Kun kaupunkikulttuurit törmäävät

Kirjoittaja on kirjailija Robert Brantberg.

Uutiset

Julkaistu: Kirjoittaja: Minna Mäki-Heikkilä

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Ihminen, joka kuljeskelee kaupungilla joutilaana tarkkailijana, on flanööri (flâneur). Hän saattaa pitää taukoa kahvilassa tai baarissa tai piipahtaa kivijalkaliikkeeseen.  Hän on osa elävää kaupunkikulttuuria myös Oulussa.

Takavuosina minua ilahdutti, kun kotikadustani tuli bulevardi (boulevard). Pakkahuoneenkadulle istutettiin puita Torikadun ja Aleksanterinkadun väliselle osuudelle. Havainnekuvissa ihmiset kansoittivat kadun ja sen varrella olevat terassit. Tämä oli kuin suuressa maailmassa. Nyt hyvinvoivat lehmukset ovat kolmen kerroksen korkuisia. Kaikki siis hyvin?

Ensimmäinen virhe, joka tehtiin, oli jättää pysäköintipaikat kadun etelälaidalle.  Aluksi se ei tuntunut kovasti haittaavan flaneerausta, ongelma oli lähinnä esteettinen.  Läpiajo oli kielletty ja ajokieltomerkkejä tehostettiin järeillä graniittipylväillä. Kadun varrelle ilmaantui ravintolaterasseja. Kaikki ei ollut hyvin, mutta tilanne oli siedettävä.

Vuosi sitten tehtiin toinen virhe. Kadusta tehtiin pyöräilybaana. Ei baanassa mitään vikaa ole, pyöräily on osa kaupunkikulttuuria. Mutta parkkipaikkoja ei poistettu.  Tästä seurasi kulttuurien yhteentörmäys. Autoliikenne, parkkipaikat ja pyöräily eivät kerta kaikkiaan mahdu samalle kadulle. Lisäksi yksi graniittipylväistä on poistettu, jolloin läpiajo tuli houkuttelevaksi. Pelkkä liikennemerkki ei tunnetusti tätä estä. Tilanne on vähemmän siedettävä.

Myös flaneeraajan tilanne on heikentynyt, jopa tullut vaaralliseksi. Oululaiseen tapaan monet pyöräilijät siirtyvät baanalla olevan ruuhkan vuoksi jalkakäytäville. Tilannetta hankaloittavat myös muutamat katualueella olevat terassit, jotka huomattavasti kaventavat kävelytilaa kadun pohjoispuolella. Käsikynkkää siinä ei kävellä.

Nämä liikkumista haittaavat terassit sijaitsevat yökerhojen yhteydessä. Ihmetystä on ainakin minussa herättänyt, etteivät nämä ylileveät yöterassit ole päiväsaikaan edes käytössä. Tulisiko kaupungin tältä osin hieman tarkentaa katutilan vuokrasopimuksia? Autio terassi on aurinkoisena päivänä surkea näky.

Puheena on siis kaunis, mutta ei enää niin viihtyisä bulevardi joka sijaitsee Oulun ydinkeskustassa.  Pitäisikö harkita kadun tarkoitusta vielä kertaalleen? Joko baana tai parkkipaikat olisi ehkä poistettava.  Koska baana on osa suurempaa kokonaisuutta, on järkevämpää poistaa autot.  Parkkipaikkoja tässä kaupungissa riittää. Maan alla on Pohjoiskalotin komein kallioparkki lukuisine hisseineen. Käykää vaikka katsomassa. Lisäksi viereisellä torilla on parkkipaikkoja, puhumattakaan parkkitaloista ja muista maanalaisista parkeista.