Oululaista Kure-yritystä ohjaavat eettiset arvot – suomalainen muoti on vastuullista ja kestävää

Myyjä Essi Ala-aho ja yrittäjä Hannu Laukkanen ovat otettuja Kuren saamasta Vuoden Etiikkapalkinto -tunnustuksesta. Se on antanut lisämotivaatiota jatkaa eettisiin arvoihin pohjautuvaa työtä. Kuvat: Henna Saarenketo

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: Henna Saarenketo

Jaa sosiaalisessa mediassa:

 

Oululaiset ovat saaneet nauttia lähes kuuden vuoden ajan Kuren valikoimista, josta löytyy laajasti kotimaisten suunnittelijoiden ja valmistajien vaatteita, koruja, asusteita ja sisustustuotteita. Yritys on toiminnan aloituksesta asti halunnut olla vastaisku pikamuodille, ja tuoda kootusti esiin kestäviä ja laadukkaita tuotteita, joiden tuotantoketju on tarkasti tiedossa.

Tietoisuus muodin vastuullisuudesta ja halpavaateteollisuuden haittapuolista on lisääntynyt vuosien mittaan, ja yrityksen toiminta on laajentunut merkittävästi. Perustamisvuonna 2017 mukana oli 25 brändiä ja tällä hetkellä Kuren kauniissa, Pekurin liikekeskuksessa sijaitsevassa myymälässä on edustettuina yli 90 suomalaista tuotemerkkiä.

Kivijalkamyymälän lisäksi toimintaan kuuluu verkkokauppa, jossa ihmiset ympäri Suomea ovat päässeet tekemään vastuullisia ostoksia.

Eettisiin arvoihin perustuva työ ja sen myötä syntyneet positiiviset vaikutukset olivat suurin peruste Kauppaklubi ry:n myöntämässä Etiikkapalkinnossa.

”Palkintona upea tunnustus siitä, että on oltu koko ajan oikealla polulla ja siitä käy esiin meidän toimintamme ydin. Kiitos ja arvostus antaa voimaa jatkaa, ja se luo arkeen merkitystä”, iloitsee Hannu Laukkanen, joka on yrityksen yksi kolmesta omistajasta.

”Koen, että olemme jollain tavalla paikallisia hyväntekijöitä”, hän lisää.

Asiakkaat ovat antaneet hyvää palautetta valikoiman monipuolisuudesta, kauniista esillepanosta sekä laadukkaista tuotteista.

Kipinästä roihuksi

Kuren yrittäjäkolmikko Jenni Santaniemi, Hannu Laukkanen ja Emma Pakanen ovat opiskelleet Oulun ammattikorkeakoulun Terwa-akatemiassa liiketalouden ohjelmassa. Kuren alkuperäinen idea syntyi, kun opintojen puitteissa oli tehtävänä perustaa konkreettinen yritys.

”Alussa meitä oli yhdeksänhenkinen tiimi, jonka kanssa tehtiin tarvittavat laskelmat ja liiketoimintasuunnitelma. Halusimme heti tehdä toiminnasta laajaa pienen putiikin sijaan. Ymmärrettiin, että kyseessä on kunnianhimoinen projekti, mutta kun ei tiedä aivan kaikkea etukäteen, uskaltaa toteuttaa rohkeasti hullujakin juttuja”, Laukkanen toteaa hymyillen.

Olemme suomalaisten brändien näyteikkuna ja yhteen kokoava toimija.

Kuren ensimmäinen koti rakentui Hallituskadulle kahden kerroksen tiloihin. Vuonna 2019 toiminta vakiintui kolmen yrittäjän ja kahden työntekijän kokoonpanoksi.

Alkuun yrityksen konsepti herätti asiakkaissa jonkin verran hämmennystä.

