Sanataiteen aarrearkku innostaa – valmiit materiaalit ja elämyksellinen toteutus saavat kiitosta

Aarrearkkuja voisi opettajien Heidi Tuomelan ja Mariam Kandelbergin mielestä hyödyntää myös koulun ulkopuolella – vaikkapa kirjastossa diplomikirjojen yhteydessä tai katseluvitriineissä.

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Elina Kauppila

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun lastenkulttuurikeskus, joka toimii Kulttuuritalo Valveella, on ollut sanataidekasvatuksen edelläkävijä Suomessa. Oulun kaupunki on panostanut sanataiteeseen jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan, ja sanataide näkyy myös kouluissa.

Koulujen käyttöön on kehitetty monenlaisia inspiroivia työkaluja, joista sanataiteen Aarrearkut ovat yksi. Ne sisältävät tarinoita, tehtäviä ja välineitä, jotka innostavat lapsia elämykselliseen sanataiteen oppimiseen. Kouluille lainattavien Aarrearkkujen avulla tuetaan lasten kielellistä, luovaa ja tunne-elämän kehitystä.

Metsä – sanataiteen aarrearkku on neljänsien luokkien oma sanataiteellinen kulttuurikasvatuskokonaisuus. Oulun lastenkulttuurikeskuksen sanataideopettajat Anna Anttonen ja Kati Inkala ovat suunnitelleet aarrearkun sisällön ja sanataidetehtävät. Aarrearkku on kuvataiteilija Heidi Kestin ja lavastaja Petri Haapakosken yhdessä tekemä taideteos. Aarrearkku on osa Oulun kaupungin Oppilaan kulttuuripolkua ja sen sisällöt sitoutuvat osaksi opetussuunnitelmaan. Tavoitteena on, että aarrearkkuprojektia toteutetaan mahdollisimman kattavasti kaikissa Oulun kouluissa.

”Oulun kansainvälisellä koululla kulttuuri on luonteva osa opetusta, ja kaupungin tarjoamia kulttuurisisältöjä hyödynnetään monipuolisesti”, kertovat luokanopettajat Heidi Tuomela ja Mariam Kandelberg.

”Sanataide on tärkeä osa toimintaa ja joka vuosi koulun luokkia osallistuu Lumotut sanat -sanataidefestivaalille. Eri luokka-asteiden välillä on myös yhteistyötä Lumottujen sanojen myötä. Yksi keskeinen onnistumisen tekijä kulttuuritoimintaan osallistumisessa on koulun kulttuuriopettajien rooli: tieto kulkee hyvin koulun sisällä. Muiden opettajien esimerkki myös innostaa ja saa muitakin osallistumaan kulttuuritoimintaan.”

Arkusta paljastui mieleenpainuva kokemus

Oulun kansainvälisellä koululla sanataiteen Metsä-aarrearkku nivoutui luontevasti osaksi koulun luontojaksoa ja tutkivaa oppimista. Projektiin osallistuneet opettajat kehuvat mieleen painunutta kokemusta vuolaasti. Tehtävät sekä arkun luoma tunnelma innostivat koko luokkaa.

”Oli suuri yllätys, kuinka ihana arkku onkaan, kuin taideteos! Oppilaisiinkin se teki suuren vaikutuksen”, kuvailevat Tuomela ja Kandelberg.

Oulun kansainvälisellä koululla Aarrearkku-projekti kesti neljä viikkoa ja sen aikana kirjoista tuli oppilaille tuttuja. Lukemisen ilo levisi myös projektin ulkopuolelle. Monet oppilaat innostuivat lainaamaan lisää kirjoja kirjastosta. Aarrearkku mahdollisti monenlaisen työskentelyn myös eri ympäristöissä – oppilaat saivat itse valita, missä lukevat: sohvalla, matolla tai vaikka käytävällä.

