Oululaisyhtye The Aeon julkaisi hartaasti työstetyn levyn italialaisen levy-yhtiön kautta

Oululaisyhtye The Aeon on päässyt italialaisen levy-yhtiön siipien suojiin ja suunnittelee striimikeikkaa ja ulkomaankiertueita. Solistina Anna-Kaisa Kettunen. Kuva: Juho Ljokkoi

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Dimi Salo

Jaa sosiaalisessa mediassa:

The Aeonin lyömäsoittaja Lauri Sallamo myöntää, että viisi vuotta sitten julkaistun esikoislevyn menestys asetti heille omat paineensa.

”Mutta vaivannäkö on nyt palkittu. Ilmassa on ollut kärsimättömyyttä ja tarvetta näyttää, ainakin itselläni”, sanoo Sallamo.

The Aeonin hehkutettu esikoislevy Songs of the Great Beast julkaistiin vuonna 2017. Sen jälkeen orkesteri on tehnyt uutta musiikkia ja sovituksia kaikessa rauhassa.

”Materiaalia syntyikin niin paljon, että myös valikointi tälle toiselle levylle tulevista kappaleista ja kolmannelle kypsyteltävistä otti aikansa”, kertoo yhtyeen solisti Anna-Kaisa Kettunen.

Yhtyeen toinen albumi The Baphomet Dream näki päivänvalon 3. syyskuuta 2022.

Mystistä folkia kuudelle

Tummanpuhuvaa ja vahvatunnelmaista folkia soittavassa The Aeonissa on kuusi jäsentä. Bändiin kuuluvat Anna-Kaisa Kettusen ja Lauri Sallamon lisäksi, Antti Saarilampi, sähköbasso, Mau Järvinen, viulu, kellopeli, yaybahar, Jussi Moilanen, mandoliini ja Matias Tapaninen, kitara.

Kuusihenkisen kokoonpanon kaikki jäsenet laulavat levyllä myös taustoja, ja Antti Saarilampi on soittanut mukaan koskettimia.

The Aeon on sovittanut The Baphomet Dream -levyn yhdessä. Levyn sävellyksistä vastaavat yhtyeen Tapaninen, Moilanen, Saarilampi, Järvinen, Kettunen sekä Tuukka Tyvelä.

”Tällä levyllä Aleister Crowleyn tilalle sanoittajina saivat astua seuraavat suuret sanasepot: Edgar Allan Poe, H.P. Lovecraft, Toni Kandelin ja kitaristimme Matias Tapaninen.”

Kärsivällisyys ja vaivannäkö palkitaan

The Aeonin esikoisalbumi Songs of the Great Beast julkaistiin vuonna 2017. Miksi toinen albumi julkaistiin vasta vuonna 2022?

”Pandemia hidasti elämää ja aiheutti ruuhkaa myös levy-yhtiön puolella, kun suma alkoi vihdoin purkautua”, Lauri Sallamo kertoo.

Esikoislevyn julkaisi suomalainen Luova Records. Tuoreen levyn julkaisija on italialainen Black Widow Records.

”Black Widow Records otti meihin yhteyttä sosiaalisen median kautta ja kertoi halukkuudestaan yhteistyöhön”, Sallamo iloisee.

BWR julkaisee paljon esoteerista ja psykedeelistä musiikkia, ja The Aeon sopii tähän kategoriaan mainiosti.

”Yhteistyön kunnollinen käynnistyminen otti aikansa, mutta lopulta pyörät pyörähtivät yllättävänkin nopeasti ja sulavasti”, Sallamo kehuu.

Koronapandemia toi toki levyn julkaisuprosessiin omat haasteensa. Bändin kitaristi Matias Tapaninen kokee suurimman haasteen olleen se, kun ensimmäisen levyn julkaisun jälkeen yhtyeen kitaristi Jesse Heikkinen jäi pois kokoonpanosta.

”Meni pitkään, ennen kuin olimme bändin sisällä samaa mieltä siitä, mihin suuntaan seuraavaa levyä tulisi musiikillisesti ja tunnelmallisesti viedä”, Tapaninen tuntee.

Teatteri ottaa ja antaa

Hiljaisien vuosien aikana ryhmä oli sitoutunut sovittamaan sekä osittain myös säveltämään materiaalia Oulun Ylioppilasteatterin Noitavasara!– ja Valonkantaja! -produktioihin.

”Teatteriproduktiot lienevät käytännössä aikaa vievin syy meidän levytystaukoon”, basisti Antti Saarilampi toteaa.

Oulun Ylioppilasteatterin näytelmässä Noitavasara! päivänvalon näki ensi kertaa Tyvelän sävelteos, Kandelinin sanoittama Uni vuohesta.

”Tarkensimme kappaleen englanninkielisessä versiossa vuohen Baphometiksi, jolla on oma yhteytensä levyn muihinkin kappaleisiin”, Lauri Sallamo selventää.

Kitaristi Matias Tapaninen nostaa esille levyn nimibiisin The Baphomet Dream.

