Hartaansillan rakentaminen etenee: ”Siivenkantaman” ensimmäinen kaarielementti saatiin paikoilleen

Rakenteilla olevalle Hartaansillalle asennettiin keskiviikkoaamuna ensimmäinen seitsemästä kaarielementistä, joista aikanaan muodostuu sillan lintumainen hahmo. Kuvat: Welado

Uutiset

Julkaistu: Kirjoittaja: Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Vaakunakylän ja Hartaanrannan yhdistävä Hartaansilta valmistuu Asuntomessujen maamerkiksi ensi vuonna. Jalankulku- ja pyöräliikenteelle tarkoitetun sillan kaarimaisen muodon tuovia elementtejä on alettu nyt tuoda työmaalle.

Hartaansillan ensimmäinen kaarielementti asennettiin paikoilleen keskiviikkoaamuna 28. helmikuuta. Teräsrakenteet toimitetaan aivan siltatyömaan läheisyydessä sijaitsevalta Steel Group Pohjanmaa Oy:lta. Rakentamisesta vastaa YIT Infra. Rakennustyöt alkoivat kesällä 2023 ja sillan on määrä valmistua keväällä 2025, ennen kesällä pidettäviä Oulun Asuntomessuja.

Hartaanselän ylittävästä jalankulku- ja pyöräilysillasta järjestettiin vuonna 2021 kilpailu, jonka voittajaksi valittiin tuomariston yksimielisellä päätöksellä Insinööritoimisto Pontek Oy:n kilpailutyö ”Siivenkantama”. Työnimi viittaa lintumaiseen hahmoon, joka valmiista sillasta muodostuu.

Kilpailutyön laatineeseen työryhmään kuuluivat Pontek Oy:n lisäksi arkkitehtitoimisto Ylitys Oy, maisema-arkkitehtitoimisto Maanlumo Oy, valaistussuunnittelusta vastannut VALOA design Oy sekä geotekniikasta vastannut insinööritoimisto Profund Oy.

Kaaret hahmottuvat vuoden mittaan

Hartaansilta on rakenteeltaan kaksijänteinen (85 m + 85 m) teräksinen kaarisilta. Sillan rakennemuoto kallistettuine kaarineen on sovitettu matalapiirteiseen maisemaan.

Kulkuväylä kaartelee hienovaraisesti S-muodossa, ja sillan kaaret muodostavat porttimaisen aiheen Hartaanrannan ja Vaakunakylän välille. Kansi levenee S:n ulkokaarteiden puolella, ja laajimpien näkymien kohdalle rakennetaan pysähtymiseen sopivat vyöhykkeet. Sillan hyötyleveys vaihtelee 4,5 metristä 6,2 metriin. Sillan kaari ja kannen alapinnat maalataan valkeiksi, kaiteet ja riipputangot mustiksi.

"Siivenkantama" muodostuu seitsemästä teräsrakenteisesta palasta, jotka valmistetaan siltatyömaan lähellä sijaitsevassa Steel Group Pohjanmaan toimipisteessä.

Sillan maatukien suunnittelussa on otettu huomioon alueen esteettisyys ja viihtyisyys. Valaistuksessa käytetään sekä yleis- että kohdevalaistusta ja ne ovat säädettävissä älykkäällä valaistuksen ohjauksella.

Sillan Hartaanrannan puoleinen maatuki ja välituki ovat valmistumassa tällä viikolla, mutta Vaakunakylän puoleisen maatuen rakentaminen on vielä kesken. Ensimmäisen, keskelle siltaa tulevan kaarielementtipalan asennus tehtiin keskiviikkona. Kaarielementtejä asennetaan tämän vuoden aikana kaikkiaan seitsemän.