MunPiiri kannustaa tukemaan paikallisia pien­yrityksiä: ”Jokainen ihminen on vaikuttaja”

Eeva Lähetkangas (oik.) perusti MunPiirin auttaakseen paikallisia pienyrittäjiä. Salla Kaikkonen vastaa yrityksen viestinnästä. Kuvat: Henna Saarenketo

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: Henna Saarenketo

Jaa sosiaalisessa mediassa:

MunPiiri on oululaisen Eeva Lähetkankaan perustama yritys, joka auttaa paikallisia pienyrittäjiä ja asiakkaita löytämään toisensa sekä kannustaa kuluttajia suosittelemaan hyväksi havaitsemiaan palveluita ja tuotteita suoraan ystävilleen. MunPiiri luottaa ajatukseen, että jokainen kuluttaja voi auttaa vastuullisella ostamisella alueen yrittäjiä menestymään ja siten vaikuttaa koko alueen elinvoimaisuuteen.

Oululainen Eeva Lähetkangas osaa unelmoida isosti. Hän uskoo, että vastuullisella kuluttamisella meistä jokainen voi vaikuttaa oman asuinalueen- ja sitä kautta koko maan talouteen positiivisesti. Tarvitaan vain ripaus paikallista pienyrittäjyyttä tukevaa kansanliikettä, joka lähtee siitä, että jokainen miettii, mihin kulutettu raha menee. Suunnataanko eurot toiselle puolelle maailmaa vai voisiko samalla rahalla tukea oman kaupungin yrittäjää?

MunPiiri on Lähetkankaan kehittämä konsepti ja yritys, jonka tarkoituksena on valjastaa puskaradion voima sekä yhdistää yhden sovelluksen kautta paikalliset kuluttajat ja yritykset. Kyseessä ei ole tavanomainen etukuponkeihin perustuva liikemalli, vaan tarkoituksena on tehdä aitoa yhteistyötä alueen yritysten kanssa, auttaa vahvojen verkostojen luomisessa sekä kannustaa kuluttajia suosittelemaan palveluita toinen toisilleen.

”Ajattelen, että jokainen ihminen on vaikuttaja. Jos käyt hyvässä ravintolassa ja kerrot siitä lähipiirillesi, olet vaikuttanut ihmisten mielikuvaan kyseisestä paikasta”, Lähetkangas sanoo.

Ohituskaista markkinointiviestinnälle

Lähetkangas tutustui digitaaliseen viestintään jo ennen sosiaalisen median syntyä, kun hän tutki diplomityössään digitaalista kuvankäsittelyä ja digitaalista vesileimaa. Hänelle heräsi ajatus, kuinka kuvateknologiaa voisi hyödyntää puskaradiotyyppisessä markkinointiviestinnässä. Idea jäi kuitenkin silloin toteuttamatta. Lähetkangas meni valmistumisen jälkeen töihin Nokialle tukiasemien kehittämisen pariin.

Minua on aina hämmästyttänyt, miksi ihmeessä merkittävä osa markkinointiviestinnästä kulkee muutaman ison korporaation kautta.
Eeva Lähetkangas

Vuosien aikana idea omasta yrityksestä ei kuitenkaan jättänyt Lähetkangasta rauhaan. Kun sosiaalinen media valtasi älypuhelimet, Lähetkangas oli varma, että kohta jostain ilmestyy samanlainen palvelu, jota hän oli pyöritellyt mielessään. Näin ei kuitenkaan käynyt.

”Minua on aina hämmästyttänyt, miksi ihmeessä merkittävä osa markkinointiviestinnästä kulkee muutaman ison korporaation kautta. Miksei ole olemassa alustaa, jossa kuluttajat ja yritykset voivat kommunikoida suoraan keskenään ilman kalliita välikäsiä, joista rahat valuvat muualle kuin yrittäjän taskuun tai edes Suomeen”, Lähetkangas ihmettelee.

”MunPiirin vaatimaton tavoite onkin haastaa perinteiset isot markkinointialustat, jotka palvelevat parhaiten ainoastaan sellaisia yhtiöitä, joilla on isot markkinointibudjetit”, hän lisää.

Aitoa yhteistyötä ja kassavirtaa

Lähetkangas perusti yrityksen aluksi pöytälaatikkoon vuonna 2019. Seuraava suuri loikka tapahtui, kun hän jätti työnsä Nokialla ja alkoi opetella sovellusten koodaamista. Työn tuloksena syntyi demo, jonka avulla hän pystyi hakemaan rahoitusta ja aloittamaan varsinaisen kehitystyön.

MunPiiri julkaistiin sovelluskaupoissa keväällä 2024, ja samaan aikaan toimintaan tuli mukaan ensimmäinen työntekijä. Tällä hetkellä yrityksessä työskentelee kymmenkunta henkilöä, joista osa on harjoittelijoita ja työkokeilijoita.

”Tarkoitus on tehdä yhteisö, eikä sitä luoda yksin. Ajattelen, että yrityksen varsinainen elämä alkoikin vasta, kun mukaan tuli muitakin kuin minä, ja syntyi työntekijöiden muodostama MunTiimi”, Lähetkangas sanoo.

”Viime keväästä lähtien olemme lähteneet laajentamaan piiriä yrittäjien suuntaan. Etsimme yrityksiä, jotka haluavat tehdä aitoa yhteistyötä kanssamme. Emme vain myy sovelluksia ja kävele pois, se olisi turhaa kaikille osapuolille. Sovellus on vain työkalu, jota käytämme yhteistyön apuna”, hän lisää.

