Oululaisyritykset ja BusinessOulu mukana vahvistamassa asemia Yhdysvaltain markkinoilla

Bittiumin Harri Romppainen esittelee Martti Wallinille yhtiön Tactical Communications -tuotteita. Kuva: BusinessOulu

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Hankkeen vetäjäksi on valittu Martti Wallin, jolla on vankka kansainvälinen yrityskokemus. Wallin aloittaa teollisuusneuvoksen tehtävässä Washingtonissa maaliskuussa.

Hankkeen taustalla on Suomen F-35-hävittäjähankinta, jonka arvioidaan tarjoavan uusia mahdollisuuksia laajentaa kaupallista ja teollista yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa. Amerikkalaiset toimijat ovat kiinnostuneita paitsi puolustusteollisuuden sovelluksista myös monenlaisista huipputeknologian tuotteista, kuten kyberturvallisuudesta ja erilaisista digitaalisista sovelluksista.

BusinessOulu toimii Oulun kaupungin yhteistyötahona hankkeessa. Wallin vietti tiistaina 21. helmikuuta tiiviin päivän Oulussa tutustuen oululaisten ict-yritysten osaamiseen, tuotteisiin ja ratkaisuihin, joiden rantautumista Yhdysvaltain markkinoille hän osaltaan edistää. Kokonaisuudessaan yritysten tapaamisia oli yhteensä 11. Lisäksi Wallin tutustui Oulun yliopiston 6G Flagship -tutkimusyksikön resursseihin.

”Tavoitteenani on toimia määrätietoisesti arvoketjujen avaamiseksi eri tavoin suomalaisille toimijoille. On selvää, että tavoitteessa onnistuminen edellyttää pitkäjänteisyyttä, vahvaa monentasoista yhteistyötä sekä viisautta valita oikea tapa markkinoida suomalaista osaamista. Oululaisilla toimijoilla on vahvat asemat osaamisensa perusteella”, kertoo Wallin roolistaan.

”Yhdysvallat on maailman suurin talous ja kilpailu markkinoilla on kova. Tämän hankkeen tavoitteena on hyödyntää suurten julkisen puolen hankintojen kautta avautuneet kanavat pohjois-suomalaisille yrityksille”, kommentoi BusinessOulun johtaja Juha Ala-Mursula Oulun kaupungin roolia ja panosta hankkeessa.

Vahvistusta oululaisyrityksille

BusinessOulun ict-asiakkuuspäällikkö Jussi Leponiemi toteaa Oulun yrityskentän tuotteiden ja ratkaisujen olevan korkealaatuisia.

”Oululaisilla yrityksillä on jo nyt kehittyvä asema Yhdysvaltain markkinoilla. Oikeiden kumppaneiden, jakelijoiden ja muiden partnereiden kanssa toimittaessa sekä vaikuttavalla tavalla markkinoituna tätä asemaa voidaan vahvistaa ja nämä tuotteet voivat olla erittäin kilpailukykyisiä noilla markkinoilla”, Leponiemi sanoo.

Wallinin aloittaessa toimintansa Washingtonissa BusinessOulu tarjoaa rajapinnan alueen yrityksille keskustella mahdollisuuksista ja tavoista edistää liiketoimintaa Yhdysvaltain markkinoilla. Projekti on vielä alkuvaiheessa ja ohjelma konkretisoituu sekä tarkentuu osin lähiaikoina. Asiasta kiinnostuneita yrityksiä kehotetaan olemaan yhteydessä BusinessOuluun.