Oulu10-palveluilla avoimet ovet Ylikiimingissä – digituki ja läsnäolo kuntalaisten arjessa korostuvat

Palveluasiantuntija Kati Herukan opintoihin kuuluva avointen ovien tapahtuma on torstaina Ylikiimingin Oulu10:ssä. Kuva: Kati Luoma

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: Sirpa Tarkkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Torstaina 30. marraskuuta Ylikiimingin Oulu10 -palveluissa vietetään avoimien ovien päivää, jossa esitellään palvelupisteen ja yhteistyökumppaneiden toimintaa, kuten Aino-neuvontaa, asumisneuvontaa, kirjaston palveluja ja digitukea.

Torstain tapahtuma liittyy Oulu10:n palveluasiantuntija Kati Herukan liiketalouden perustutkinnon opintoihin OSAO:n Kaukovainion yksikössä.

”Kyseessä on tapahtumatuotannon näyttö, mutta erikoistun myyntiin ja asiakaspalveluun”, Herukka kertoo. Hän valmistuu merkonomiksi 15. joulukuuta.

Herukka halusi sijoittaa avoimien ovien tapahtuman Ylikiiminkiin, jossa pääosa asiakkaista on iäkkäitä ihmisiä ja kuntalaisia työelämän ulkopuolella.

OuluBotiin panostetaan paljon

Avointen ovien päivässä kuntalaisille neuvotaan Oulu10-palvelujen sähköisten kanavien käyttöä. Yksi näistä on esimerkiksi OuluBot-robotti, joka vastaa laajasti kysymyksiin koko Oulun palveluista kaupungin verkkosivuilla.

”OuluBotin kouluttamiseen panostamme paljon. Se osaa kertoa jo tosi laajasti kaupungin asioista ja jaksaa tehdä töitä vuorokauden ympäri”, sanoo kehittämisasiantuntija Katriina Litola. OuluBotille sisältöä tuottaa Oulun kaupungissa noin 30 henkilöä, joista kolmasosa työskentelee Oulu10-palveluissa.

Meidän ykkösjuttuja on kehittää digitukea ja tuoda kuntalaisten näkökulmaa kaupungin palveluiden kehittämiseen.
Kehittämisasiantuntija Katriina Litola

Lisäksi Oulu10:n digitaalisia asiakaspalvelukanavia ovat OuluBotin yhteydessä toimiva chat eli keskustelukanava, sähköposti, Suomi.fi-viestit-palvelu sekä sosiaalisen median kanavat Facebook, viestipalvelu X ja Instagram.

Muutakin kuin lipunmyyntiä

Tiimikoordinaattori, palveluasiantuntija Matilda Liikanen kertoo, että Oulu10 järjestää avointen ovien tapahtuman tällä laajuudella ensimmäistä kertaa.

”Tarkoituksena on havainnollistaa kuntalaisille, että lipunmyynnin lisäksi meiltä saa muitakin palveluita kuten ohjausta ja neuvontaa laajasti yhteiskuntaan liittyvistä palveluista”, Liikanen muistuttaa.

Oulu10:ssä halutaan olla mukana niiden kuntalaisten arjessa, joille digipalvelujen käyttö on erityisen haastavaa.

”Meidän ykkösjuttuja on kehittää digitukea ja tuoda kuntalaisten näkökulmaa kaupungin palveluiden kehittämiseen”, vakuuttaa Katriina Litola.

Avointen ovien päivässä digitukikyselyyn osallistuneiden kesken arvotaan Oulu-aiheisia tuotteita

Ylikiimingin Oulu10-palvelupisteen avoimet ovet keskiviikkona 30. marraskuuta klo 9–15.