Mikko Salmi: Vuosi 2021 oli sittenkin yllättävän hyvä

Mikko Salmi on Oulun kaupungin viestintäjohtaja.

Uutiset

Julkaistu: Kirjoittaja: Anne Maarit Laurila

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Istuin muutama päivä sitten Radio Pookin haastattelussa puffamassa Oulun kaupungin uudenvuoden juhlalähetystä. Juontaja Joonas Hepola heitti heti yllättävän kysymyksen: ”Millainen oli vuosi 2021 Oulussa?”

Ensin sanat tuntuivat juuttuvan kurkkuun, eikä mieleen oikeastaan tullut yhtään mitään. Oliko tämä vuosi 2021 pelkkää koronan kurjistamaa selviytymistaistelua? Joonas laittoi onneksi Aknestikin Oravan joulu -kappaleen soimaan ja sain kolme ja puoli minuuttia aikaa miettiä kulunutta vuotta Oulun näkökulmasta.

Ja yllättäen mielen sopukoista alkoikin nousta hienoja ja unohtumattomia oululaisia juttuja. Keväältä putkahti mieleen Putous-voittaja, oululainen Daniel Nylund ja Folke Rundqvistin valloittava hahmo. Siitä muutaman kuukauden päästä Blind Channelin pojat valloittivat punaisilla keskisormillaan koko Euroopan.

Kesken euroviisumenestyshuuman Oulu sai jättipotin – Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Huikeeta! Juuri joulun alla saimme vielä Helsingistä odotetun joulupaketin: valtio päätti sitoutua Oulun kulttuuripääkaupunkivuoteen peräti 20 miljoonan euron panostuksella. Hurja summa Oululle, koko Pohjois-Suomelle ja kulttuurille.

Koko syksyn olemme saaneet nauttia oululaisesta tanssiosaamisesta. Ernest ”suurlähettiläs” Lawson ja Anniina Koivuniemi toivat iloa suomalaisiin olohuoneisiin joka sunnuntai. Tanssikisan voitto nosti suloisen kotiseutuylpeyden pintaan. Kyllä me oululaiset vaan osataan!

Ja tapahtuihan Oulussa muutakin hyvää. Ouluhallin laajennus valmistui kesällä, ja näin Pohjois-Suomen suurin ja kaunein urheilu- ja tapahtumakeskus saatiin avattua. Lisäksi Nokia ilmoitti 10 jalkapallokentän kokoisen tehdaskampuksen investointipäätöksestä Linnanmaalle. Alkuvuonna on kuulemma tulossa isoja uutisia asemanseudun kehittymisestä, joten Oulussa on nyt poikkeuksellinen tekemisen meininki.

Ai niin ja sitten se brändi. Marraskuussa julkaistiin Oulun uusi brändi, mikä herätti heti vilkasta keskustelua. Minäkin sain vastata uteluihin Pingusta, Hemulista ja liukuväreistä. Koko prosessista on kuitenkin jäänyt hyvä mieli, sillä brändi on tehty yhdessä oululaisten kanssa, silloin asiat eivät voi mennä kovin paljon pieleen.

Joulukuun 19. päivä kello 14.32 ajelin Tuiran silloilla kohti Pohjoista. Katselin Merikosken patosilloille ja näin jotain hämmästyttävää: Täysikuu möllötti idässä ja taivas leimusi liilanpunaisena. Kuun alapuolella horisontti tummui merensiniseksi. Kaiken yllä, kuin taulun kehyksenä, maalasi jo mailleen painunut himmeä aurinko taivaan kirkkaan siniseksi. Näky oli kuin ilmetty Oulun uusi liukuvärinen brändi! Sinä hetkenä ymmärsin, että olimme tehneet täydellisen brändiuudistuksen sanokoon etelän graafikkopellet mitä tapahansa.

Kiitos rakkaat oululaiset tästä vuodesta. Vuosi 2021 oli itse asiassa yllättävänkin hyvä. Tehdään ensi vuodesta yhdessä asteen verran parempi.

Hyvää ja rauhallista joulua sekä onnellista uutta vuotta!