Uudet lentoyhteydet avaavat kansain­välistymisen mahdollisuuksia ihmisille ja yrityksille

Air Balticin Pohjoismaiden myyntipäällikkö Jan Nyholm lupasi, että yhtiö tarjoaa ensi keväästä lähtien yhteyksiä Oulusta Eurooppaan erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Kuvat: Pasi Rytinki

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Kansainvälisessä ja etenkin saksalaisessa turismissa on Oulun alueella edelleen suurta kasvupotentiaalia, jota parantavat ensi vuoden uudet lentoyhteydet. Matkailualan toimijat pyrkivät nyt erottautumaan kovasti kilpailuilla markkinoilla yhteisellä pohjoissuomalaisella markkinointibrändillä.

Pohjois-Pohjanmaan matkailuväki kokoontui torstaina perinteiseen matkailufoorumiin hotelli Lasaretissa. Keskustelun aiheina olivat muun muassa ruokamatkailu, Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi sekä Oulun uudet lentoyhteydet, joista oli kertomassa sekä Air Balticin että Lufthansa Groupin edustus.

Air Baltic aloittaa 29. maaliskuuta 2026 lennot Oulun ja Riian välillä. Reittiä lennetään maanantaisin, tiistaisin, torstaisin, perjantaisin ja lauantaisin niin, että lähtö on Oulusta kello 5.00 aamulla ja saapuu Riikaan kello 6.30. Riiasta lento lähtee maanantaisin, keskiviikkoisin, torstaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin kello 23.20 ja on Oulussa kello 1.30.

Nopeat vaihdot Riiassa

Vaikka Air Balticin paluu Oulun lentoasemalle pitkän tauon jälkeen on otettu pääsääntöisesti ilolla vastaan, jotkut ovat valitelleet lentojen aikaisia ja myöhäisiä ajankohtia. Air Balticin Pohjoismaiden myyntipäällikön Jan Nyholmin mukaan niihin on hyvät syyt: aikataulutus avaa nopeat ja hinnoiltaan kilpailukykyiset yhteydet Oulusta Latvian kautta kaikkialle Euroopan keskeisiin kohteisiin, ja tietysti myös Euroopasta Pohjois-Suomeen.

”Kun hyppäätte koneeseen aamulla Oulussa, alle neljän tunnin kuluttua olette jo Berliinissä”, Nyholm kertoi. Tarkalleen ottaen kokonaismatkustusaika Oulusta Riian kautta Berliiniin on Air Balticilla 3 tuntia 40 minuuttia. Pariisiin pääsee alle viidessä tunnissa, Lontooseen vähän reilussa viidessä tunnissa, Rodokselle alle kuudessa.

”Tämä avaa uusia kansainvälistymisen mahdollisuuksia molempiin suuntiin”, Nyholm korosti matkailualan toimijoille.

Riikaa kotikenttänään pitävä Air Baltic liikennöi viitisentoista vuotta sitten Oulun ja Turun välistä reittiä, mutta se jäi lyhytikäiseksi. Nyholmin mukaan yhtiö on nykyisin hyvin toisenlainen kuin silloin, ja muutos lähti korona-ajoista. Noin 50 koneella tällä hetkellä operoiva yhtiö on tietoisesti hakenut hybridimallia, jossa se sijoittuu ikään kuin perinteisten lentoyhtiöiden ja halpalentoyhtiöiden väliin tarjoamalla laadukasta palvelua kilpailukykyisellä hinnalla.

”Pyrimme ottamaan parhaita paloja molemmista konsepteista”, Nyholm tiivisti ja kertoi myös yhtiön tavoittelevan konekalustonsa tuplaamista lähivuosina.

Mies puhuu lavalla.

Asiakkuuspäällikkö Markus Issakaisen mukaan Lufthansa Groupilla on ollut hyvät kokemukset Oulun-reiteistään.

