Tulevaisuuden kapellimestarit johtavat Oulu Sinfoniaa Tanssin pyörteissä

Oulu Sinfoniaa nousee johtamaan ryhmä kapellimestariopiskelijoita Sakari Oramon johdolla: Erle Kont, Costas Vallios, Nathanaël Iselin, Kristian Sallinen, Mateusz Gwidalla, Aliisa Barrière ja Aku Sorensen. Kuva: Wilma Hurskainen

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Kun yleensä orkesteria harjoittaa koko viikon ajan yksi ja sama kapellimestari, jonka johtaa myös viikon konsertin, niin tällä kertaa Oulu Sinfonian vieraaksi Tanssin pyörteissä -konserttiin saapuukin peräti seitsemän eri kapellimestaria.

Orkesterin eteen nousevat Erle Kont, Costas Vallios, Nathanaël Iselin, Kristian Sallinen, Mateusz Gwizdalla, Aliisa Barrière ja Aku Sorensen. He kaikki opiskelevat Taideyliopiston Sibelius-Akatemian orkesterinjohdon oppiainetta professori Sakari Oramon johdolla. Konsertissa jokainen kapellimestarikokelas johtaa yhden teoksen.

”Kapellimestarin töiden jakaminen muiden kanssa on hyvin kiinnostavaa, koska opimme katsomalla kollegojamme”, yksi Nathanaël Iselin, yksi illan nuorista kapellimestareista, sanoo.

”Se on myös haastavampaa, koska orkesterin pitää mukautua hyvin nopeasti eri johtamistyyleihin ja erilaisiin kehonkieliin. Sen vuoksi meidän on oltava tavanomaista selväliikkeisempiä.”

Valssaaminen pidettävä kurissa

Illan aikana kuullaan teoksia peräti kuudelta eri säveltäjältä: Johann Straussin Die Fledermaus -alkusoitto ja Keisarivalssi, Camille Saint-Saënsin Danse Macabre, Maurice Ravelin La Valse, osia Sergei Prokofjevin balettisarjasta Tuhkimo sekä Richard Straussin Ruusuritari-sarja. Kaikkia konsertin kappaleita yhdistää tanssillisuus, etenkin valssipoljento.

”Jotkin tanssiliikkeet tulevat kapellimestareilta kuin itsestään, mutta ne on syytä pitää kurissa,” Iselin sanoo. Hän johtaa konsertissa Ravelin La Valsen.

”Emmehän ole tanssijoita. Kaikkien liikkeidemme tulisi palvella tarkoitusta. Valssaaminen kuuluu kapellimestarikorokkeen ulkopuolelle, tosin pienissä määrissä se voi auttaa oikean karakterin löytämistä musiikkiin.”

Maailmankuulu kapellimestarikoulu

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian orkesterinjohdon linja on jo kymmenien vuosien ajan kuulunut maailman arvostetuimpiin musiikkikouluihin. Akateemikko, kapellimestari Jorma Panulan johdolla orkesterinjohdon koulutuslinjasta tuli 1980-luvulla käsite, niin sanottu kapuluokka, josta valmistuivat nykyisin maailman menestyvimpiin kapellimestareihin kuuluvat Esa-Pekka Salonen, Jukka-Pekka Saraste, Osmo Vänskä, Susanna Mälkki, Mikko Franck ja esimerkiksi nykyistä kapuluokkaa johtava professori Sakari Oramo.

Kapuluokan menestyksen salaisuudeksi on arveltu sitä, että Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa kapellimestarikokelaat pääsevät johtamaan yliopiston omaa oppilasorkesteria jo opintojensa alkuvaiheessa.

Monessa muussa yliopistossa kapellimestarit harjoittelevat johtamalla pianistia. Oulu Sinfonian lisäksi kapuluokka on vuosien aikana vieraillut myös muissa Suomen sinfoniaorkestereissa, kuten Joensuun ja Kuopion kaupunginorkestereissa.

Tanssin pyörteissä torstai 10.02. klo 19.00 Madetojan salissa.

Ohjelma:

Johann Strauss: Die Fledermaus-alkusoitto

Camille Saint-Saens: Danse Macabre

Maurice Ravel: La Valse

Johann Strauss: Keisarivalssi, op. 437

Sergei Prokofiev: Osia balettisarjasta Tuhkimo, op. 107

Richard Strauss: Ruusuritari-sarja