Vähänkäytetty.fi on matkalla Euroopan suurimmaksi nettikirpputoriksi

Ossi Salo näkee kiertotaloudessa valtavat markkinat, joiden valloituksessa kirpputorin verkkokauppa on hyvässä vauhdissa. Kuvat: Vähänkäytetty.fi

Uutiset

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Vähänkäytetty.fi sai alkunsa vuonna 2014, kun yrityksen perustajan, Ossi Salon, vaimo teki facebookin kirpputorilla vaateostoksia. Yksittäisten tuotteiden av, yv, jonot ja postittelurumba ympäri Suomen tuntui tehottomalta ja töisevältä. Logistiikka-alan tunteva mies päätti luoda kierrätykseen keskittyvän verkkokaupan, jossa kaikki tuotteet ovat ostajan löydettävissä yhdestä paikasta ja ostoksia voi tehdä usean eri myyjän tuotteista yhdellä postituksella tavaran kiertäessä yrityksen keskusvaraston kautta.  

“Aloitimme kotimaan markkinoista, mutta jo 2017 lähdimme laajentamaan toimintaamme ulkomaille. Nyt palvelumme löytyy suomen lisäksi saksaksi, englanniksi ja hollanniksi. Suomesta alustallamme myynnissä olevat tuotteet voivat päätyä 13 eri maahan Euroopassa”, kertoo Salo.  

Kuukausittain vähänkäytetyn varastolla on noin 350 000 myytävää artikkelia ja tuotteet ovat myynnissä verkkokaupassa kuusi kuukautta. Myytävät tuotteet keskittyvät vaatteisiin, kenkiin ja asusteisiin. 

“Vuodenaikojen vaihtuminen näkyy meillä myyntipiikkinä, talven tullen kaupaksi käy tietysti talvivaatteet ja kevättä kohden mentäessä tarvitaan taas kuravaatteita tai kevyempiä ulkovaatteita. Pääasiassa asiakkaamme ovat perheellisiä naisia ja siksi esimerkiksi lasten vaatteet ja kengät liikkuvat verkkokaupassamme hyvin”, Salo toteaa.

Laatu palvelee myyjää ja ostajaa parhaiten

Tavarat voi myydä verkkokaupassa itse, eli myyjä hinnoittelee ja kuvaa tuotteensa itse, jolloin tuotteista saatava myyntituotto on parempi. Kiireiselle palvelu tarjoaa myös helpon myyntitavan, jossa tavarat tarvitsee vain lähettää koulutettujen kirppismestareiden lajiteltavaksi. Yrityksen 400 koulutetulla kirppismestarilla on taito hyppysissä tuotteiden lajitteluun, kuvaukseen ja hinnoitteluun. Tuotteiden käydessä kaupaksi myös kirppismestari saa myynnistä provision.  

“Myy Helposti -palveluun lähetetyistä tuotteista arviolta 25 prosenttia päätyy kirppismestarien hylkäämäksi ja sitä kautta tekstiilijätteeseen. Ne ovat joko rikkinäisiä tai liian kuluneita myyntiin. Moni myyjä laittaa meille myyntiin sellaisia tuotteita, joita itsekin olisi valmis ostamaan. Kun myyjä osaa itse karsia tuotteista huonot pois, voimme ottaa koko myyntierän verkkokauppaan. On ymmärretty, että hyvälaatuiset tuotteet myyvät parhaiten ja palveleehan laadukkaat tuotteet myös ostajia”, Salo kertoo.  

Myytävät tuotteet ovat verkkokaupassa tarjolla kuusi kuukautta, jonka jälkeen tuotteet joko lahjoitetaan hyväntekeväisyyskohteisiin tai viedään tekstiilikierrätykseen – tai palautetaan myyjälle, mikäli hän maksaa tuotteiden postituksen takaisin. Myyntierän menekki riippuu puhtaasti tavaran laadusta ja tietyt tuotteet käyvät kaupaksi muualle Eurooppaan. 

