Rupattelu asiakkaiden kanssa pitää virkeänä Oulu10:n asiointipisteellä Kiimingissä

Kelan asiakkaat, puhelimeen vastaaminen ja sisällön tuottaminen OuluBotille kuuluvat myös Oulu10:n asiointipisteen arkeen Kiimingissä. Hanna on toinen työntekijöistä. Kuva: Teija Heikkinen

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Sirpa Tarkkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulu10 palvelee myös Kiimingissä omassa asiointipisteessään, joka löytyy kaupunginkirjaston yhteydestä Syke-talolta.

Palveluasiantuntija Hanna iloitsee sijainnista, sillä se tuo työpäivään elämää, iloa ja yhteisöllisyyttä.

”Senioreita meillä käy paljon, sillä ovat talon aktiivisia jumppaajia. Heidän kanssaan saa jutella ja ovat muutenkin mukavaa porukkaa”, Hanna sanoo.

Normaalia työtä on myös vastaanottaa kirjaston ja Oulu-opiston maksuja sekä myydä lippuja Syke-salin  esityksiin.

”Kelan asiakkaita palvelemme myös usein”, lisää Marja, toinen asiointipisteen palveluasiantuntijoista. ”Neuvomme heitä niin paljon kuin voimme. Lisäksi käytössä on äänieristetty huone missä asiakas voi meidän opastuksellamme ottaa yhteyttä Skype-puhelulla Kelaan.”

Aiemmin neuvottiin myös verohallinnon palveluissa, mutta sen tarve on Marjan mukaan vähentynyt.

Kiimingin työpisteellä Hanna ja Marja ovat töissä kahdestaan, toinen palvelupisteellä ja toinen etänä, jolloin hoidetaan kaupungin puhelinvaihdetta.

Silloin kun BusinessOululla on ruuhkaiset ajat, Oulu10 hoitaa myös sen puheluita. Puhelinrinkiin kuuluu viitisen Oulu10:n työntekijää.

”Kysymykset voivat olla mitä tahansa. Kerran esimerkiksi kysyttiin, miten uusitaan verkossa lääkeresepti. Ohjasimme kysyjän sitten Kanta.fi-palveluun”, kertoo Marja. ”Muuten pitää tietää, mistä tietoa lähtee etsimään nopeasti. Nythän kysytään paljon katujen kunnossapidosta, aurauksista ja hiekoituksista.”

Tärkeintä on, että kuuntelee asiakasta ja että hän saa ne mahdolliset tunteensa ulos.

Palveluasiantuntijat on koulutettu puhelintyöhön.

”Tärkeintä on, että kuuntelee asiakasta ja että hän saa ne mahdolliset tunteensa ulos”, Marja kuvailee.

Oulu10:stä vastataan myös kaupungin somekanavien viesteihin. Marja ja Hanna työskentelevät lisäksi tekoälyavustaja OuluBotin kanssa eli tuottavat sinne sisältöä ja vastauksia kuntalaisten botille tekemiin kysymyksiin.

Oulu10:n työntekijät ovat nykyisin Monetran työntekijöitä. Marja on ollut Oulu10:ssä töissä sen alusta alkaen eli vuodesta 2009. Silloin oltiin vielä kaupungin työntekijöitä.

”Me olimme Kiimingissä edelläkävijöitä. Oulun kaupungin nykyinen kehitysjohtaja ja silloinen Kiimingin kunnan talousjohtaja Veli-Matti Keloneva pisti Kiimingin yhteispalvelupisteen alulle. Lisäksi meillä oli töissä projektipäällikkö, joka kierteli Suomessa muita vastaavanlaisia asiointikohteita. Lähdettiin Kiimingissä aivan nollasta, mutta saimme paljon kehuja toimintatavastamme Etelä-Suomea myöten”, Marja kertoo.

Kahdeksan vuoden kokemuksella hän muistaa, että digitaaliset palvelut ovat heidänkin alallaan kehittyneet huimasti. Uusia palveluja on tullut kuten bussilippujen lataaminen ja chat-keskustelut. Samalla ovat työlistalta poistuneet poliisiin lupapalvelut sekä kuntalaisten oikeusapu.