Lasten ideoimasta liikuntadiplomista koko Oulun juttu

Adele Taskila ja Peppi Lönnqvist (takana) testasivat esterataa. Kuvat: Anne Peltola

Lasten Oulu

Julkaistu: Kirjoittaja: Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

 

Liikuntadiplomia käytetään kännykästä Qridi-sovelluksella. Diplomissa on noin 60 erilaista lasten ideoimaa liikunta- ja ulkoilutehtävää. Kevään aikana Hiukkavaaran koulu haastoi myös muita oululaisia kouluja mukaan keksimään diplomitehtäviä.

”Tämä on ollut koulumme yhteinen projekti. Viime syksynä keräsimme ideoita kaikilta luokilta. Nyt olemme päässeet testaamaan tehtäviä. Muilta kouluilta saimme kymmenittäin uusia ideoita!”, Hiukkavaaran koulun liikuntavastaavat, opettajat Mari Hurskainen ja Henri Hartikainen kertovat.

Kännykkä on lapselle luontainen väline

Liikuntadiplomin ideointi alkoi halusta keksiä lapsille mukavaa ja turvallista tekemistä koronarajoitusten aikana. Qridi-sovellus on tuttu niin opettajille kuin oppilaille: sitä käytetään muun muassa arvioinnissa ja oppimisen seurannassa.

”Nykyään useimmilla lapsilla on omat kännykät, joten diplomin käyttö laitteelta on helppoa. Myös diplomiajattelu on tuttua esimerkiksi lukudiplomin tehneille”, Hurskainen ja Hartikainen kertovat.

Muissa kaupungeissa on myös ollut liikuntadiplomeita, mutta ne ovat olleet aikuisten suunnittelemia tai yhteistyössä urheiluseurojen kanssa toteutettuja.

”Mielestämme diplomin sisällöstä tuli paras, kun lapset saivat suunnitella sen itse. Tehtävät ovat sellaisia, että niitä voi tehdä missä vaan: yksin, kavereiden tai perheen kanssa. Ne eivät vaadi erityisiä välineitä tai lasten kuljettamista vaikkapa urheilukentille”, opettajat muistuttavat.

Innostaminen ja osallistaminen tärkeitä

Moni aikuinen on nykyään huolissaan lasten liikkumisen vähentymisestä.

”Lähdimme yhdessä lasten kanssa miettimään, mitä voisimme tehdä. Diplomi ja lasten siihen ideoimat tehtävät luovat liikuntamyönteistä elämäntapaa ja lisäävät liikunnan riemua. Myös lasten vanhemmat ovat kiitelleet, sillä diplomissa on yhteisiä tehtäviä koko perheelle”, Hurskainen ja Hartikainen jatkavat.

Motivaation kannalta lasten osallistaminen on opettajien mielestä tärkeää.

”Diplomin tehtävät ovat mieluisia, koska lapset ovat suunnitelleet ne lapsille. Koulupäivien aikana annamme muutenkin oppilaillemme mahdollisuuksia vaikuttaa ja osallistua. Kun oppilaat tulevat kuulluksi ja saavat mahdollisuuden vaikuttaa koulupäivien kulkuun, lisää se halua ja intoa oppia uutta”, opettajat kertovat.

Ei tule tylsää!

Diplomissa on monenlaista tekemistä: kopittelua, konkkaa, esterataa tai vaikka Tarzan-hyppyjä. Suosittuja tehtäviä ovat olleet majan rakentaminen metsään ja nuotioretkellä käyminen.

”Osan tehtävistä voi tehdä kerralla valmiiksi, osa on sellaisia, että niitä voi kerryttää vuoden aikana. Lapset ovat hienosti innostuneet tekemään tehtäviä”, opettajat kertovat.

Haastatteluun tulleet koulun oppilaat ovat liikuttavan yksimielisiä diplomista.

”Liikuntadiplomin tekeminen on hauskaa!”, huudahtavat koulun oppilaat Lauri, Luka S.. Aate, Luka K., Ella, Peppi, Hilja, Alina, Mikael, Eino, Aarno, Elias ja Hannes.

Kännykältä on helppoa valita itselle mieluinen ja sopiva tehtävä.

”Silloin, kun ei oikein keksi mitään tekemistä, niin me tehdään näitä yhdessä kavereiden tai sisarusten kanssa”, oppilaat kertovat.

Oppilaat kannustavat muitakin Oulun koululaisia rohkeasti diplomitehtävien pariin.

”Siellä on paljon hauskoja juttuja, kannattaa kokeilla! Saa olla ulkona eikä tule tylsää”, he kertovat.

Jos ulkona on huono sää, voi osan tehtävistä tehdä myös sisällä.

”No voi vaikka hyppiä hyppynaurulla tai järjestää sisäolympialaiset”, oppilaat vinkkaavat.