Kansainvälinen matkailu näyttää elpymisen merkkejä Oulun seudulla

Markkinoinnin tavoitteena on herättää kansainvälistä kiinnostusta Oulun seutua ja uutta Pohjolan rengastien matkailubrändiä kohtaan. Kuva: arkisto/Lea Ansamaa

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulu on mukana koronapandemian jälkeistä matkailua elvyttävässä, Pohjois-Pohjanmaan liiton rahoittamassa EU-hankkeessa yhdessä Rokua Geoparkin ja Kalajoen kanssa. Kestävää nostetta matkailuyrityksiin Oulun seudulla -hanke on sisältänyt erilaisia markkinointitoimenpiteitä, joiden tavoitteena on ollut virkistää seudun matkailua ja herättää kansainvälistä kiinnostusta uutta Pohjolan rengastien matkailubrändiä kohtaan. Hanke kestää kesäkuun 2023 loppuun saakka.

Projektipäällikkönä Oulun Matkailu Oy:ssä työskentelevä Hanna Karjalainen kertoo toimenpiteiden sisältäneen muun muassa tutustumismatkoja, joissa kansainväliset matkanjärjestäjät ovat tulleet Oulun seudulle perehtymään erilaisiin matkailupalveluihin ja -kohteisiin. Pohjolan rengastiehen on käyty tutustumassa muun muassa saksankielisestä Euroopasta, Aasiasta ja Arabiemiraateista.

“Pohjolan rengastie on otettu hyvin vastaan. Matkailija pystyy kokemaan monta erilaista matkailualuetta yhdellä lomalla. Aluetta voidaan myös markkinoida hyvin erilaisille kohderyhmille. Tutustumisvierailut ovat tehokas tapa markkinoida uusia matkailualueita. Näiden myötä kiinnostus meitä kohtaan on selvästi kasvanut”, Karjalainen kertoo.

Dubaissa innostuttiin rengastiestä

Visit Oulun toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari kävi maaliskuussa esittelemässä Pohjolan rengastien matkailupotentiaalia Dubain maailmannäyttelyssä. Kivisaari jututti paikallisia matkanjärjestäjiä ja median edustajia.

“Kuuman ilmaston vuoksi alueelta matkustetaan mielellään pohjoiseen ja Suomen puhdas luonto, raikas ilma ja luontokokemukset houkuttelevat matkailijoita tulevaisuudessa myös Oulun seudulle. Oulu ja Pohjolan rengastie pohjoisen porttina herätti suurta mielenkiintoa”, Kivisaari hehkuttaa.

Kesäksi Oulun seudulle tavoitellaan kansainvälisiä matkailijoita muun muassa Saksasta, Ruotsista ja Norjasta erilaisten kuluttajakampanjoiden avulla. Kampanjayhteistyötä kesämarkkinoinnissa tehdään muun muassa Finnlinesin, Trivagon ja Visit Finlandin kanssa Pohjolan rengastien brändiä hyödyntäen.

Oulun Matkailu Oy on vuonna 2010 perustettu seudullinen matkailun yhteismarkkinointiyhtiö. Visit Oulu on Oulun matkailun markkinointinimi ja Pohjolan rengastie on koko seudun matkailupalelut esille tuova rengasreitti. Oulun seutu kattaa seuraavat matkailualueet: Oulu, Syöte, Rokua Geopark, Kalajoki, Raahe, Liminka, Hailuoto, Kempele ja Ii.

Lue myös