Keskustakirjasto Saari avattiin – henkilökunta jalkautuu asiakkaiden pariin ja kutsunapillakin saa palvelua
Keskustakirjasto Saareen tuli tutustumaan runsaasti ihmisiä heti aamukymmeneltä. Kuvat: Pasi Rytinki
Keskustakirjasto Saari avattiin maanantaina sekä asiakkaiden että henkilökunnan innokkaan odotuksen jälkeen. Monet keskeiset toimintapaikat ovat tiloissa muuttuneet, ja uutta on esimerkiksi asiakaskeittiö ja henkilökunnan kutsunappi. Kirjaston työntekijät myös liikkuvat kirjastotilassa aiempaa näkyvämmin.
Oulun kaupunginkirjaston alueellinen kirjastopalvelupäällikkö Mervi Vaara kertoo, että keskustakirjasto Saaren asiakaspalvelussa on siirrytty toimintamalliin, jossa kirjaston henkilökunta liikkuu entistä enemmän kirjastotilassa asiakkaiden joukossa.
”Olemme seuranneet miten muualla Suomessa isoissa kirjastoissa toimitaan ja hakeneet niistä vinkkejä. Isot kirjastot ovat lähteneet mukaan niin sanottuun jalkautuvaan asiakaspalveluun, jolloin varsinaisia asiakaspalvelupisteitä on vähemmän ja työntekijät liikkuvat enemmän kirjaston tiloissa.”
Kirjat löytyvät edelleen toisesta kerroksesta, mutta lasten ja nuorten aineistoa on nyt entistä enemmän.
”Kokemus on ollut, että asiakkaat lähestyvät kirjaston henkilökuntaa helpommin, kun työntekijä on siellä kirjastotilassa vapaasti lähestyttävissä. Esimerkiksi kirjasuosituksia uskalletaan kysyä avoimemmin. Asiakkaalla on silti edelleen rauha toimia kirjastossa, väkisin ei ketään lähestytä eikä mitään tuputeta”, Vaara sanoo.
Lehtien lukeminen rauhoittuu
Palvelupisteitä, joissa siis on henkilökuntaa, tulee Saareen kaksi. Toinen on toisessa kerroksessa, jossa ovat lasten, nuorten ja aikuisten kirjat, toinen kolmannessa kerroksessa, jossa ovat digiverstas ja lehtien lukusali.
Saaressa kokeillaan ensimmäisessä ja toisessa kerroksessa kutsunappeja, joilla asiakas voi kutsua henkilökuntaa. Alussa niille katsotaan tietyt paikat, mutta tarpeen mukaan ne voidaan myös siirtää eri paikkoihin. Kutsunapeissa ovat tekstit suomeksi ja englanniksi.
Monet kokivat lukusalin ennen rauhattomaksi ala-aulan läheisyydessä, joten lukusali siirrettiin kolmanteen kerrokseen.
Monet keskeiset asiointipaikat kirjastossa ovat vaihtuneet, esimerkiksi lehdet ovat nyt kolmannessa kerroksessa. Vaaran mukaan tämä muutos tehtiin, koska asiakkaat olivat kokeneet ala-aulan äänien häiritsevän lehtien lukemista.
Käteistä ei käsitellä
Palautusautomaatti ja varattujen aineistojen nouto löytyvät ensimmäisestä kerroksesta.
”Näin kirjat voi käydä näppärästi vaikka lenkillä palauttamassa. Myös koiran kanssa voi ala-aulassa piipahtaa, mutta ei jäädä oleskelemaan”, Vaara kertoo.
Kirjojen palautuksen ja varausten noudon voi hoitaa nopeasti ensimmäisessä kerroksessa – ei kuitenkaan nastakengät jalassa.
Kahvila Tarina palvelee entisen lehtisalin paikalla. Ensimmäisen kerroksen perältä löytyvät myös pieni asiakaskeittiö, mikro ja vesihana sekä sohva ja pöydät. Vessoja on joka kerroksessa.
Asiakaskeittiö löytyy ensimmäisestä kerroksesta torin puoleisesta päästä taloa.
Kirjastossa ei käsitellä käteistä rahaa, vaan maksut voi hoitaa omien asiakastietojen kautta verkkopankissa. Käteistä ei oteta vastaan turvallisuussyistä.
”Lisäksi käteisen määrä on nykyisin kirjastossa vähäistä, joten maksujärjestelmä tulisi kalliiksi. Käteisellä voi kuitenkin kirjastomaksut hoitaa Oulu10:n palvelupisteissä”, Vaara sanoo.
Nastakengillä kirjaston komeilla parketilla ei saa edelleenkään kävellä.