“Merkkituotteet käyvät kaupaksi, jos niiden kunto on hyvä. Reimat ja Kuomat myyvät tosi hyvin kauttamme Baltiaan. Emme keskity kalliisiin luksusmerkkeihin – niiden aitouden todistaminen olisi hankalaa. Luksustuotteille on myös omat myyntikanavat ja ne ovat aika kilpaillut maailmalla”, Salo tietää.  

Verkkokauppa on laajentunut voimakkaasti Eurooppaan. Kuva: Vähänkäytetty.fi

Asennemuutos kasvattaa markkinaa

Alustataloudessa toimivien yritysten kasvuprosentit ovat nousujohteiset, niin myös Vähänkäytetyllä. Toistaiseksi yrityksen kasvu on ollut 40 prosentin luokkaa vuodessa, mutta markkinoiden potentiaali tarjoaa mahdollisuuden vielä parempaan kasvuun. 

“Markkinapotentiaali on valtava tällaiselle palvelulle pelkästään Euroopassa. Olemme havainneet, että asennemuutos kierrätystä ja käytetyn tavaran kauppaa kohtaan on kehittynyt myönteisemmäksi. Euroopassa on paljon maakohtaisia eroja, esimerkiksi Hollannissa kirpputorit ovat todella suosittuja. Saksa haluaa monessa mielessä olla ekologisuuden edelläkävijä ja kyllä Suomessakin on ollut valtava harppaus”, Salo tietää. 

“Kierrätysideologiaa kannatetaan ja ollaan myös valmiita toimimaan, eli ostamaan ja käyttämään käytettyjä tuotteita eikä niihin enää liity niukan tulotason leimallisuutta, vaan kierrätyksestä on tullut varakkaidenkin ihmisten ekoteko. Keskitymme vaatemarkkinaan, joka toimii meillä parhaiten – esimerkiksi huonekalujen tai urheiluvälineiden logistiikka olisi meille hankala”, Salo jatkaa.  

Ainakaan toistaiseksi Salo ei haikaile yrityksensä kanssa Eurooppaa kauemmaksi. 

“Keskitymme hiomaan palvelusta niin hyvän, kuin mahdollista. Sellaisen, johon asiakkaamme, myyjät ja ostajat, palaavat säännöllisesti ja jossa tavara kiertää – kierrätyksen kehittäminen mahdollisimman tehokkaaksi ja toimivaksi motivoi meitä”, Salo pohtii.

Helppous viehättää 

Kirpputorimarkkinat ovat kilpailtuja myös Oulussa. Kirpputoreja on pian kaksikymmentä ja paikkojen profiili vaihtelee, erikoistumista haetaan esimerkiksi huonekaluista ja sisustustarvikkeista tai lasten vaatteista, mutta monelta kirpparilta löytyy tavaraa ja laatua laidasta laitaan. Lisäksi somesta löytyy erilaisia kierrätys- ja myyntiteemaisia ryhmiä. Myyjän on pohdittava, millä markkinapaikalla itselle hyödyttömästä tavarasta pääsee parhaiten eroon ja kuinka usein on valmis myyntipisteensä järjestelmään, myyntipöydät kun tuppaavat menevän sekaisin ostajien penkoessa tavaroita.  

Vähänkäytetty.fi tarjoaa helpon ratkaisun sellaisille myyjille, joilla ei ole aikaa järjestellä myyntipöytiä ja hinnoitella ja laputtaa tavaroita. Kovin monella ei ole myöskään mahdollista pitää myyntipöytää kuutta kuukautta, mikä onkin merkittävä etu myyjälle verkkokaupassa. 

Entä miten on käynyt Salon vaimon ostoksille verkossa?  

“Meillä on neljä lasta, joten vaimo edelleen ostaa ahkerasti lapsille vaatteita ja myy niitä myös – kyllä meidän perhe on vähänkäytetyn aktiivisia käyttäjiä myös asiakkaana”, Salo naurahtaa.