Kohti Oulun Päiviä: Vene syntyy Mankilanjärven kaisloista

Osuuskunta Kotasaaren Johanna Riepula ja Tero Mäkelä soutelevat valmiissa kaislaveneissä.

Tapahtumat

Julkaistu: Kirjoittaja: Sirpa Tarkkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun Päivillä syyskuussa voi kokeilla, miten onnistuu veneen rakentaminen kaisloista.

Siikalatvan Mankilan kylässä toimiva Osuuskunta Kotasaari tuo Oulun Päiville peräkärryllisen kaislaa suoraan Mankilanjärvestä. Niin Sanginjoen Loppulassa päästään rakentamaan kaislaveneitä.

Osuuskunnalla on kaislaveneiden tekemisestä vuosien kokemus.

”Niillä voi veneillä aika huoletta, tosin Mankilanjärvi on sen verran pieni, ettei siinä montaa kilometriä pysty melomaan, rantavesistön tuntumassa pysytellään”, sanoo Seppo Porkka, joka on yksi tapahtuman puuhahenkilöistä.

Porkka selvittää, että yksinkertaisimmillaan kaislavene kootaan kuivatuista kaislapötköistä, jotka sidotaan yhteen veneen muotoiseksi rakennelmaksi eri työvaihein. Riippuu venhon koosta, kuinka paljon aikaa sen tekemiseen menee.

”Neljä–viisimetrisiä olemme tehneet, ja se vie yleensä koko päivän. Kaislan pitää tosiaan olla kuivattua, ettei se ala homehtua”, Porkka tarkentaa.

Kuivattu kaisla on huokoista ja sitkeää, joten se ei katkeile. Hyvä säilytys kuivassa suojassa takaa, että kaislavenettä voi käyttää useammankin vuoden.

Riu’ullakin voi meloa

Oleellisinta on kuitenkin tekemisen ilo ja oma kulkuväline luonnonmateriaalista.

”Inkakulttuureissa kaislavene on ollut vuosisatoja pääasiallinen kulkuväline. Rakennusmateriaalia on ollut käytössä runsaasti ja rakentamiseen menee suhteellisen vähän työtunteja. Alkuperäinen vene on yksinkertaisesti jätetty järveen käytön jälkeen”, Porkka kertoo.

Vitsistähän tämä alun perin tosin lähti, kun löysin kirjaston poistomyynnistä kirjan Kaislaveneellä yli Atlantin.
Johanna Riepula

Kaislavene sopii sisävesille ja muille pienille vesille, ja siinä voi olla kontallaan tai istua pohjalla ja meloa kanootti- tai kajakkimelalla. Porkan mukaan puunriukukin hätätapauksessa käy.

Kun Johanna Riepula muutti Ouluun, hän huomasi, että seudulla on kaislaa todella paljon. Riepula on opiskellut Kuopion muotoiluakatemiassa ja kutonut siellä kaislasta.

”Olin utelias kaislaa kohtaan raaka-aineena. Teimme Mankilan kyläseurassa esiselvityshankkeen, että mitä muuta siitä voisi tehdä, eli että sitä ei nähtäisi riesana vaan resurssina. Vitsistähän tämä alun perin tosin lähti, kun löysin kirjaston poistomyynnistä kirjan Kaislaveneellä yli Atlantin. Mallina oli meillä Thor Heyerdahlin Aimara.”

Oulun Päivien viikonloppuna Loppulassa rakennetaan myös sardinialaismallin vene ja korjataan aiempi titicaca-mallinen vene. Oppia on käyty hakemassa Sisiliasta asti.

Osuuskunta Kotasaaren Kaislavenepaja 6. ja 7. syyskuuta kello 11–17 Loppulan luontokahvilan alueella (Sanginjoentie 1101). Kaislamattopaja molempina päivinä kello12–16 sekä kaislakorupaja. Ei ennakkoilmoittautumisia.

 

Oulun Päiviä vietetään 5.–7. syyskuuta. Ohjelmaa tehdään suurilta osin talkoovoimin oululaisten toimijoiden kanssa sekä keskustaan että muihin kaupunginosiin. Kaupunkifestivaalia on Oulussa vietetty vuodesta 1962.

Lue myös