Oululaiset pelitiimit esillä Nordic Game -messuilla Malmössä

Ylärivissä edustettuna Runoi Games, Pysethus, Yrdvaab ja Renovator sekä valmentaja Anna Salomaa, alarivissä Runoi Games, Leonard Somero Procuctions ja Spellcasters. Kuva: Anna Karppinen

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Pitchauksessa pelinkehittäjät esittelevät peliään julkaisijoille, jotka rahoittavat pelinkehitystä ja markkinoivat pelejä pelaajille. Tätä varten tiimit olivat valmistautuneet erityisen intensiivisesti huhti- ja toukokuun ajan.

Kaikki tiimit olivat osallistuneet keväällä 2022 BusinessOulun Digitarjotin-hankkeella järjestämään GameTeam-valmennukseen. Kevään 2023 aikana urakkaan valmistauduttiin osittain samasta hankkeesta rahoitetulla How to Get a Publisher -valmennuksella.

Valmennukseen osallistui 6 tiimiä, joista 4 lähti kokeilemaan siipiään Nordic Game -messuille: Yrdvaab, Leonard Somero Productions, Pysetheus ja Runoi Games. Tiimien messuosallistumista tuki BusinessOulun GoGlobal-hanke.

Pelialaa kuvataan usein intohimoalaksi, jonka vuoksi kyselimme How to Get a Publisher -valmennukseen osallistuneilta tiimeiltä, mikä heidät sai innostumaan alasta ja kuinka polku kulki kohti ammattimaista pelinkehitystä ja julkaisijan etsimistä.

Tiimiläisten vastauksissa korostui oma harrastuneisuus jo lapsuudesta saakka, opinnot aiheen parissa sekä myös pohjoisen vetovoima. Esimerkiksi Spellcasters-tiimin Juho Vuolo päätti jäädä kehittämään Oulua pelikaupunkina.

”Valmistumiseni jälkeen suurin osa oman vuosikurssini opiskelijoista oli muuttamassa saman tien eteläisemmän Suomen suuntaan varmempien työllistymismahdollisuuksien perässä. Ajattelin, että olisihan se hyvä olla pohjoisempanakin porukkaa, jotta ehkä joskus saataisiin asema varteenotettavana pelinkehityskaupunkina. Näin yhdeksän vuotta myöhemmin voisi sanoa että asiat ovat todella ehtineet muuttua niistä ajoista.”

Peleistä liiketoimintaa

Tiimit ovat osallistuneet nyt kahteen BusinessOulun valmennukseen. Valmennuksien välillä aikaa on ehtinyt vierähtää vuoden verran. Matkalla on tarttunut mukaan uusia oppeja, etenkin pelialan liiketoiminnan lainalaisuuksista.

”En ollut perehtynyt markkinointiin, asiakkaisiin tai rahan ansaitsemiseen liittyviin asioihin pintaraapaisua enempää. Siellä näitä asioita käytiin ihan konkreettisesti läpi mm. tosielämässä toimivilla excel-taulukoilla ja esimerkeillä. Se paljastui ihan omaksi maailmakseen”, kertoo Renovator-tiimin J-M Häätylä.

Mukaan on mahtunut omien peliprojektien edistymistä, tiimien muodostumisia, yritysten perustamisia ja ideoiden jalostumista. Toki myös stressiä ja epämukavuusalueella olemista. 

Monella tiimillä puheissa vilahtelee liiketoiminnan kehittämisen lisäksi demo. Demo on pieni ote pelistä, jota kautta pystyy testaamaan, miltä sitä tuntuu oikeasti pelata. Demo on usein tärkeä työkalu osoittamaan julkaisijalle pelin potentiaalin. Lisäksi se on oiva työkalu kerätä käyttäjäpalautetta, jonka avulla voi ohjata pelinkehitystä.

Yrdvaab-tiimin Tuomas Pöyhtäri on keskittynyt omassa demossaan Ephemeris-avaruusstrategiapelin taistelumekaniikkoihin. Hän kertoo, että pelissä on uniikkia alusten lentofysiikka, mikä on genressään ennennäkemätön.

Messujen jälkityöt

Mutta entä itse Nordic Game -messut, mitä odotuksia tiimeillä kohdistui tapahtumaan? Tiimien kanssa messujen aikana kuulumisia vaihtaessa kuulosti, että kaikilla oli ollut kiinnostavia kohtaamisia ja usealla keskustelut jatkuvat julkaisijoiden kanssa messujen jälkeen.

Tiimeillä kovin työ alkaa siis nyt. On aika kerätä muistiinpanot ja tehdä tärkeät jälkityöt sekä yhteydenotot messuilla käytyjen keskustelujen jatkoksi.

Nordic Game Conference järjestetään joka kevät Malmössa. Tapahtuma on erinomainen paikka tavata pelialan konkareita ja uusia tulokkaita. Kuva: Anne Ryynänen

Leonard Somero Productions on tuottelias yhden henkilön pelistudio, joka on julkaissut jo yli kaksikymmentä peliä itch.io-alustalla. Nyt Nordic Game -messuilta hakusessa on julkaisija ROWBYROW-pelille. Kyseessä on roolipeli, jossa taistelut käydään ratkomalla Picross-puzzleja.

Leonard Somero summaa varmasti monen tiimiläisen haaveet tulevaisuudesta: ”Haaveilen elämäni rahoittamisesta pelinkehityksellä. Sitä tykkään tehdä ja olen siinä hyvä.”

Lisäinspiraatiota tiimeille tuo suomalaisen Skábma-pelin voitto vuoden parhaana pohjoismaisena pelinä. Palkinnot jaettiin Nordic Gamessa.

Lisätietoja aiheesta tästä linkistä.