Pian huristellaan oululaisilla sähköpotkukelkoilla kesät talvet

Potkukelkassa on kolme vaihdetta, mutta valmistaja vakuuttaa, että menopeli solveltuu turvallisesti myös hitaammille senioreille. Kuva: Arctic Rides Oy

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oululaisen Arctic Rides Oy:n marraskuussa esittelemän ja patentoidun Skick-sähköpotkukelkan valmistus alkaa Suomessa, Etelä-Pohjanmaalla. Skick-kelkkojen tuotanto on käynnistymässä E.S. Lahtisen tuotantolaitoksessa ja toimitukset asiakkaille on määrä alkaa vielä tämän kevään aikana.

”Verrattain nopea matka ideasta sarjavalmistettavaksi tuotteeksi on onnistunut hyvien yhteistyökumppaneiden avulla. Kyseisellä tuotantotehtaalla on ollut potkukelkkojen valmistusta jo lähes vuosisadan ajan”, luonnehtii Arctic Rides Oy:n toimitusjohtaja Markku Laatikainen.

Skick on uudenlainen, patentoitu ja ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu kevyt sähkökulkuväline, jonka suunnittelun yksi keskeinen painopiste on ollut hyötykäytössä – ajamisen hauskuutta kuitenkaan unohtamatta.

Skick kulkee kesällä kolmipyöräisenä asfaltilla tai metsäpoluilla, mutta meno jatkuu myös talvella, kun takarenkaat nostetaan ylös ja liu’utaankin lumella.

Sähköstä potkua

Skick-sähköpotkukelkka ei vaadi lihasvoimaa liikkuakseen, mutta perinteisestä potkukelkasta tuttu potkuttelu on kätevä tapa vaikkapa auttaa kelkka jouhevammin liikkeelle tai vain tehostaa sen toimintaa raskaalla kuormalla ylämäessä.

Kelkalla pystyy teräsrakenteisen etutavaratelineen sekä jalasten päälle kytkettävien lisävarusteiden avulla hoitamaan erilaisia kuljetustarpeita, kuten viemään lapsen päiväkotiin, kulkemaan lumilaudan kanssa mökiltä rinteeseen tai toimittamaan ruokalähettinä lämmintä ruokaa asiakkaille.

Skickin kuljettaminen ei vaadi ajokorttia, vakuutuksia tai rekisteröintiä, sillä Skick on alle 1000 watin sähköpotkulautoihin rinnastettava, kevyt sähköajoneuvo.

Kulkee lumessa ja nurmikolla

Kelkan kerrotaan soveltuvan monenlaiseen ympärivuotiseen käyttöön niin ulko- kuin sisätiloihin. Valmistaja vakuuttaa, että potkuri on vakautensa ja hallittavuutensa vuoksi turvallisempi kuin useimmat kahdella renkaalla kulkevat kevyet sähköajoneuvot ja eteneminen onnistuu, olipa alla lattia, asfaltti, nurmi tai lumipintainen tie.

”Tähän mennessä kiinnostusta meille on osoitettu senioritarpeista metsästyskäyttöön ja lehdenjakelun ongelmien ratkaisusta monenmoiseen vuokrakäyttöön niin pyöräteille, poluille kuin vaikkapa golf-kentillekin. Suurin kiinnostus on tullut kuitenkin kuluttajilta, jotka kaipaavat arkeensa helppokäyttöistä ja hauskaa ympärivuotista liikkumisvälinettä”, Laatikainen jatkaa.

Talvella lumisella alustalla sukset liukuvat kevyesti eteenpäin, mutta halutessaan kuljettaja voi napakalla painonsiirrolla saada aikaan myös helposti hallittavan sivuluisun, jolloin kelkalla voi vaikkapa lasketella tasamaalla.

”Tällä voi halutessaan ajaa talvella helposti driftaamalla, eli hallitussa sivuluisussa ja vaikkapa esteiden pujottelu on siten suorastaan ratkiriemukasta”, Laatikainen kertoo.

Lue myös