Ilmakitaransoiton MM-kisat toivat jälleen miljoonien eurojen arvosta näkyvyyttä Oululle
Ouluun rakastuneet ilmakitaristit levittävät ilosanomaa pohjoisesta kaupungista ympäri maailmaa. Kuvassa vuoden 2024 kilpailijoita. Kuva: Oulun juhlaviikot
Ilmakitaransoiton MM-kisojen kansainvälinen mediahuomio oli tänä vuonna poikkeuksellisenkin suurta, kun erityisesti Britanniassa innostuttiin kisoista.
Ilmakitaransoiton MM-kisojen mediahuomion lasketaan kattaneen tänä vuonna 1,45 miljardia ihmistä Amerikasta Australiaan. Medianäkyvyyden mainosarvo oli yli kahdeksan miljoonaa euroa. Luvut selviävät Meltwaterin mediaseurannasta elokuun kahden viimeisen viikon ajalta.
Laajaa näkyvyyttä toivat muun muassa uutistoimistot Associated Press (AP) ja European Broadcasting Union (EBU), jotka välittivät suoran lähetyksen finaalista asiakkailleen.
“Vaikka palvelemme mediaa nopeasti kattavalla video- ja kuvamateriaalilla ja suoralla lähetyksellä, ainutlaatuinen kisa erityisessä kaupungissa houkuttaa kansainvälisiä toimittajia vuosi toisensa jälkeen myös paikalle. Ja kun he tulevat, he ovat täysin myytyjä ilmakitaratunnelmalle Oulussa”, Oulun juhlaviikkojen toiminnanjohtaja Pia Alatorvinen kertoo tiedotteessa. Ilmakitaransoiton MM-kisat on osa Oulun juhlaviikkojen festivaaliverkostoa.
Kansainvälisen median kiinnostus ilmakitarakisoja kohtaan on ollut jokavuotista, mutta tänä vuonna seurantaluvut kaksinkertaistuivat.
Yksi syy löytyy Britannian mediasta, jossa ilmakitaroista innostuttiin toden teolla. Muun muassa BBC tuli Ouluun selvittämään ilmakitarailmiön historiaa.
Alatorvisen mukaan ilmakitaransoiton MM-kisoista kertovissa jutuissa paitsi raportoidaan kisoista, myös mainitaan aina Oulu pohjoissuomalaisena eksoottisena ja eläväisenä kaupunkina. Yhä voimakkaammin mediassa tuodaan esille ilmakitaransoiton MM-kisojen tarkoitus, eli maailmanrauha.
Oulun kaupunki selvittää tapahtumien vaikutuksia alueeseen kyselytutkimuksilla. Ilmakitaransoiton MM-kisat sai vastaajilta ennätyskorkeita lukuja muun muassa sosiaalisen indikaattorin kohdalla. Se sisältää tyytyväisyyden tapahtumaan, suositteluhalukkuuden ja sen, tulisiko vastaaja tapahtumaan uudestaan. Keskimäärin tapahtumien sosiaalinen indikaattori on kyselyissä hieman yli 80 prosentin tasolla, Ilmakitaransoiton MM-kisoissa luku oli 95 prosenttia.
“Lisäksi yli 90 prosenttia vastaajista arvioi, että tapahtuma lisää paikkakunnan vetovoimaa ja elinvoimaa sekä lisää vastaajan halukkuutta asua paikkakunnalla. Tokihan me itse tämän jo tiesimme, mutta nyt asiasta on myös lukuja tarjolla. Ensi vuonna 30 vuotta täyttävät Ilmakitaransoiton MM-kisat on uniikki oululainen vetonaula niin asukkaille kuin turisteillekin. Tämä osoittaa, että kulttuuritapahtumat ovat tärkeitä kaupungin identiteetin ja elämänlaadun rakentajia”, Alatorvinen toteaa.