”Siinä tulevat mielestäni vahvasti esille ne tärkeimmät elementit, joista suurin osa The Aeonin materiaalista ja lavaesiintymisestä ammentaa. Ainakin omassa mielessäni levy rakentui jo hyvin varhaisessa vaiheessa sen ajatuksen ympärille, että kyseisen kappaleen täytyy olla levyn keskiössä”, Tapaninen ajattelee.

Temppeliritareiden väitettiin palvoneen kokouksissaan Baphometia, pakanallista tai gnostista jumaluutta. Monet okkultistiset ja mystiset kirjoittajat ovat myöhemmin omaksuneet Baphometia teoksiinsa.

Universumin mysteerien äärellä

The Aeonin laulaja Anna-Kaisa Kettunen kuvailee orkesterin jatkavan toisella levyllään teemallisesti okkultismin poluilla, universumin suurten mysteerien äärellä.

”Sanoituksiin valikoitui inspiroivia tekstejä suurilta runoilijoilta, mutta myös egyptiläinen mytologia on ollut tekstien lähteenä tällä levyllä.”

Albumin aloittaa Tears of Atum -laulu, joka on egyptiläisestä mytologiasta ammentava luomistarina.

”Levyn päättää Void of Time -kappale, jossa maailmankaikkeus ja sen tarinat hajoavat osana suurta, kosmista sykliä”, sanoittaa Tapaninen.

Albumilta löytyvästä Orobas-biisistä on tehty myös musiikkivideo.

”Orobas ei liity muulla tavoin kokonaisuuteen, kuin että se on Nyarlathotepin tapaan yksi hahmo okkulttisessa hahmokavalkadissa”, Jussi Moilanen kertoo.

Laulun sävelsi Jussi Moilanen ja suomenkielisen sanoituksen teki Toni Kandelin.

”Kandelin myös oli kirjoittanut okkultistinäytelmätrilogian, jossa bändimme on ollut mukana”, Moilanen tarkentaa.

Orobaksen englanninkielisen käännöksen teki orkesterin Antti Saarilampi.

Lauri Sallamo kokee, että albumi on mahdollista tulkita esimerkiksi kosmisena aikakautena.

”Kuin luomistarinana, jolla on alku eli siemen ja loppu eli tyhjyys, olevaisuuden ollen pelkkä unenomainen henkäys niiden välissä”, hän pohdiskelee.

Kiitelty toinen tuleminen

The Baphomet Dream -kokonaisuus on saanut kiitettäviä arvioita muun muassa Imperiumi.net– ja Desibeli.net-sivustoilla.

”Fanien palaute on ollut ylistävää. Tuntuu hyvältä, että olemme pystyneet vastaamaan odotuksiin. Levynjulkaisukeikalla 3. syyskuuta Hupisaarten kesäteatterissa tunnelma oli maaginen”, Kettunen hehkuttaa.

”Levyä työstettiin hartaasti, määrätietoisesti ja yksityiskohtiin huomiota kiinnittäen, joten positiivinen palaute lämmittää mieltä suuresti”, Saarilampi nauttii.

The Aeonin kolmannen albumin kappaleet alkavat kohta olla kasassa.

”Katse alkaa pikkuhiljaa kääntyä seuraavia äänityssessioita kohti. Sitä ennen kuitenkin olisi tarkoitus tehdä vielä jokunen keikka”, kertoo Sallamo.

Tavoitteena kansainvälistyä

The Aeonin tavoitteena on kansainvälistyä. Mahdollisuudet tähän italialaisen levy-yhtiön siipien suojista ovat kenties jopa hyvät.

”Ulkomaankiertue, ehkä useampikin, bändin estetiikkaan istuvissa keikkapaikoissa olisi lähivuosina paikallaan”, Sallamo unelmoi.

Yhtye ymmärtää, että Oulusta käsin kansainvälistymisessä on omat haasteensa.

Vuonna 2018 kuusikko esiintyi liettualaisella Kilkim Zaibu -festivaalilla.

”Silloin saimme kokemuksen tämän kokoisen bändin logistiikkaan liittyvistä haasteista. Haasteet eivät kuitenkaan tarkoita etteikö se olisi mahdollista, ja meillä on kansainvälisesti jo hyvää fanipohjaa”, Kettunen tietää.

Bändi toivoo pääsevänsä kesällä 2023 pitkästä aikaa festivaalikeikoille myös Suomessa.

Seuraavaksi striimikeikka

Matias Tapaninen ei usko, että kolmatta levyä jouduttaisiin odottamaan yhtä pitkään kuin tuoretta The Baphomet Dreamia.

”Vielä julkaisematontakin materiaalia on jo soitettu keikoilla”, hän paljastaa.

Ryhmä suunnittelee paraikaa striimikeikkaa joulukuulle.

”Yksityiskohdat täydentyvät lähiaikoina”, Sallamo lupaa.

Bändiläisten syksy on odotettua kiireisempi.

”Julkaisemme tulevista kuvioista tietoa heti kun mahdollista, joten meitä kannattaa seurata Facebookissa ja Instagramissa”, kiteyttää Kettunen.