Eero Kalmakoski: Sähköpotkulauta on ajoneuvo, jonka kuljettajan on myös noudatettava liikennesääntöjä

Kirjoittaja Eero Kalmakoski on Liikenneturvan Oulun toimipisteen yhteyspäällikkö.

Uutiset

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Vuokrattavat sähköpotkulaudat rantautuivat Ouluunkin viime vuonna. Mennyt kesä toi mukanaan moninkertaisen kasvun, mikä sähköisti katujamme entisestään. Useiden operaattoreiden toimesta voi olla tarjolla lähes 4000 vuokralaitetta. Jos sähköpotkulautaa mielii kokeilla tai ottaa osaksi omaa matkaketjua, on sen käyttäjän tiedostettava vastuunsa ajoneuvon kuljettajana.

Liikenneturvan kyselyt osoittavat, että pääsääntöisesti vuokrattavat sähköpotkulaudat koetaan hyväksi lisäksi kaupungin liikkumismahdollisuuksiin. Huolestuttavaa kuitenkin on, että joka neljäs raportoi joutuneensa jalankulkijana vaaratilanteeseen sähköpotkulautailijan takia. Sähköpotkulaudoista johtuvia vaaratilanteita oli koettu myös pyöräilijänä ja autoilijana.

Kyselyt osoittavat myös tietämättömyyttä niistä säännöistä, joita sähköpotkulaudalla on noudatettava. Epäselvyyksiä on sekä sähköpotkulautailijan paikasta että laitetta koskevista matkustajarajoituksista. Tietämättömyyttä oli myös velvoitteessa näyttää suuntamerkkiä, kun aiotaan kääntyä.

Epäselvyydet säännöissä ja koetut vaaratilanteet vaativat puuttumista. Liikenneturva kampanjoikin viime keväänä sähköpotkulautailua koskevista säännöistä iskulauseella Aja oikein – sähköpotkulaudallakin. Riippumatta siitä, onko sähköpotkulauta oma vai vuokravehje, sen käyttäjän on ymmärrettävä, että kyseessä on ajoneuvo. Kuten muiden ajoneuvojen kuljettajien, myös sähköpotkulaudalla ajavan on noudatettava liikennesääntöjä ja huomioitava muut liikkujat.

Keskeisiä sähköpotkulautailua koskevia sääntöjä on koottu kampanjasivulle. Koko lakikirjaa ei sivustolla sentään referoida. Pitkälle päästään jo sillä, että sähköpotkulaudallakin kuljetaan oikeilla väylillä, noudatetaan liikennemerkkejä ja valo-opasteita – ja otetaan toiset liikkujat huomioon.

Sähköpotkulauta on ajoneuvona äänetön, mutta kulkee tarvittaessa jopa 25 kilometriä tunnissa. Kaupunkialueella maksiminopeudella kulkeminen on toki usein täysin mahdotonta – tai ainakin turvatonta. Sähköpotkulautailijan onkin ymmärrettävä tämä sekä turvalliset etäisyydet muihin liikkujiin. Esimerkiksi yhdistetyllä väylällä ei kävelijää sovi ohittaa kaasu pohjassa hihaa hipoen.

Nopeuden sovittaminen ympäristön ja muiden kulkijoiden vauhtiin on turvallisuusteko myös itselle. Sähköpotkulaudoissa on – toki mallista hieman riippuen – pienet pyörät, todella herkkä ohjaus ja heikko tai olematon jousitus, joten tien pinnan epätasaisuudet voivat kovassa vauhdissa olla kohtalokkaita. Fiksu sähköpotkulautailija ajaa ennakoiden ja vähentää samalla kaatumisriskiään.

Luonnollisesti myös päihteettömyys ja kypärän käyttö ovat edellytys turvalliselle liikkumiselle. Sekin on syytä muistaa, että sähköpotkulaudoilla ei saa kyyditä matkustajia – lapsiakaan.

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista vain 64 prosenttia tiesi, että sähköpotkulaudalla kuuluu ajaa pääsääntöisesti pyöräilyväylillä. Yli 12-vuotiaalla sähköpotkulautailijalla ei siis ole asiaa jalkakäytävälle. Jos pyöräilyväylä puuttuu, eikä ajoradalla halua ajaa, on silloin noustava sähköpotkulaudan päältä pois ja joko talutettava jalkakäytävällä tai pysäköitävä lauta fiksuun paikkaan pois toisten tieltä.

Vuokralautojen pysäköinti erottaakin jyvät akanoista. Sähköpotkulaudan kuljettajan vastuu ei pääty vauhdin hiipuessa. Lauta on myös pysäköitävä niin, ettei se aiheuta haittaa toisille. Tämä on erityisen tärkeää erityisryhmien esteettömälle liikkumiselle. Ajattelematon pysäköinti on myös varmin tapa saada kanssakulkijat harmistumaan sähköpotkulautailusta