AC Oulun liiketoiminta liikahti uuteen suuntaan

"Pelin henki on se, ettei aina voiteta", sanoo Juho Meriläinen. Kuva: Minna Mäki-Heikkilä

Julkaistu: Kirjoittaja: Annu Maarit Höttönen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Viime kaudella AC Oulu pelasi 14 kotipeliä, joita seurasi keskimäärin tuhat katsojaa. Seura sai myös tuta miten urheilussa eivät päde samat lainalaisuudet kuin liiketoiminnassa.

”Kun huono vyöry lähtee päälle, monta pientä asiaa menee pieleen. Peleissä hävittiin yhdellä maalilla, tasapelejä pelattiin paljon”, summaa AC Oulun toimitusjohtaja Juho Meriläinen.

”Mutta sekin kuuluu urheiluun, että aina ei voiteta.”

Huono hetki, kannustajat vähissä

Rohkea sarjanousu ei AC Oululle toteutunut, toisin sanoen Veikkausliigaan ei päästy. Ykkösessä oltiin lopulta sijalla 7.

Suomalaiset eivät ole urheiluhullua vaan menestyshullua kansaa.

Kesken kauden valmentaja Mika Lähderinne sai potkut. Tilalle tuli Rauno Ojanen. Tuttu valmentaja ei kääntänyt kurssia.

”Suomalaiset eivät varsinaisesti ole urheiluhullua vaan menestyshullua kansaa. Kannustaminen loppuu hyvin nopeasti, kun alkaa mennä huonosti. Tulee sellainen ’mitä minä sanoin’-asenne”, määrittelee Meriläinen.

”Meillä on kuitenkin kasvava ja sitoutunut ydinporukka, joka pysyy ja kannustaa, tapahtuipa mitä tahansa.”

Palautetta kioskista

Viime vuoden yleisökyselyn mukaan AC Oulu onnistui esimerkiksi sisääntulotarkastuksissa.

”On tärkeää, että ensimmäinen kohtaaminen peliin tullessa tapahtuu hyvillä mielin”, Meriläinen sanoo.

Kritiikkiä tuli anniskelu- ja kioskipisteistä.

”Raatin kioskitilat ovat erittäin rajalliset ja niitä on itse rakennettu lisää. Valikoima on siksi pieni ja sen pitää olla myös helposti myytävissä.”

Rahan kerääminen käy työstä

Urheiluseurojen toimintalogiikka on muuttunut bingoajoista.  AC Oulun toimistoon saavutaan Moku-kampaamon kautta. Siitä seura omistaa 65 prosenttia. Loput omistavat seuran läheiset tahot ja Meriläinen. Lisäksi AC Oulu jälleenvuokraa Allin Matalaa ja Airbnb-asuntoja.

Seuralla on puolen miljoonan vuosibudjetti.

”Rahojen kerääminen on työlästä. Kärpät on liiketoiminnassaan Suomen ykkösiä ja sillä mitä Kärpät kerää vuodessa meitä pyörittäisi 25 vuotta. Harva ehkä kuitenkaan tietää, kuinka monessa suomalaisessa jalkapalloseurassa muutama yksittäinen henkilö lyö peliin satoja tuhansia euroja. KuPS:n puheenjohtaja Ari Lahti on todennut, että mestaruuskausi menee 500 000 euroa tappiolle.”

Jos Meriläisellä olisi miljoona euroa ylimääräistä, hän sijoittaisi rahan seuran rakenteisiin: parempaan organisaatioon ja liiketoimintamuotoihin.

Pelaajat vaihtuvat, mutta seura toimintoineen pysyy

Lue myös