Paikalliset poliitikot vakuuttuivat oululaisen musiikkikoulutuksen tasosta ja tärkeydestä

Merja Hurskainen, Pekka Ylönen ja Tuula Ala-Aho liittyivät rytmiryhmäksi, kun Suvi Tönkyrä Runsteenin johtama Con Moto -orkesteri soitti Oodin ilolle. Kuvat: Sanna Smolander

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Sanna Smolander

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Viisi oululaista paikallispoliitikkoa vieraili hiljattain Oulun konservatoriolla osana valtakunnallista Luovuutta politiikkaan -kampanjaa, jolla haluttiin lisätä tietoisuutta taiteen perusopetuksesta. Oululaisesta musiikkikasvatuksesta oltiin ylpeitä yli puoluerajojen.

Salissa käy helmikuisena iltana iloinen kuhina, kun nuoret soittajat aukovat soitinkoteloitaan, virittävät soittimiaan ja valmistautuvat orkesteriharjoituksen alkamiseen. Tulindbergin salin penkit täyttyvät paitsi oppilaiden tavaroista, myös mieluisista vieraista: Oulun kaupungin päättäjiä on kutsuttu konservatoriolle kylään.

Jännittyneitä katseita jaetaan puolin ja toisin, supina käy. Pian tunnelma kuitenkin kevenee, kun vieraat esittäytyvät ja harjoitus voi alkaa. Aluksi Suvi Tönkyrä Runsteenin johtama Con Moto -jousiorkesteri soittaa uljaasti tutun kappaleen Oodi ilolle. Aplodit raikuvat.

Päättäjien vierailu on osa valtakunnallista Luovuutta politiikkaan -kampanjaa. Suomen konservatorioliiton ja Taiteen perusopetusliiton järjestämällä teemaviikolla halutaan lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä taiteen perusopetuksesta ja kulttuurialan ammatillisesta koulutuksesta. Paikallisia poliitikkoja kutsutaan tutustumaan oppilaitosten arkeen ja vaihtamaan ajatuksia nuorten kanssa.

Oulun konservatorioon saapui viisi vierasta: Jari Laru (kok.), Tuula Ala-Aho (sd.), Merja Hurskainen (kd.), Pekka Ylönen (ps.) ja Tuija Pohjola (sd.).

Pekka Ylönen ja Jari Laru seurasivat tarkasti Tuula Ala-Ahon oboekokeilua. Oboensoiton lehtori Regina Hamarikivi asetteli soittoasentoa kuntoon.

“Kuka on lempisäveltäjäsi? Oletko sinä soittanut lapsena jotain?” Keskustelu viriää ja ajatuksia vaihdetaan. Rohkeimmat vieraat uskaltautuvat orkesterin eteen johtamaan.

Harjoituksen lopuksi Oodi ilolle saa uuden, astetta iskevämmän tulkinnan, jossa vieraat soittavat mukana rytmisoittimia. Keskittyneet ilmeet kertovat, että tahdissa olisi nyt syytä pysyä, nuorten muusikoiden edessä seisoessa. Hymy on herkässä.

Vierailu jatkuu luokkakierroksella. Oboensoiton lehtori Regina Hamarikivi on vuollut ylimääräisiä röörejä vieraille kokeilua varten. Rööri laitetaan oboeen kiinni, soitin nostetaan soittoasentoon, hengitystekniikkaa treenataan hieman, huulten asento tarkistetaan, sormet asetellaan läpille.

Napakasti puhaltamalla syntyy aivan kelpo ääni. “Hyvä hyvä! Siitä se lähtee!” Ja jälleen kumottiin urbaani legenda oboensoiton vaikeudesta.

Pekka Ylönen tutki kiinnostuneena Albert Takkulan ja Alissa Joametsin duon nuotteja. Sellolehtori Kati Valkama avasi yhteissoiton saloja vieraille.

Harppuluokassa ihmetellään harpun mekaniikkaa ja viritystä. Viehättävä sello-harppuduon esitys saa vieraat huokailemaan ja ohjaavan opettajan Kati Valkaman myhäilemään. 13-vuotiaan sellistin Albertin ja 14-vuotiaan harpistin Alissan saumaton yhteissoitto luo vieraille kokemuksen siitä, mitä kamarimusiikki parhaimmillaan on: kuuntelua, reagoimista, yhteisen pulssin tunnetta ja musiikin suuntaa. Sanoja ei tarvita.

Ilta päättyy oppilaskonserttiin, jossa klassisen musiikin sekä rytmimusiikin osaston opiskelijat, lapsista muusikon ammattitutkintoa opiskeleviin nuoriin aikuisiin, pistävät parastaan. Markus Vaaran juontama konsertti herättää vieraissa ihastusta: “Uskomattoman taitavia lapsia ja nuoria! Aivan upeita esityksiä!”

Vieraat saavat samalla maistiaisen konservatorion konserttitarjonnasta: sadat oppilaskonsertit vuosittain ovat aina kaikille avoimia ja ilmaisia.

Kaupunginvaltuutettu Tuija Pohjola kertoi nuorille lempimusiikistaan.

