Viranomaisviestinnässä karsitaan paperipostia – digitaaliset Suomi.fi-viestit tulevat myös oululaisten arkeen

”Kenenkään ei tarvitse hätääntyä uudistuksesta”, erityisasiantuntija Mirva Gullman sanoo. Viranomaisviestit tulevat digitaalisesti vain heille, jotka pystyvät digitaalisia palveluita käyttämään. Kuva: Pasi Rytinki
Useimmille suomalaisille viranomaisviestit tulevat vuoden 2026 alusta lähtien digitaalisesti Suomi.fi-palvelun kautta. Ketään ei kuitenkaan pakoteta luopumaan paperipostista, vakuuttaa Oulussa vieraillut Digi- ja väestötietoviraston erityisasiantuntija Mirva Gullman.
Valtio pyrkii saamaan kymmenien miljoonien eurojen vuosittaiset säästöt luopumalla pääosin paperisesta viestinnästä vuoden 2026 alussa. Paperipostin sijaan kansalaisille lähetetään ensisijaisesti digitaalisia Suomi.fi-viestejä, joita voi lukea vaikkapa puhelimen tai tietokoneen selaimella tai Suomi.fi-sovelluksella, jonka voi ladata sovelluskaupoista.
Muutos koskee tietysti myös oululaisia, joten Digi- ja väestötietoviraston asiantuntijat vierailivat viime viikolla Oulu10:ssä kertomassa ja opastamassa ihmisiä uudistuksesta.
”Tällä hetkellä jo yli kaksi miljoonaa suomalaista käyttää Suomi.fi-viestejä, mutta heistä jokainen on itse valinnut, että haluaa hyödyntää digitaalisia viestejä viranomaisviestinnässä”, erityisasiantuntija Mirva Gullman kertoo. Uusia käyttäjiä on tullut noin 700 000 viime toukokuun jälkeen, jolloin Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä viranomaispalveluissa asioineille alettiin ehdottaa Suomi.fi-viestien käyttöönottoa.
Loputkin digitaalisia viranomaispalveluja käyttävät täysi-ikäiset henkilöt saavat ensi vuoden alusta Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit. Ne, jotka eivät voi tai halua käyttää viranomaisten digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla.
Viranomaisviestinnällä tarkoitetaan esimerkiksi Verohallinnon ja Kelan viestejä, äänioikeusilmoituksia sekä Traficomin ilmoituksia, jos omistaa ajoneuvon. Gullman tiivistää, että palvelun kautta kulkevat tärkeät viranomaispäätökset ja -tiedonannot.
Digitaitoisille kansalaisille uudistus on kätevä, sillä viestit ja ilmoitukset ovat missä tahansa helposti saatavilla esimerkiksi mobiilisovelluksella.
”Sovellukseen tulee aina ilmoitus, kun on tullut uusi viesti”, Gullman kertoo. Tärkeiden viestien hukkaamista ei siis kannata pelätä. Viesteistä voi saada ilmoituksen myös sähköpostiin ja niitä voi lukea nettiselaimen kautta kirjautumalla.
Paperipostia ei lopeteta
Digi- ja väestötietovirastossa ollaan hyvin tietoisia siitä, että tällainen uudistus ei ole kaikkien mieleen. Gullman painottaa, että ketään ei pakoteta digipostin käyttäjäksi.
”Vaikka lakimuutos tulee ensi vuoden alusta voimaan, jatkossakin on mahdollisuus paperipostiin. Suomi.fi-viestit voi myös ottaa halutessaan pois käytöstä, jos on ottanut ne aiemmin käyttöön. Jos tekee itse valinnan, että haluaa jatkossa paperipostia, valinta on voimassa kuusi kuukautta.”
Kuuden kuukauden raja koskee vain tapauksia, joissa henkilö päättää palata digipostista paperipostin vastaanottajaksi. Jos taas ei koskaan kirjaudu digitaalisiin palveluihin, paperipostin tulo jatkuu rajoituksetta.
”Tällä tavalla katsomme, että jos henkilö pystyy käyttämään digipalveluja, hän on myös riittävän kyvykäs ottamaan vastaan digitaalisia viestejä. Jos ihmisellä on esimerkiksi edunvalvontavaltuutus, Suomi.fi-viestejä ei hänelle tule.”
Monta asiointitapaa
Gullmanin viesti kansalaisille onkin, että uudistuksesta ei tarvitse kenenkään hätääntyä. Sen takia Digi- ja väestötietovirasto jalkautuu tänä syksynä Ouluun ja ympäri Suomea tapaamaan ihmisiä.
”Ihmisillä on ollut paljon kysymyksiä uudistuksesta. Moni kuitenkin kertoo jo käyttävänsä erilaisia digipalveluita. Esimerkiksi terveyskeskukseen varataan aikoja sähköisesti, sähköposti on useimmille tuttu ja pankkiasioita hoidetaan mobiilissa. Perusdigitaito on hyvin hallussa, eikä Suomi.fi-viestien käyttö ole sen hankalampaa”, Gullman sanoo.
”Sekin on hyvä muistaa, että kyse on vain viranomaisviestinnästä – ei koko asioinnista. Meillä on edelleen käyntiasiointi ja puhelinpalvelut entiseen tapaan käytössä.”
Tärkein syy uudistukseen on kustannussäästö, sillä paperipostin lähettäminen tulee valtiolle kalliiksi.
”Uudistus on hallitusohjelmassamme, ja on laskettu, että säästöä tulee jopa 50 miljoonaa euroa per vuosi, kun ei enää lähetellä paperipostia. Se on aika merkittävä summa, jolle löytyy varmasti muutakin käyttöä”, Gullman sanoo.
Digi ensin -uudistusta on tarkoitus viedä myöhemmin ensi vuonna eteenpäin niin, että kansalaiset voivat halutessaan lukea viranomaispostin sähköisesti myös yksityisten digipostipalveluiden kautta, mutta alkuvaiheessa viestit voi vastaanottaa vain Suomi.fi-palvelussa.