkitty ja numeroitu.

Kivikukosta autohallin oviaukko

Oulun asemanseudulle on kohonnut uusia asuinrakennuksia viime vuosina. Rakennusteho on rakentanut asemanseudun pohjoispäähän kolmea kerrostaloa, jotka ovat Oulun Arte I, Oulun Arte II ja Oulun Origo. Oulun Arte I ja Oulun Arte II ovat seitsenkerroksisia ja Oulun Origo on 16-kerroksinen.

Asemanseudun pohjoispäähän on rakennettu kolmea kerrostaloa, jotka ovat Oulun Arte I, Oulun Arte II ja Oulun Origo. Kuva: Rakennusteho

Oulun Arte I:n rakentaminen alkoi vuonna 2019 ja Oulun Arte II:n seuraavana vuonna. Nämä ovat valmistuneet. Oulun Origon rakentaminen alkoi syksyllä 2020 ja sen on määrä valmistua vuonna 2023. Kivikukko on palautettu asemanseudulle, jolloin siitä on tullut Oulun Arten talojen autohallin oviaukko.

YIT Suomi Oy on rakentanut Oulun rautatieaseman eteläpuolelle vuodesta 2017 alkaen myös kolme 12-kerroksista asuintaloa: Asunto Oy Asemantorni I, II ja III.

YIT Suomi Oy:n rakennuttajapäällikkö Jari Uusi-Illikaisen mukaan Asemantorni III:n on arvioitu valmistuvan tämän vuoden lopussa.

”Kolmannen asuntotornin eli Asunto Oy Asemantorni III:n rakentaminen alkoi kesäkuussa 2021 ja se valmistuu 31. joulukuuta 2022”, hän kertoo.

YIT Suomi Oy on suunnitellut myös Asemantorni III:n yhteyteen rakennettavaa Oulun Asemanporttia, jossa on määrä olla asemapalvelut sekä liike- ja toimistotila.

Rautatieaseman eteläpuolelle on rakennettu kolme asuintaloa, jotka ovat Asemantorni I, Asemantorni ja Asemantorni III. Kuva: Kari Arontie

Asemakeskuksen toteutuminen etenee

Oulun asemanseudun Raksilassa sijaitsevaan osaan on kaavailtu Oulun Asemakeskusta, josta järjestettiin arkkitehtuurikilpailu vuonna 2016. Kilpailun voitti suunnitelma nimeltä Tervatynnyrit, jonka tekijät olivat Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy Helsingistä ja Arkkitehdit m3 Oulusta. Oulun kaupunki, Senaatin Asema-alueet Oy ja Senaatti-kiinteistöt allekirjoittivat Oulun Asemakeskusta koskevan yhteistoimintasopimuksen 21. maaliskuuta 2022.

Yhteistoimintasopimuksessa määriteltiin Asemakeskuksen alueen maankäytölliset tavoitteet sekä sovittiin alueen suunnittelun ja toteutuksen aikaisesta yhteistyöstä, kustannusjaosta ja muista vastuista.

Ratapihan itäpuolelle suunniteltuun Oulun Asemakeskukseen kaavaillaan muun muassa moderneja matkaliikennepalveluita linja-autoasemineen, liike- ja toimistotilaa sekä asuntoja. Tällä hetkellä Asemakeskus-hankkeessa on käynnissä Senaatin Asema-alueet Oy:n yhteistyössä Oulun kanssa järjestämä avoin suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailu, jossa etsitään parasta suunnitelmaa alueen toteuttamiseksi. Kilpailun voittaja on selvillä alkuvuodesta 2023.

 

Lue myös