”Sanataiteen aarrearkun tehtävät ovat hauskoja ja oivaltavia. Sellaisia, joita ei itse olisi keksinyt. Tehtävät innostavat ja motivoivat oppilaita. Niistä sai myös vinkkejä sanataidetehtäviksi muillekin luokille”, Kandelberg iloitsee.

Opettajat arvostavat erityisesti sitä, että aarrearkku tehtävineen on huolella suunniteltu ja helposti toteutettavissa luokassa.

”Yhteisopettajuus sujui helposti, kun arkun mukana tuli valmiit tuntisuunnitelmat ja rakenne. Ideointiin ei mennyt liikaa aikaa. On opettajalle erityisen helpottavaa, että kokonaisuus on niin valmiiksi mietitty. Jopa ääneen luettavat pätkät kirjoista on valittu etukäteen. Neljännen luokan oppilaille suunnattuja tehtäviä pystyi hyvin eriyttämään myös suomea toisena kielenä opiskeleville”, opettajat vakuuttavat.

pojat pelaavat

Oulun kansainvälisen koulun oppilaita aarrearkun parissa. Kuvat: Heidi Tuomela

Koulutuspäivästä saatu hyöty oli suuri

Sanataiteen aarrearkun saa käyttöönsä, kun osallistuu vuosittain järjestettävään koulutukseen.

”Suosittelemme niitä lämpimästi kaikille opettajille! Pieni vaiva osallistua koulutukseen, mutta siitä saa todella paljon irti. Valmiit materiaalit useaksi viikoksi”, kannustavat Tuomela ja Kandelberg. He muistuttavat samalla, että jos projektin tekee yhteisopettajuutena toisen kanssa, kannattaa parin tunnin aarrearkku-koulutus käydä yhdessä.

“Jos jotain parannettavaa täytyy keksiä, niin aarrearkkua voisi pitää pidempäänkin luokassa. Niitä voisi olla enemmän. Aarrearkkuja voisi opettajien mielestä hyödyntää myös koulun ulkopuolella – vaikkapa kirjastossa diplomikirjojen yhteydessä tai katseluvitriineissä. Uuteen lastenkulttuurikeskus Kotiloon voisi ehkä tulla oma aarrearkku?”, naiset ideoivat.

”Erityisesti ennakoitavuus ja struktuuri tekivät aarrearkusta toimivan monenlaisille oppijoille. Oppilaille tuli turvallinen ja tuttu olo. Mitä pidemmälle projekti eteni, sitä paremmin kaikki sujui.”

Seuraava opettajien aarrearkku-koulutus järjestetään 4. luokan opettajille 19.8.2025. Tarkemmat tiedot löytyvät kaupungin OSS-järjestelmästä.

Oulun kaupungin tavoitteena on olla Euroopan lukevin kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Kohti yhteistä päämäärää matkataan Lukevin kaupunni -kampanjan avulla. Lukevin kaupunni tehdään yhdessä, ja se on osallistujiensa näköinen. Tule mukaan ja luetaan Oulusta Euroopan lukevin kulttuuripääkaupunki! Kampanja on osa kansallisen lukutaitostrategian toimeenpanoa Oulussa.

Fakta

Lasten sanomaa aarrearkusta:

Myös esiopetusikäisille on Oulussa oma Tarinoiden talo -aarrearkku, jonka sisällöt sitoutuvat esiopetussuunnitelmaan. Tuulikellon päiväkodin lasten sanomaa aarrearkusta:

·       Hotelli hämärä oli aika pelottava, jännittävä

·       Haunted hotel book was the best

·       Kaupunki kuka ties oli paras, varsinkin se jännä tarina

·       Salalokero talossa oli jännä

·       Itse talo oli tosi kaunis

·       Oli kiva etsiä talosta juttuja, mitä kirjoissa oli.

·       Vesipyssy oli hieno!

·       Kiitos talosta!

Lue lisää santaiteen aarrearkuista Kirjastoreitti-sivuilta: Sanataiteen aarrearkut | Kirjastoreitti & Lukumetka | Oulun kaupunki.