Siirry suoraan sisältöön

Help Center Ukraine Oulu auttaa satoja Ouluun saapuneita pakolaisia

13.4.2022

Alun perin yksittäisten ihmisten aloittama keräystoiminta on viimeisten viikkojen aikana kehittynyt järjestelmälliseksi avustustoiminnaksi. Akuuttiapua tarjoava Ukraina Help Center Oulu tekee tiivistä yhteistyötä Oulun vastaanottokeskuksen materiaaliavusta vastaavan tukiyhdistyksen kanssa, jotta keräykset saadaan kohdennettua järkevästi vastaamaan ajankohtaista avun tarvetta.

Uutiset ukrainalaisten hädästä saivat oululaiset auttajat liikkeelle ja hyvin nopeasti kymmenien vapaaehtoisten joukko organisoi tarkkaan kohdennettuja tavarakuljetuksia Ukrainaan. Kun ensimmäiset pakolaiset saapuivat Ouluun, toiminta suunnattiin heidän auttamiseensa.

Monet yritykset ja yksityiset henkilöt tulivat avuksi järjestämällä kuljetuksia, lahjoittamalla pakkaustarvikkeita, tavaroita ja ruokaa. Toiminta saatiin kunnolla juurtumaan, kun oululainen yrittäjä Aki Keisu antoi osoitteessa Saaristonkatu 13 sijaitsevan tilan Help Centerin käyttöön.

”Olemme saaneet toimipisteeseen kaiken tarvittavan lahjoituksena eri yrityksiltä ja yksittäisiltä henkilöiltä. Yksi lahjoitti keittiön, toinen tuli tekemään sähkötyöt ja vapaaehtoiset tulivat järjestämään lahjoitustavarat paikoilleen”, toiminnan alulle laittaja Taija Ruuskanen kertoo.

Vapaaehtoisena työskentelevä Samuli Korpela on ollut yhteydessä oululaisiin yrittäjiin, jotka ovat lahjoittaneet avokätisesti muun muassa urheilutarvikkeita.

Keräyksiä vain todelliseen tarpeeseen

Help Center ei kykene ottamaan vastaan kaikkea, mitä ihmiset haluavat lahjoittaa. Vaatelahjoituksia ei oteta tällä hetkellä vastaan lainkaan, koska varastotilat eivät riitä.

”Ihmisten auttamisen tarve on suuri ja se on todella ihana asia. Apu menee kuitenkin parhaiten perille, kun kerätään vain niitä asioita, joita sillä hetkellä kaivataan”, painottaa Ruuskanen.

”Olemme yhteydessä vastaanottokeskuksessa asuvien ukrainalaisten kanssa. Saamme heiltä sekä keskuksen tukiyhdistyksen materiaaliavusta tiedon tarvittavista tavaroista, joista ilmoitamme Facebook-sivuillamme”, hän jatkaa.

Toimijat haluavat muistuttaa, ettei vastaanottokeskuksilla ole omia varastointitiloja, eivätkä he pysty ottamaan vastaan suoraan heille toimitettuja lahjoituksia. Yksityisiä, suuria keräysiä ei kannata järjestää, jos ei ole tarkkaa tietoa millaisille tavaroille on käyttöä.

”Pahimmassa tapauksessa hyvää tarkoittavat lahjoitukset voivat päätyä roskiin, koska niille ei ole tilaa tai tarvetta. Lahjoittajien kannattaa seurailla sekä Help Centerin sekä Ovok-tukiyhdistyksen materiaaliavun Facebook-sivuja, sieltä saa tietoa kohdennetuista keräyksistä”, ohjeistaa Ruuskanen.

”Me kaikki avustustyön parissa työskentelevät haluamme kiittää ihan jokaista lahjoittajaa. Muistetaan kuitenkin välittää vastuullisesti ja järkevästi”, sanoo Ruuskanen lopuksi.

Leluaitan lahjoittamat söpöläiset odottavat uuden omistajan saapumista.

Yhteistyötä yritysten kanssa

Sadat oululaiset yritykset ovat lähteneet mukaan lahjoitustoimintaan. Heidän avullaan on saatu kerättyä muun muassa uusia kenkiä, sukkia, alusvaatteita, urheiluvälineitä sekä leluja. Osa päivittäistavarakaupoista on järjestämässä tiloissaan ruoka- ja hygieniatarvikekeräyksiä, joiden anti toimitetaan myöhemmin Help Centerille.

Oululainen Leluaitta organisoi myös oman keräyksen ja sen myötä on moni lapsi saanut uuden lelun.

”Halusimme omalta osaltamme ilahduttaa lapsia, jotka ovat kokeneet kovia ja joutuneet jättämään kaikki lelunsa Ukrainaan. Saimme keräykseen mukaan myös lelujen maahantuojan Amo Oy:n”, kertoo Leluaitan yrittäjä Anu Korjonen.

Taija Ruuskanen kertoo, että monet ukrainalaiset tiedustelevat Help Centeriltä, kuinka he voisivat saada Suomesta töitä.

”Useat ukrainalaiset ovat erittäin hyvin koulutettuja ja monenlaisten ammattien osaajia. Heillä on todella suuri motivaatio päästä töihin heti kun on mahdollista”, hän sanoo.

”Yritykset voivat osallistua avustustoimintaan myös palkkaamalla henkilön töihin. Muutama yritys onkin ilmoittanut tämmöisestä mahdollisuudesta ja olemme vieneet tiedon eteenpäin”, jatkaa Ruuskanen.

Yrityksiä pyydetään kuitenkin ensisijaisesti ilmoittamaan avoimet työpaikat TE-toimistoon.

Ukrainalaiset käyttävät ruuanlaitossa tattarisuurimoita, joille on tällä hetkellä Help Centerillä suuri kysyntä.

Tutustumista kieleen ja kulttuuriin

Useat ukrainalaiset ovat jo aloittaneet suomen kielen opinnot, ja osa lapsista on päässyt jatkamaan koulunkäyntiä. Asettumista uuteen maahan auttaa tutustuminen suomalaiseen kulttuuriin sekä kielen oppiminen vähintään siten, että selviää päivittäisten asioiden hoitamisessa.

Help Centerin toiminnassa aktiivisesti mukana oleva, Suomessa pitkään asunut Anastasiya Kakhovska, on pitänyt vastaanottokeskuksella orientaatioluentoja, joissa on käyty läpi arjen perusasioita. Hän toimii myös Help Centerillä tulkkina, mikä helpottaa suuresti oikean avun löytymisessä.

”Moni asia Suomessa on ukrainalaisille uutta. Esimerkiksi se, ettei täällä käytetä koulupukuja tai on ihan normaalia istuskella kauppakeskuksen lattialla”, hän kertoo virnistäen.

Suuhygienistinä päivätöikseen työskentelevä Kakhovska on aloittanut lisäksi Monikulttuurikeskus Villa Victorissa osa-aikaisen työn ukrainan kielisenä neuvojana.

Myös suomalaisilla on tulevaisuudessa opittavaa ukrainalaisesta kulttuurista. Ruokalahjoitusten myötä Help Centerillä opittiin esimerkiksi se, että Ukrainassa käytetään paljon tattarisuurimoita, joita on välillä vaikeaa löytää suomalaisista kaupoista.

Help Center Ukraine -Oulu palvelee osoitteessa Saaristonkatu 13.

 

Päivi Soini on toiminut Help Centerillä vapaaehtoisena jo usean viikon ajan. Kuvat: Henna Saarenketo

Liittyvät sisällöt

Lue myös

Lue lisää aiheesta