Hallitus myönsi rahoituksen Oulu–Liminka-kaksoisraiteelle ja Haaparannan junaliikenteelle
Hallitus päätti merkittävistä investoinneista pohjoisen raideliikenteeseen. Kuva: Harri Tarvainen / arkisto
Pohjois-Suomeen tuli torstaina kauan kaivattuja liikenneuutisia. Hallitus on myöntänyt rahoituksen Liminka–Oulu-kaksoisraidehankkeen toteuttamiselle sekä henkilöjunaliikenteen aloittamiselle Suomesta Ruotsin puolelle Haaparantaan.
Hallitus antoi torstaina eduskunnalle esityksensä ensi vuoden talousarvioesityksen täydentämisestä. Pohjoiseen tuli pitkään odotettuja uutisia, kun hallitus esittää Liminka–Oulu-kaksoisraidehankkeelle 199 miljoonan euron valtuutta ja 10 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2026.
Kaksoisraiteen vuosia tekeillä ollut ratasuunnitelma valmistui viime vuoden joulukuussa Väylävirastossa, ja hankkeen aloittaminen on sen jälkeen odottanut valtion rahoituspäätöstä. Nyt mittavat rakennustyöt voidaan aloittaa ensi vuonna.
”Tämä on todella tärkeä hanke Pohjois-Suomelle ja valtakunnallisestikin Suomen pääradalla. Hankkeen toteutus edistää koko Pohjois-Suomen kilpailukykyä ja Oulun seudun aluerakennetta”, maakuntajohtaja Jussi Rämet toteaa Pohjois-Pohjanmaan liiton tiedotteessa ja muistuttaa koko Suomen maaliikenneyhteyksien muodostuvan länteen Pohjois-Suomen kautta, minkä takia pääväyläyhteyksien merkitys on erityisen tärkeä.
Noin 27 kilometrin pituinen suunnittelualue alkaa Limingan liikennepaikan eteläpäästä ja päättyy Oulun ratapihan eteläpäähän. Kaksoisraide parantaa henkilöjunien nopeutta ja täsmällisyyttä ja helpottaa merkittävästi henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittamista raiteilla. Se mahdollistaa myös juna- ja liikennemäärien lisäämisen ja matka-aikojen lyhenemisen ja antaa tekniset edellytykset myös lähijunaliikenteelle tulevaisuudessa.
Kaksoisraideosuudella junien nopeutta voidaan nostaa jopa 200 kilometriin tunnissa. Uusi raide rakennetaan vanhan viereen, osin länsi- ja osin itäpuolelle. Rakentamisvaiheen on arvoitu kestävän noin neljä vuotta, minkä jälkeen veisi noin vuoden verran kaksoisraiteen avaamiseen liikenteelle.
Junalla Ruotsiin ensi vuonna
Pohjoiseen tuli toinenkin toivottu uutinen, kun Haaparantaan kulkevan henkilöjunaliikenteen käynnistämiselle esitetään 1,9 miljoonan euron vuosittaista rahoitusta. Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa linjattiin, että tämä liikenne on 2030-luvulla osa valtion ostoliikennesopimusta, jonka valtio rahoittaa täysimääräisesti.
”Tällä hankkeella edistetään koko Suomen turvallisuutta ja huoltovarmuutta samalla kun arjessa tarvittavat yhteydet paranevat”, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) sanoo ministeriön tiedotteessa.
Oulun kaupunginhallitus päätti syyskuussa, että Oulun kaupunki voi tukea seuraavan viiden vuoden ajan 50 000 euron vuosittaisella rahoitusosuudella henkilöjunaliikenteen käynnistämistä Suomesta Ruotsin puolelle. Tämä tarkoittaa yhteensä 250 000 euron panostusta nykyisen ostoliikennesopimuskauden loppuun eli vuoteen 2030 saakka.
Laurila–Tornio–Haaparanta-rataosuuden sähköistäminen valmistui viime vuonna, joten henkilöliikenteen käynnistäminen Perämerenkaarella on jo teknisesti mahdollista. Myös Tornion ja Haaparannan asemat ovat valmiita vastaanottamaan sähköjunia.
VR Groupin suunnitelmissa on ollut läpi viikon maanantaista sunnuntaihin kulkeva junayhteys Helsingistä Oulun ja Tornion kautta Haaparannalle niin, että se on sovitettu yhteen Ruotsin puolen jatkoyhteyksiin Luulajan kautta aina Tukholmaan saakka.
”Henkilöliikenteen käynnistyminen ei tarkoita pelkästään yhteyttä Oulusta Haaparannan karkkikipoille tai huonekalukaupoille, vaan samalla meille avautuu mahdollisuus matkustaa Helsingistä Oulun kautta Tukholmaan ja aina Eurooppaan”, korostaa suunnittelujohtaja Markus Erkkilä Pohjois-Pohjanmaan liitosta.