Myös konservatorion opetustarjonta vakuuttaa: oululaisille ja lähikuntien lapsille ja nuorille on tarjolla yli 30 erilaista soitinvaihtoehtoa. Opintoihin voi hakeutua toukokuisen oppilasvalinnan kautta, eikä edeltäviä opintoja välttämättä tarvita.

Harrastus sisältää oman soittotunnin lisäksi myös yhteissoittoa, musiikin hahmotusaineita sekä mukavia esiintymisiä yksin ja yhdessä. Vieraat kyselevät toiveikkaina aikuisopintojen perään, mutta saavat kuulla, että taiteen perusopetuksen laaja oppimäärä on tarkoitettu lapsille ja nuorille. Toisen asteen muusikon koulutukseen hakeutuvat ovat pääsääntöisesti nuoria aikuisia.

Illan päätteeksi vaihdetaan ajatuksia oululaisesta musiikkikasvatuksesta, josta oltiin yhdessä ylpeitä.

“Oulussa musiikkikoulutuksella on pitkät, vahvat perinteet. Konservatorio on osa sitä. Koen tärkeänä, että tulevaisuudessakin huolehdimme, että nykyinen taso säilyy vähintään yhtä hyvänä”, totesi Pekka Ylönen painokkaasti.

Päättäjät ja nuoret musiikin harrastajat lähtevät pimenevään helmikuiseen pakkasiltaan, omiin koteihinsa, mutta yhteydenpitoa luvataan jatkaa. Musiikin ilo jää kuplimaan pitkäksi aikaa, yhteinen jaettu kokemus kantaa.

Kirjoittaja Sanna Smolander on Oulun konservatorion kamaripianistilehtori ja viestintäkoordinaattori.

"Musiikkikoulutus on minulle tärkeä asia"

Kirjoittaja: Sanna Smolander

Merja Härkönen, Pekka Ylönen ja Tuula Ala-Aho osallistuivat orkesterin harjoitukseen.

Pekka Ylönen on oululainen perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu ja sivistyslautakunnan jäsen. Hän vieraili konservatoriolla Luovuutta politiikkaan -päivänä.

Kerro hieman itsestäsi. Harrastatko itse musiikkia ja kulttuuria?

Olen soittanut aiemmin klarinettia, nykyään soitan saksofonia ja kosketinsoittimia. Soitin erilaisissa orkestereissa, mutta nyt yhteissoitto on jäänyt aikataulusyistä vähemmälle. Opiskelin Pohjankartanon yläkoulussa ja Madetojan musiikkilukiossa, joten tienoo on tuttua, vaikken itse ollutkaan konservatoriossa oppilaana.

Minkälainen jälkimaku jäi vierailusta? Mikä yllätti? Mikä kosketti?

Vierailu oli oikein onnistunut ja hyvä. Yllätyin oppilaskonsertin kovasta tasosta ja vakuutuin oppilaiden soittotaidosta. Musiikkiesitykset kokonaisuudessaan koskettivat, myös luokassa kuultu kaunis sello-harppu-duo.

Minkä viestin haluat lähettää kannattajillesi ja kaikille oululaisille?

Oulussa on pitkät, vahvat perinteet musiikkikoulutuksessa. Musiikkiluokat, konservatorio ja muut tahot ovat huolehtineet siitä. Mielestäni on tärkeää, että nykyinen taso säilyy vähintään samanlaisena vastaisuudessakin. Oulun pitää pysyä tulevaisuudessakin musiikin opiskelun kaupunkina. Itselläni aikoinaan yksi merkittävä politiikkaan lähtösyy liittyi silloiseen musiikkiluokkien lakkautuspäätökseen, joka onneksi peruttiin. Musiikkikoulutus on minulle tärkeä asia.

Millaista jatkoa toivot yhteistyölle?

Toivon, että sivistyslautakunta saisi lisää tietoa konservatorion toiminnasta, myös oppilaskonsertteja voisi mainostaa enemmän.

Fakta

Oulun konservatorio

  • Oulun konservatorio on noin 1100 oppilaan ja melkein sadan opettajan musiikkioppilaitos, joka kouluttaa musiikin harrastajia ja ammattilaisia niin paikallisiin kuin koko Suomen tarpeisiin. Kaupungin ylläpitämä oppilaitos vietti syksyllä 2022 70-vuotisjuhliaan.
  • Toimitilat sijaitsevat Oulun musiikkikeskuksessa (Leevi Madetojan katu 1-3), Kotkantiellä (Kotkantie 1) sekä Oulunsalo-talolla (Mäntypellonpolku 10).
  • Oulun konservatoriossa tarjotaan laajan oppimäärän mukaista taiteen perusopetusta lapsille ja nuorille klassisen musiikin, rytmimusiikin ja varhaisiän musiikkikasvatuksen osastoilla. Hakuaika taiteen perusopetukseen on 1.3.–14.4.2024.
  • Konservatorion ammatillista toisen asteen koulutusta on tarjolla nuorille aikuisille klassisen musiikin, rytmimusiikin ja kirkkomusiikin osastoilla.
  • Tähän koulutukseen haetaan yhteishaussa, joka on tänä vuonna 20.2.–19.3.2024.