Lufthansa Groupiin kuuluva lomalentoyhtiö Discover Airlines jatkaa suoria lentoja Frankfurtin ja Oulun välillä 16. tammikuuta alkaen kahdesti viikossa. Lisäksi yhtiö lentää toukokuun lopusta syyskuun loppuun perjantaisin ylimääräisen vuoron kolmioreitillä Frankfurt–Oulu–Kittilä.

Lufthansa Groupin asiakkuuspäällikkö Markus Issakainen totesi Lufthansan toimineen Oulun alueen markkinoilla jo pian pari vuotta, ensin Lufthansan Münchenin-reitillä ja tästä vuodesta alkaen Discoverin Frankfurtin-reitillä. Molemmat ovat tarjonneet matkustajille myös business-luokan matkustusvaihtoehdoksi.

”Olemme nähneet, että matkustajia on riittänyt hyvin”, Issakainen sanoi.

Issakaisen mukaan matkustajan kannalta ei ole juuri merkitystä, lentääkö Oulun-reittiä emoyhtiö Lufthansa vai Discover, kuten nyt. Lufthansa hankkii koneet ensin ja päättää vasta sitten, minkä yhtiön väreihin se laitetaan – palvelukonsepti on konsernissa yhtenäinen.

”Matkustaja huomaa eron lähinnä lentoemännän huivin värissä”, Issakainen sanoi.

Frankfurt on maailman lentoliikenteen tärkeimpiä risteysasemia, joten se tarjoaa yhteydet Oulusta käytännössä kaikkialle maailmaan ja takaisin.

Pohjoinen kiinnostaa Saksassa

Matkailufoorumissa todettiin monesta suusta tämänhetkiseksi alan trendiksi, että kansainvälinen matkailu kasvaa, mutta kotimainen kysyntä ei kehity samaa tahtia, johtuen pitkälti taloudellisesta epävarmuudesta. Sama suuntaus on nähty myös Oulun matkailualueella, jonne Lufthansan lentoyhteydet ovat tuoneet tänä ja viime vuonna paljon saksalaisia matkailijoita.

Kansainvälisessä matkailussa ja varsinkin Saksassa nähdään edelleen suurta kasvupotentiaalia. Kansainvälisiä matkailijaryhmiä Pohjoismaihin tuovan Best of Scandinavia Incoming AS:n perustaja Rüdiger Lohf kertoi, että Pohjoismaiden osuus saksalaisten tekemistä matkoista on vain 3,5 prosenttia, ja siitäkin lähinaapuri Tanska ottaa valtaosan. Ruotsin, Norjan ja Suomen yhteinen osuus saksalaisturisteista on vain 1,5 prosenttia, mutta kiinnostusta pohjoiseen riittää.

”Saksassa tutkitaan tarkasti, mikä matkailijoita kiinnostaa, ja Pohjoismailla on todettu olevan potentiaalia kasvattaa osuuttaan jopa kahdeksaan prosenttiin”, Lohf kertoi ja huomautti, että toteutuessaan se voisi tuoda paikoin jopa liikaa turisteja.

Yleisöä seminaaritapahtumassa.

Matkailufoorumin yleisölle esiteltiin muun muassa uutta aluemarkkinoinnin brändiä Visit Northern Finland, jossa tuodaan esille pohjoisen ihmisiä ja elämyksiä.

Lohfin mukaan saksalaiset ostavat matkansa mielellään perinteiseen tapaan matkatoimistossa asioimalla, mikä voi avata mahdollisuuksia täkäläisille toimijoille saada kohteensa esille, jos tuotteet ovat kunnossa. Saksalaiset turistit käyttävät myös verrattain paljon rahaa.

Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaaren mukaan suurin ongelma maailman matkailumarkkinoilla on erottautuminen ja potentiaalisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden mieliin jääminen, kun kilpailu on valtavaa.

Asiaa pyritään helpottamaan uudella alan sisäisellä aluebrändillä Visit Northern Finland, jonka alle pyritään kokoamaan laajalla säteellä matkailualan toimijoita Pohjois-Suomesta niin, että kansainväliset matkanjärjestäjät voivat ostaa koko alueen tuotteita yhdestä paikasta.