Kielen oppimisella iso merkitys maahanmuuttajan kotoutumisessa

Monikulttuurikeskus Villa Victor järjestää suomen kielen opetusta. Nyt lähiopetus on korvattu etäopetuksella. Kuva Villa Victor.

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Annu Maarit Höttönen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Villa Victor monen muun toimijan kaltaisesti joutui sopeuttamaan toimintansa koronan yllättäessä.  Monikielinen neuvonta, infotilaisuudet, suunnitellut tapahtumat ja opetus jouduttiin järjestämään uudelleen tai keskeyttämään.

Poikkeustilasta huolimatta palvelujen tarve säilyi, joten sekä neuvonnan että opetuksen osalta siirryttiin nopeassa aikataulussa verkko- ja puhelinpalveluihin. Kielikurssit ja erityisesti suomen kielen opetus ovat tärkeimpiä Villa Victorin tarjoamia palveluita, joten opetuksen jatkuminen myös poikkeusolojen aikana on tärkeää.

”Kielitaidon lisäksi suomen kielen opetukseen osallistumisen on todettu parantavan elämän hallintaa ja lisäävän sosiaalisia kontakteja. Se puolestaan vähentää syrjäytymisen riskiä ja lisää osallisuuden tunnetta – tunteeko kaupungin kodikseen vai haluaako muuttaa pois” kertoo Kielen avulla osalliseksi -hankkeen projektipäällikkö Veli-Pekka Pelkonen.

Verkko-opetus saavuttaa laajemmin

Verkko-opetus lähti käyntiin mallikkaasti. Ilmoittautuneita oli ensimmäisen viikon jälkeen jo kymmeniä. Toukokuun alussa oltiin jo noin sadassa opiskelijassa.

”Opiskelijoiksi on tullut myös sellaisia, jotka eivät ole normaaliopetukseen osallistuneet. Monella saattaa olla vaikeuksia päästä paikalle, joko kulkemisvaikeuksien tai perhesyiden vuoksi, mutta nyt osallistuminen tuli mahdolliseksi.”

Osa verkko-opetukseen osallistuneista asuu toisella paikkakunnalla.

Pakon edessä kehitetään uusia palveluja

Pelkosen mukaan verkko-opetukseen siirtyminen on selkeästi uusi palvelumuoto nonstop-opetuksessa ja hyvien kokemusten vuoksi se jäänee elämään jossain muodossa.

”Kun palaamme lähiopetukseen, verkko-opetusta ei voida jatkaa samassa laajuudessaan opettajaresurssien rajallisuuden vuoksi.”

Yhtenä mahdollisuutena voisi olla verkko-opetuspäivä kerran viikossa, jolloin se toimisi lähiopetuksen tukena, mutta myös palveluna opiskelijoille, jotka eivät pääse paikan päälle. Myös nykyisten yliopiston ja Nokian ryhmien osalta mietitään verkko-opetusta lähiopetuksen tukipalveluna.

Lue myös