Säveltäjän ja kuvataiteilijan teokset puhuvat keskenään – Jarno Vanhanen ja Kirsi-Maria Perkkiö inspiroituvat toisistaan

Jarno Vanhanen ja Kirsi-Maria Perkkiö suunnittelevat konserttikokonaisuuksia, joissa yhdistyvät musiikki, kuvataide ja runous. Kuvat: Henna Saarenketo

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Henna Maria Saarenketo

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oululaistunut Jarno Vanhanen on aina sukeltanut sävellyksissään syvälle kuviin. Yksi taiteilijan päämääristä on säveltää kaikki Raamatun kuvat, joiden mystiikasta ja tarinoista löytyy loputtomia merkityksiä. Vanhanen on säveltänyt ja julkaissut solo piano -sarjan nimeltä Kuvan Maailma sekä kaksi pianokonserttoa.

Pitkäaikainen haave samanhenkisen kuvataiteilijan kohtaamisesta toteutui syksyllä 2022, kun Vanhanen törmäsi oululaisen kuvataiteilijan, Kirsi-Maria Perkkiön maalauksiin.

”Ajattelin, että nyt on niin hyvän näköistä taidetta, ettei tarvitse edes yhtään valehdella”, Vanhanen naurahtaa.

”Jos olisin itse kuvataiteilija, tekisin todennäköisesti hyvin saman tyyppisiä maalauksia. Olen tehnyt jo pitkään yhteistyötä luottorunoilijani Kristian Helasen kanssa, mutta kuvataiteilija on puuttunut. Nyt se on löytynyt, ja vieläpä Oulusta, mikä antaa tänne muuttamiselle entistäkin suuremman merkityksen”, hän iloitsee.

Kaksi Perkkiön teosta päätyi heti yhteistyön alussa osaksi Kuvan Maailma -sävellystä, ja Lokakuun Gloria -maalaus toimii Vanhasen seuraavan pianokonserton inspiraationa.

”Näin välittömästi, että nyt saan työhöni ne puuttuvat palaset, joita ole etsinyt. Kirsi-Marian teokset täydentävät taidettani ja tekevät sen paremmaksi”, Vanhanen toteaa.

Perkkiön Lokakuun Gloria -maalaus puhaltaa voimaa Vanhasen luovuuteen ja teos toimii inspiraationa hänen seuraavassa sävellyksessään.

Maalaukset säveltämätöntä musiikkia

Perkkiön maalaukset antavat tilaa mielikuvitukselle. Ne ovat monikerroksisia teoksia, jotka sisältävät yksityiskohtia ja piilokuvia, jotka jättävät katsojalle vapauden omaan tulkintaan. Katsoja voi nähdä ja kokea Perkkiön maalauksissa viitteitä maalaus- ja rakennustaiteesta.

Kun katson Kirsi-Marian teoksia, koen, että menen jostain sisään ja lähden toisesta paikasta ulos.

Perkkiö kuuntelee paljon musiikkia ja innoittuu vanhojen mestareiden sävellyksistä ja elämäntarinoista .

Hän on aina kokenut maalaustensa olevan soittamatonta musiikkia.

”Maalaus on valmis vasta sitten, kun koen sen soivan. Muodot, värit, rytmi ja kerroksellisuus muodostavat soljuvan tarinan. Minulla ei ole tapana luonnostella tai suunnitella teosta etukäteen, vaan lähden intuitiivisesti kuin johtamaan orkesteria suoraan kankaalle”, kertoo Perkkiö.

”Sävellykset ja kuvat soittavat aina ihmisissä eri kieliä, riippuen täysin kuulijasta ja katsojasta itsestään. Haluan taiteen keinoin aivan kuin raottaa verhoa kahden eri maailman välillä, ja kuljettaa kohti mysteeriä,  hän jatkaa.

Monitulkinnallisuus Perkkiön taiteessa puhutteli myös Vanhasta, joka kokee oman musiikin syntyvän samalla tavalla suunnittelematta kuin toisesta maailmasta käsin.

”Kun katson Kirsi-Marian teoksia, koen, että menen jostain sisään ja lähden toisesta paikasta ulos. Mitä siinä välissä ja sen jälkeen tapahtuu, luo tarinoita”, hän kuvailee.

”Sama on säveltämisessä. Musiikki ei ole koskaan vain sointuja toisen perään, vaan sen pitää alkaa jostain ja päätyä johonkin, ja niiden välissä täytyy olla yhdistäviä linjoja, muuten se ei tule avautumaan kuulijalle”, Vanhanen jatkaa.

Perkkiö on harrastanut myös kuvanveistoa ja keramiikkaa. Takana näkyy Talven taskussa omenapuu -maalaus ja edessä Haava -veistos, joka on tehty Persianlahden sodan aikaan 1991.

Jotain ihmistä suurempaa

Kun maalaaminen saapui Perkkiön elämään vuonna 2007, hän koki löytäneensä syyn, miksi on syntynyt maailmaan.

”Tämä kaikki on ikään kuin murtunut minusta. Taiteessani pohdin aikaa ja ehkä meitä kaikkia askarruttavia kysymyksiä: mistä olemme tulleet, minne olemme menossa, ja mitä on ollut ennen meitä. Toivon voivani viitata taiteellani johonkin meitä suurempaan.

Vanhanen tunnistaa, mistä Perkkiö puhuu.

”En edes osaa sanoa, missä olen, kun sävellän. Rakastan tietyssä välitilassa olemista. Säveltäessä koen, että minussa on monta eri persoonaa, jotka voivat tuntea eri asioita”, hän kuvailee.

”Maalaaminen ja musiikki ovat hyvin alkukantaisia, ja mahdollisesti ihmisen ensimmäisiä kommunikaation keinoja. Molemmissa on paljon piilotettua informaatiota, joka on kuitenkin kaikille ymmärrettävissä, koska taiteen kieli on universaalia”, Vanhanen jatkaa.

Vanhanen ja Perkkiö toivovat voivansa järjestää konserttikokonaisuuden myös kirkkorakennuksessa.

Poikkitaiteellisia konsertteja

Taiteilijat ovat suunnittelemassa konserttikokonaisuuksia, joissa yhdistyvät jousikvartetin soittamat Vanhasen sävellykset, Perkkiön maalaukset ja Kristian Helasen runot.

”Runous, maalaus ja musiikki avaavat ja rikastuttavat toisiaan. Siinä missä yksi kuuntelee, toiselle katsominen tai sanat toimivat paremmin”, sanoo Perkkiö.

”Koen, että taide alkaa elää, kun se pääsee ihmisten nähtäväksi ja kuultavaksi. Riippuu täysin ihmisen tunnetilasta, mitä teokset nostavat esille. Kun tekee intuitiolla, niin teoksiin voi tulla piilotajunnasta sellaistakin, mitä tekijä itse ei ole sinne tietoisesti laittanut”, hän jatkaa.

Ensimmäinen konsertti on suunniteltu pidettävän syksyllä Perkkiön työhuoneella, mutta Vanhaselle nousee innostus aloittaa jo aikaisemmin keväällä. Taiteilijat toivoisivat pääsevänsä viemään teoksia myös kirkkoihin.

”Olisi upeaa, jos Kirsi-Marian teoksia voisi heijastaa isosti kirkon seinälle, jolloin katsojat pääsisivät konkreettisesti sisään taiteeseen”, Vanhanen visioi.

 

 

Lue myös