Verkkokaupan keräilykeskus Limingantullissa etenee aikataulussa – ruoan noutokaista aukeaa lokakuun lopussa

Ruoan verkkokaupan keräilykeskuksen noutokaista avautuu asiakkaille lähipäivinä. Keräilykeskus tulee työllistämään alkuvaiheessa noin 30 arinalaista. Kuva: Arina
Osuuskauppa Arinan Oulun Limingantulliin rakentama ruoan verkkokaupan keräilykeskus etenee suunnitellusti. Hanke on tärkeä osa Arinan strategiaa kehittää asiakaslähtöisiä ja tehokkaita digitaalisia palveluja. Ensimmäinen osa hanketta pääsee asiakkaiden testiin jo lokakuun lopussa, kun noutokaista avautuu asiakkaille.
Kokonaisuudessaan automaatioavusteinen keräilykeskus avautuu vuoden 2026 alkupuolella. Pohjoissuomalaisten mahdollistama investointi on arvoltaan noin 10,6 miljoonaa euroa ja sen arvioitu työllistämisvaikutus rakennusvaiheessa on noin 20–25 henkilötyövuotta.
Robotiikka ja automaatio avuksi
Ruoan verkkokaupan keräilykeskuksen rakentaminen on edennyt sujuvasti aikataulussa. Tällä hetkellä lisäosan sisällä käy kova tohina, sillä käynnissä on robottien ja automaation asennus. Loppuvuoden 2025 ja alkuvuoden 2026 aikana keräilykeskuksessa toteutetaan laaja testaus- ja koulutusjakso. Asiakastilausten käsittely keskuksessa aloitetaan kevättalvella 2026 ja kapasiteettia nostetaan asteittain kevään aikana. Tavoitteena on päästä vähintään kaksinkertaistamaan nykyinen keräilykapasiteetti alkukesään mennessä.
”Keräilykeskuksen automatisoitu robotiikka yhdistettynä osaavaan henkilöstöön mahdollistaa Oulun seudun asiakkaille entistä paremman palvelun ruoan verkkokaupasta. Automaation ja robottien avulla verkkokaupan ostosten keräily tapahtuu sujuvammin”, lupaa Prismajohtaja Anna Kela.
Vastaus verkkokaupan kysyntään
Samalla osaamisen kasvaessa kevään 2026 aikana keskuksen kapasiteettia kasvatetaan asteittain vastaamaan ruoan verkkokaupan kasvavaa kysyntää.
”Näin pystymme tarjoamaan ostosten nouto- ja kotiinkuljetusmahdollisuuksia asiakkaille entistä enemmän heille sopivimpina ajankohtina. Robottiavusteinen tuotekeräily tulee mahdollistamaan entistä nopeamman ja tehokkaamman ostosten keräilyn asiakkaiden tilauksiin, sillä robotit avustavat arinalaisia tuomalla asiakkaan valitsemat tuotteet keräilijän luo. Henkilökunta sitten varmistaa tuotteiden laadun ja tekee lopullisen keräyksen”, sanoo Kela.
Lokakuun loppupuolella avattava Ruoan verkkokaupan keräilykeskuksen noutokaista tuo uuden, arkea sujuvoittavan vaihtoehdon ostosten noutoon. Asiakkaat voivat noutaa tilauksensa autollaan suoraan noutokaistalta, sillä noutokaistan kamera tunnistaa asiakkaan rekisterinumeron.
”Asiakas tekee tilaukset S-kaupat-sovelluksessa, aivan kuten tähänkin asti ja hän saa viestillä tiedon siitä, että onko tilaus haettavissa noutolokerikosta vai -kaistalta. Asiakkaan saapuessa noutokaistalle, saa henkilökunta hälytyksen ja tulee tuomaan asiakkaan ostokset suoraan autolle”, Arinan marketkaupan verkkokaupan kehityspäällikkö Arttu Viholainen kertoo.
Uudenlaista osaamista
Ruoan verkkokaupan keräilykeskuksen vastikään valittu päällikkötiimi valmistelee yhdessä Viholaisen kanssa jo vauhdilla henkilökunnan koulutusta ja tulevaa noutokaistan avausta. Keräilykeskus tulee työllistämään alkuvaiheessa noin 30 arinalaista.
”Koska keräilykeskukseen työskentelemään siirtyvät arinalaiset ovat nykyisiä verkkokauppakeräilijöitämme, on heille jo tuttua esimerkiksi tuotteiden laadunvalvonta. Uuden keräilykeskuksen robotit ja automatiikka vaatii meiltä kaikilta kuitenkin täysin uudenlaista osaamista. Tästä syystä olemme käyneet hakemassa oppeja muun muassa Pirkanmaan ja HOK-Elannon Osuuskauppojen keräilykeskusten väeltä”, Viholainen toteaa.
”On ollut mahtava nähdä kuinka robotiikka ja automaatio helpottavat työtämme ja mahdollisiin lisärekrytointeihin palataan myöhemmin, kun saamme kapasiteetin pysyvälle tasolle”, hän lisää.
Zeppeliinin ja Linnanmaan Prismoissa sijaitsevat noutopisteet jatkavat toimintaansa, mutta kotiinkuljetukset keskitetään Limingantulliin kevään aikana.