Oulun juhlaviikot etsii taidetta ohjelmistoonsa – haku auki tammikuun loppuun

Ilmatila-ryhmän nykysirkusteos Hedera Helix esitettiin Ainolan puistossa Oulun juhlaviikoilla vuonna 2022. Kuva: Sirja Majaluoto

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun juhlaviikot nostaa jälleen ensi elokuussa ohjelmistossaan esiin Oulun ja pohjoisen taiteilijoiden ja taideorganisaatioiden osaamista. Haku vuoden 2024 ohjelmistoon on auki 31. tammikuuta saakka, , ja tukea tuotantoon voi saada enimmillään 3000 euroa.

Tänä vuonna Oulun juhlaviikot järjestetään 31. heinäkuuta – 31. elokuuta. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluvat muun muassa perinteiset Elojazz, Oulunsalo soi, Oulun musiikkivideofestivaalit ja ilmakitaransoiton MM-kisat, Oulun muusajuhlat sekä taiteiden yö ja monia muita tapahtumia. Mukaan ehtii vielä hakea, sillä ohjelmiston hakuaika jatkuu tammikuun loppuun asti.

Oulun juhlaviikkojen merkeissä on nähty vuosien varrella monipuolisesti taidetta ja kulttuuria: muun muassa nuorallatanssia, ilma-akrobatiaa, mediataidetta, teatteria, oopperaa, immersiivisiä monitaiteellisia teoksia, kaupunkiseikkailua ja katuteatteria.

Hakukriteereihin kuuluu, että hakija on Oulun, pohjoisen alueen tai pohjoisesta lähtöisin oleva ammattimainen taiteentekijä tai ryhmä, ja tuotanto voidaan toteuttaa elokuussa 2024 Oulussa tai lähialueella. Arvioitavaksi tulee teoksen taiteellinen taso, vetovoimaisuus, ajankohtaisuus ja tuoreus sekä pohjoisuus.

Teoksen on oltava uusi, eli se esitetään ensimmäisen kerran Oulun juhlaviikoilla, mutta sen jälkeen sen voi viedä esitettäväksi muuallekin. Teos tai esitys voi olla kertaluonteinen tai pidempiaikainen, esimerkiksi näyttely.

Tukea enintään 3000 euroa

Teoksella täytyy myös olla suunnitelma kokonaisrahoituksesta ja sen on oltava toteuttamiskelpoinen. Teoksen tuotantovastuu on kokonaan teoksen tekijällä tai työryhmällä. Oulun juhlaviikot tukee tuotantoa ostopalveluna taloudellisesti maksimissaan 3000 eurolla. Jos esitykseen on pääsymaksu, liput voidaan laittaa myyntiin Oulun juhlaviikkojen kautta. Lipputulot tulevat lipunmyyntikustannusten jälkeen kokonaisuudessaan tekijälle tai työryhmälle.

Teos pääsee osaksi Oulun juhlaviikkojen yhteismarkkinointia, johon kuuluu monipuolista kampanjointia eri välineissä.

Valinnoista ohjelmistoon päättää Oulun kulttuuritapahtumayhdistyksen hallitus.