Neljännen Maku­seikkailun vilkas alku yllätti iloisesti – maku­elämyksiä voi testata lauantaihin asti

Kahvila Magnolia Coffee & Bakery on ollut Makuseikkailussa mukana jokaisella kerralla. Yrittäjä Hanna Sirniö toteaa tapahtuman tuovan mukavasti näkyvyyttä. Tänä vuonna tarjolla on suolaista savuporotorttua sekä makea omenainen unelma -leivos. Kuvat: Juuso Haarala

Tapahtumat

Julkaistu: Kirjoittaja: Laura Heikkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Paikallinen ruokakulttuuri pääsee nyt esille Arctic Food Labin Makuseikkailussa, jossa 16 ravintolaa ja kahvilaa kisaa maukkaimpien maisteluannosten voitosta. Järjestävät toivovat Makuseikkailun innostavan ihmisiä matalalla kynnyksellä myös heille uusien ravintolapalveluiden pariin. Neljättä kertaa pidettävään tapahtumaan voi osallistua tämän viikon lauantaihin asti.

Makuseikkailun maisteluannoksissa tuodaan esille pohjoisia raaka-aineita ja makuja. Tarjolla on sekä makeaa että suolaista, ja niin liha-, kala- kuin kasvisannoksia sekä juomia. Kiinnostavaa maisteltavaa löytyy varmasti moneen makuun, sanoo Arctic Food Labilla ja Oulu 2026:lla tuottajana toimiva Katri Jämsä.

”Makuseikkailun tarjonta on tänä vuonna todella monipuolinen, grilliruoasta fine-dining-tyyliseen vaihtoehtoon.”

Esimerkiksi kauppatorilla voi Makuseikkailun tiimoilta piipahtaa miniburgerille J&S Burgerin grillivaunun luo. Tarjolla on sekä smash-pihvi että kasvisvaihtoehto, joihin molempiin saa valita mieleisensä erikoismajoneesin. Ensimmäistä kertaa Makuseikkailussa mukana olevat yrittäjät Sanna ja Juha Savolainen lupaavat, että maisteltavana ovat Pohjois-Pohjanmaan parhaat burgerit.

Nainen ja mies seisovat ruokaa myyvän vaunun tiskin edessä.

”Kyllähän tällaisiin tapahtumiin osallistuu mielellään”, toteavat Makuseikkailussa ensi kertaa mukana olevat J&S Burgerin yrittäjät Sanna ja Juha Savolainen.

”Tarjoamme näitä samoja burgereita ravintolassamme Iissä, ja niistä tehtiin tähän tapahtumaan nyt miniversio. Makubalanssi on saatu kuntoon. Mukaan oli helppo lähteä, kun on hyvät tuotteet”, Savolaiset toteavat hymyillen.

Kauppatorin grillivaunun lisäksi Makuseikkailun maisteluannoksia saa J&S Burgerilta Iin ravintolasta.

Rento seikkailu viehättää

Ravintolat ja kahvilat laittavat Makuseikkailussa parastaan, sillä asiakkaita pyydetään pisteyttämään maistelemansa annokset. Pisteytys tapahtuu Arctic Food Labin nettisivujen kautta, ja jokaisen maistelupisteen yhteydestä löytyy helposti myös äänestykseen vievä QR-koodi.

”Äänestäjien kesken arvotaan lahjakortit Makuseikkailun suosituimpaan ravintolaan ja kahvilaan sekä Arctic Food Lab- ja Oulu2026-tuotteita. Palkintoja on nyt enemmän kuin aiemmin. Toivottavasti sekin innostaa ihmisiä äänestämään Makuseikkailun aikana aktiivisesti”, Jämsä toivoo.

Makuseikkailun mainoskyltti.

Makuseikkailussa ravintoloita ja kahviloita voi kierrellä vapaasti oman makunsa mukaan.

Jämsä ja Arctic Food Labin projektipäällikkö Pasi Ruuskanen kertovat, että aiemmilta vuosilta tullun palautteen perusteella tapatumassa kävijöitä viehättää juuri pelillisyys ja mahdollisuus rentoon seikkailuun. Ravintoloita ja kahviloita voi käydä läpi oman mielensä mukaan, juuri sen verran kuin haluaa.

”Makuseikkailusta saa tehdä täysin omannäköisensä, voi testata ja kokeilla rauhassa siten kuin haluaa”, Jämsä sanoo.

Tapahtuman ensisijaisena tavoitteena on Ruuskasen mukaan saada ihmiset kiinnostumaan paikallisesta ravintolatarjonnasta. Samalla ravintolat ja kahvilat saavat näkyvyyttä ja uusia asiakkaita mahdollisesti myös sellaisista ihmisistä, jotka eivät muutoin niissä kovin helposti vierailisi.

”Haluamme rikastuttaa sillä tavalla ravintolakulttuuria niin asiakkaiden kuin yritysten näkökulmasta.”

