Oululaisen Mutant Koala Picturesin kädenjälki näkyy Netflixin alkuperäissarjassa The Guardians of Justice

Mutant Koala Picturesin Petteri Stavén (kuvassa vas.), Jukka Vidgren ja Juuso Laatio saivat alkusysäyksen yritykselleen ammattikorkeakoulun lopputyöstä. Kuva: Mutant Koala Pictures

Julkaistu: Kirjoittaja: Anne Maarit Laurila

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun ammattikorkeakoulun lopputyöstä se lähti. Oikeastaan koko yrityksen tarina, nimittäin Jukka Vidgren ja Juuso Laatio päättivät yhteistä lopputyötä tehdessään ostaa työn oikeudet koululta itselleen ja perustaa hankkeen valmiiksi saattamiseksi tuotantoyhtiön. Syntyi Mutant Koala Pictures, jonka ensimmäinen lyhytelokuva Dr. Professor’s Thesis of Evil valmistui vuonna 2011.  

“Tulimme luoneeksi kokonaan uuden animaatiotekniikan, kukaan muu ei ollut vastaavaa tehnyt aikaisemmin. Kun elokuva valmistui, pääsimme POEM-Säätiön tuella osallistumaan American Film Marketiin, jossa elokuvamme herätti paljon kiinnostusta. Taisimmekin olla ensimmäinen suomalainen elokuva, joka sai levityksen iTunesissa”, Vidgren muistelee.  

Dr. Professor’s Thesis of Evil toteutettiin Laation, Vidgrenin ja Mutant Koala Picturesissa osakkaana toimivan Petteri Stavénin kehittämällä motion novel –animaatiotekniikalla. Ensimmäisen Los Angelesin reissun jälkeen Hollywood-kontakteja on tullut lisää ja niistä on poikinut Mutant Koalalle myös töitä.  

“Thesis of Evil oli meille hyvä käyntikortti, sen tekniikasta ja visuaalisuudesta innostui tuottaja Adi Shankar, joka oli meihin yhteydessä. Palaveerasimme muutamia kertoja, kunnes hän esitteli meille hankkeensa, johon toivoi, että lähtisimme mukaan. Teimme siihen muutamia kuvia ja sitten niitä tuli lisää. Kaikkinensa olemme tehneet hankkeen parissa töitä ehkä viitisen vuotta – kuvasimme myös sarjaan materiaalia studiossa Oulussa”, Vidgren kertoo. 

Lopputulos yllätti

Netflix julkaisi The Guardians of Justice –sarjan maaliskuun alussa. Vaikka Mutant Koalan tiimi olikin lukenut käsikirjoituksen ja nähnyt valmiina kohtaukset, joihin heidän tekniikkaansa oli käytetty, yllätti lopputulos tekijänsä.  

“Voi todeta, että lopputulos oli virkistävä. Sarja on oikea populaarikulttuurin runsaudensarvi, siihen on käytetty kaikkia mahdollisia tekniikoita: 3D-animointia, vaha-animaatiota, live action kohtauksia näyttelijöiden kanssa – ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä, myös meidän motion novel-tekniikalla toteutettuja animointeja. Silti kokonaisuus toimii yllättävän hyvin, tekniikoiden sekoitus on vedetty rohkeasti överksi, mikä tekee sarjasta mielenkiintoisen”, Vidgren kiittelee.  

Jukka Vidgren ja Petteri Stavén kertovat yrityksensä roolista The Guardians of Justice -sarjassa ohjaaja-tuottaja Adi Shankarin YouTube-kanavalla.

Kun ensimmäisiä kuvia tehtiin Oulun toimistolla sarjaa varten, ei sarjalla ollut vielä julkaisijaa. 

“Onhan tämä hienoa meillekin, että pääsemme näyttämään osaamistamme Netflix –originaali sarjassa. Toivottavasti sarja löytää katsojia. Tällainen käyntikortti toivottavasti poikii meille myös lisää projekteja. Tuotantoyhtiömme keskittyy oman sisällön kehittämiseen, mutta tarjoamme VFX-osaamistamme myös muille”, Vidgren toteaa.  

Tuotantoyhtiön omista hankkeista kuullaan näillä näkymin vuoden päästä enemmän.  

“Kehittelemme Hevi Reissusta jatko-osaa yhteistyössä helsinkiläisen Making Movies -tuotantoyhtiön kanssa. Saimme tuotannon valmisteluun juuri kehittelyrahoitusta, joten tavoitteena on päästä kuvaamaan vuoden päästä. Parhaillaan käsikirjoitamme kahdeksanosaista tv-draamasarjaa YLElle. Siinä yhdistyy huumori ja savolainen yritteliäisyys – ehkä sen verran voin paljastaa”, Vidgren toteaa pilke silmäkulmassa.