”Verrattuna halpavaateliikkeeseen meidän tuotteiden hinnat voivat vaikuttaa kalliilta. On kuitenkin hyvä, että ihmiset kysyvät, mistä hinta koostuu, sillä silloin meillä on mahdollisuus jakaa tietoa. Monille onkin sen myötä valjennut, että halpavaatteen hinnan maksaa tavalla tai toisella joku muu, eikä tuotanto toimi eettisellä pohjalla”, Laukkanen painottaa.

Suomalaisten tuotteiden suosio kasvaa, ja se näkyy niin kuluttajatottumuksissa kuin valmistajien lisääntymisessäkin.

”Meille tulee koko ajan uusilta toimijoilta viestejä ympäri Suomea. Monilla on omat verkkokaupat, mutta yksi Kuren vahvuus on se, että esillä olevia tuotteita pääsee hypistelemään ja sovittamaan. Olemme suomalaisten brändien näyteikkuna ja yhteen kokoava toimija”, Laukkanen kertoo.

Kaikilla pitää olla töissä hyvä olla. Se on meille paljon tärkeämpää kuin jatkuva tehokkuus ja tulosten maksimointi.

Omalaatuisuus yhdistää

Laukkanen kokee, että suomalaisten tuotemerkkien vahvuus on laadukkaissa ja kestävissä materiaaleissa sekä taitavassa suunnittelussa.

”Kotimaiset merkit osaavat valmistaa sopivasti rentoja ja mukautuvia vaatteita, jotka sopivat suomalaisille. Valikoimista löytyy paljon vaatteita, jotka toimivat arjessa, mutta ovat silti hienoja ja luovia teoksia”, Laukkanen kuvailee.

”Koen, että kaikki tuotemerkit ovat todella uniikkeja ja omalaatuisia, ja se on tavallaan niiden yhdistävä tekijä”, hän lisää.

Osoituksena onnistuneesta tuotekehityksestä Laukkanen nostaa esiin erilaiset korut.

”Koivusta valmistetut korvakorut ja korut ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisessa muotoilussa ja niiden suosio on jatkuvaa”, hän sanoo.

Yrittäjille on tärkeää, että asiakas voi liikkeessä asioidessaan luottaa tuotteen alkuperään ja siihen, että se täyttää eettiset kriteerit.

”Teemme taustatyön asiakkaiden puolesta. Vaadimme kaikilta merkeiltä osoituksen tietyistä sertifikaateista, etenkin silloin kun osa tuotteen valmistuksesta tapahtuu muualla kuin Suomessa. Meillä ei ole myynnissä yhtään meidän arvojen vastaista tuotetta”, painottaa Laukkanen.

Suomalainen koivu taipuu myös kauniiksi koruiksi.

Yrittäjän vapaus ja vastuu

Tärkeiden arvojen vaaliminen ei ulotu Kuressa ainoastaan tuotteisiin, vaan myös työympäristöön ja työhyvinvointiin.

”Me halutaan, että ympäristö ja ilmapiiri ovat rentoja. Kaikilla pitää olla töissä hyvä olla. Se on meille paljon tärkeämpää kuin jatkuva tehokkuus ja tulosten maksimointi”, Laukkanen pohtii.

”Kure on meidän itsemme luoma juttu. Töihin on mukava tulla, kun tietää, että siellä on huiput tyypit tekemässä hommia ja hyväksi havaitut toimintamallit käytössä”, hän lisää.

Laukkanen kokee kasvaneensa yrittäjäksi liiketoiminnan kehityksen myötä.

”Olimme 22-vuotiaita, kun aloitimme yrityksen. Koko aikuisikäni työurani perustuu hyvin pitkälti sille pohjalle. Olen joskus miettinyt, miltä tuntuisi mennä palkkatyöläiseksi jonkun toisen alaiseksi, mutta olen ihastunut yrittäjän vapauteen ja vastuuseen”, hän kertoo.

”Olen parhaimmillani isojen muutosten ja uusien projektien äärellä, minussa elää selkeästi kehittämisen kärpänen. On ihana, kun asiat ovat meidän omissa käsissämme”, Laukkanen lisää lopuksi.

 

Lue myös