Kaksi naista poseeraa puun juurella, taustalla keltainen vanha koulurakennus.

MunPiirin työhuone on Theodorinpuistossa, entisellä kuurojen koululla, jossa nykyään toimii tiivis taiteilijoiden ja yrittäjien yhteisö. Salla Kaikkoselle ja Eeva Lähetkankaalle on tärkeää olla mukana siellä, missä on muitakin yrittäjiä.

MunPiiriin kuuluu tällä hetkellä vajaa 30 oululaista kivijalka- ja pienyritystä. Yritykset löytyvät sovelluksesta listattuna ja he voivat luoda sovellukseen omia kampanjoita. MunPiirin tiimi tuottaa myös omille sosiaalisen median kanaville kuva- ja videomateriaalia yrityksistä, sekä järjestää erilaisia tapahtumia ja kampanjoita, joissa markkinoivat yritysten palveluita ja tuotteita.

”Pyrimme miettimään toimintaa sen kautta, että miten yritys voisi hyötyä MunPiiristä eniten ja miten me voimme yrittäjää auttaa. Toimimme aina yrittäjän etu edellä”, kertoo MunPiirin viestinnästä vastaava Salla Kaikkonen.

”Ennen yhteistyön aloittamista yrittäjän kanssa mietitään, onko MunPiiristä hänelle apua. Emme tarjoa pelkkää näkyvyyttä, vaikka silläkin arvo on, vaan tavoitteemme on tuottaa yrittäjälle mittavaa taloudellista hyötyä”, hän lisää.

Tiedostavaa ja vastuullista kuluttamista

Lähetkangas kertoo, että MunPiiri on suunnattu etenkin niille kuluttajille, jotka haluavat tehdä tiedostavia ja vastuullisia ostopäätöksiä. Hän uskoo, että moni ihminen näkee paikallisen yrittäjyyden arvon laajemmassa mittakaavassa, eikä ohjaudu tarjousten perässä ulkomaisten halpakauppojen äärelle.

”Sillä on iso merkitys, mihin laitamme rahamme. Kun ostamme paikalliselta yrittäjältä, raha menee suoraan hänelle. Pienilläkin summilla on suuri merkitys, kun tarpeeksi moni ihminen toimii samoin. Samalla tuemme myös alueen työllisyys- ja taloustilannetta, eivätkä verovarat valu ulkomaille”, Lähetkangas toteaa.

”Uskomme myös vahvasti, että jokaisen asiakkaan suosituksilla on iso merkitys yrittäjille. Puskaradio on edelleen yksi vahvimmista vaikuttamisen keinoista. Tätä varten MunPiiri-sovelluksessa on toiminto, jonka avulla jokainen voi suositella haluamaansa yritystä omissa kanavissaan. Suositteluun liittyy myös pieni etu, jonka saa sekä suosittelija, että suosituksen käyttäjä”, hän lisää.

Haluamme saada kuluttajat huomaamaan, että he voivat toimia ikään kuin yritysten mainostoimistoina ja että heidän ostokäyttäytymisellään on oikeasti väliä.
Salla Kaikkonen

Lähetkangas odottaa kiinnostuneena, kuinka MunPiirin ajatusmalli otetaan vastaan ja miten homma lähtee kehittymään.

”Olemme lähteneet haastamaan sitä ajatusta, missä kaikki pitää saada heti ja mahdollisimman halvalla. Nähtäväksi jää, haluavatko ihmiset oikeasti tukea paikallista yrittäjyyttä tällä tavoin”, hän pohtii.

Oulusta kohti Euroopan valloitusta

Tällä hetkellä MunPiiri tekee tarmokasta kehitystyötä testaamalla eri toimintamalleja. Toiminnan ei ole suinkaan tarkoitus palvella tulevaisuudessa vain oululaisia, vaan yritys pilotoi tänä vuonna ainakin Ruotsissa ja Norjassa.

”Haluamme olla globaali-lokaali yritys. Pyrimme luomaan toiminnallemme niin sujuvat toimintamallit, että ne voidaan skaalata tulevaisuudessa laajemmallekin, jopa Euroopan tasolle”, sanoo Lähetkangas.

Lähitulevaisuuden tavoitteet ovat kirkkaana myös Salla Kaikkosen mielessä.

”Nyt on tarkoitus saada sovellus käyttöön eri kuluttaja- ja käyttäjäryhmille. Haluamme saada kuluttajat huomaamaan, että he voivat toimia ikään kuin yritysten mainostoimistoina ja että heidän ostokäyttäytymisellään on oikeasti väliä”, Kaikkonen sanoo.

”Tämä on erilainen vaikuttamisen tapa, ja jos se toimii täällä Oulussa, se voi toimia missä tahansa muuallakin”, hän lisää.

Vaikka MunPiirin matka on vasta alussa, Lähetkangas kokee, että yritys on jo alkanut elää itseään suuremman tarkoituksen mukaista elämää.

”Vaikka tulevaisuudessa kävisi miten tahansa, tiedän, että kaikki työ on ollut sen arvoista. Meillä on uskomattoman tiivis työyhteisö, josta moni on saanut uusia kokemuksia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Jo se itsessään on arvokasta. Jaamme saman arvomaailman, haluamme tehdä hyvää ja muuttaa maailmaa omalta osaltamme paremmaksi paikaksi meille kaikille”, Lähetkangas sanoo.