Laadukkaita raaka-aineita rakkaudella tehtynä

Makuseikkailussa kisaa tänä vuonna sekä yrityksiä, joille tapahtuma on jo aiemmilta vuosilta tuttu, että ensikertalaisia. Kahvila Magnolia Coffee & Bakery on ollut mukana jokaisella kerralla tapahtuman alusta saakka.

”Tämä on sellainen mukava parin päivän ponnistus. Olimme ensimmäisen Makuseikkailuihin aikoihin vasta avanneet, ja ajattelin että tällainen voisi tuoda näkyvyyttä. Kokemus oli erittäin positiivinen, ihmiset löysivät meidät todella hyvin”, yrittäjä Hanne Sirniö muistelee.

Tänä vuonna Magnolia Coffee & Bakeryssa voi herkutella joko suolaisella savuporotortulla tai omenainen unelma -leivoksella. Sirniö naurahtaa, että maisteluannosten kehittelyssä yritti olla jonkin verran synnytystuskia, mutta lopulta tuulihattumaisessa suolaisessa annoksessa inspiraationa toimi hänen oma ylioppilasjuhlansa.

”Makeassa annoksessa oululaiset omenat on poimittu omalta pihalta.”

Lähikuva pienestä ruoka-annoksesta.

H2O Rotuaarin makeassa annoksessa karpalon kirpeys ja kinuskin makeus yhdistyvät. Makuseikkailun kävijät pääsevät pisteyttämään maistelemansa annokset.

Ensi kertaa Makuseikkailuun osallistuvan H2O Rotuaarin Essi Salokannel kertoo olevansa iloisen yllättynyt siitä, miten vilkkaasti tapahtuma on lähtenyt käyntiin. Vuoden alussa avannut kahvila-ravintola luottaa suolaisessa ja makeassa annoksessaan klassisiin pohjoisen elementteihin. Vaihtoehtoina ovat karpalo-kinuskijuustokakku suodatinkahvin tai teen kera sekä sitruunavinokas kaurattoa ja yrttivoissa paistettua siikaa.

”Meillä on laadukkaat raaka-aineet, jotka ammatti-ihmiset ovat tehneet rakkaudella: hyvää, vastuullisesti tuotettua ruokaa”, Salokannel tiivistää kysyttäessä, mikä tekee H2O Rotuaarin annoksista Makuseikkailun parhaat.

Tapahtumaa itsessään Salokannel pitää hienona mahdollisuutena saada lisää näkyvyyttä. Makuseikkailijat taas löytävät uusia ruokapaikkoja ja uusia makuja.

”Varmasti mukava lähteä yhdessä käymään läpi tällaista kierrosta. Pitää katsoa, jos itsekin ehtisin töiden jälkeen käydä maistelemassa muiden annoksia.”

Silmälasipäinen mies puolilähikuvassa, taustalla kukilla koristeltu mainoskyltti.

”Parhaimmillaan tällaiset konseptit ovat silloin, kun niistä jää jotain pysyvää”, toteaa Arctic Food Labin projektipäällikkö Pasi Ruuskanen.

Viime vuonna Makuseikkailuun osallistui noin 2 400 kävijää, ja tälle vuodelle järjestäjien toiveena on saada liikkeelle noin 3 000 kävijää. Tapahtuman pääkonsepti ei ole valtavasti muuttunut neljän vuoden aikana, vaan pikemminkin yksityiskohtia on hiottu.

”Tänä vuonna kaksi eri hintakategoriaa, makeat annokset viisi euroa ja suolaiset seitsemän euroa, on nähty kuluttajaystävällisenä. Juomat ovat viisi tai seitsemän euroa sen mukaan, onko kyseessä alkoholiton vai alkoholillinen vaihtoehto”, tuottaja Katri Jämsä mainitsee.

Haluamme rikastuttaa ravintolakulttuuria niin asiakkaiden kuin yritysten näkökulmasta.
Projektipäällikkö Pasi Ruuskanen, Arctic Food Lab

Makuseikkailu nähdään luonnollisesti myös varsinaisena kulttuuripääkaupunkivuonna, jolle tavoitteet ovat järjestäjien mukaan korkealla. Ravintoloita ja kahviloita tahdotaan mukaan vielä nykyistäkin enemmän.

”Toivottavasti saamme rohkaistua entistä useamman ravintolan matkaan ja keksimme vielä jotain uutta. Parhaimmillaan tällaiset konseptit ovat silloin, kun niistä jää jotain pysyvää. Kulttuuri-ilmastonmuutos voi ruoan osalta tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tällaisia tapahtumia järjestetään myös jatkossa”, Pasi Ruuskanen miettii.

Vuoden Makuseikkailun annokset ovat ostettavissa ravintoloiden aukioloaikoina. Osa palvelee lounasaikaan, osa iltasella, osalla on pidemmät aukioloajat. Lisätiedot annoksista ja aukioloajoista löytyvät verkkosivulta arcticfoodlab.fi/makuseikkailu.

Makuseikkailun järjestää Oulu2026-toiminnasta vastaava Oulun kulttuurisäätiö.