Yhteiset pelisäännöt arkeen – vanhempain­illat vahvistavat lasten hyvin­vointia Rajakylässä ja Pateniemessä

Vanhempainiltoja valmistelevaan työryhmään kuuluvat alueellisen toiminnan asiantuntija Susanna Kauppinen (vas.), Ruiskukan päiväkodin johtaja Mervi Niva, Rajakylän koulun virka-apulaisrehtori Essi Vuopala, Palokan, Herukan ja Riekonmarjan päiväkotien johtaja Juhani Jarva sekä Pateniemen koulun rehtori Perttu Toiviainen. Kuva: Johanna Lampinen

Koulutus

Julkaistu: Kirjoittaja: Susanna Kauppinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Rajakylän ja Pateniemen alueella on alettu tiivistää kotien, koulujen ja päiväkotien yhteistyötä, jotta ilkivallan, yleisen rauhattomuuden liiallisen ruutuajan kaltaisiin ongelmiin pystytään paremmin puuttumaan. Vanhempainilloissa sovitaan yhteisistä pelisäännöistä arkeen.

Syyskuussa Rajakylän ja Pateniemen alueiden koulut ja päiväkodit täyttyvät tärkeistä kohtaamisista, kun vanhempainillat tuovat huoltajat, lapset, kasvattajat ja opettajat yhteisen asian äärelle. Tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten hyvinvointia.

Jokaisessa alueiden päiväkodissa ja koulussa keskustellaan illan aikana samasta teemasta: kiusaamisesta, sen eri ilmenemismuodoista ja ennaltaehkäisyn keinoista sekä sosiaalisen median vaikutuksista lasten ja nuorten kehitykseen. Pienryhmissä sovitaan yhdessä lasten ja nuorten kanssa pelisääntöjä arkeen, jaetaan kokemuksia ja konkreettisia keinoja.

Tavoitteena on, että mahdollisimman monen perheen vanhemmat ovat mukana. Näin saadaan aikaan kattava ja rakentava keskustelu, joka tukee ja turvaa lasten arkea ja koulunkäyntiä.

Pelisäännöt tarpeen

Kouluilla tunnistetaan useita haasteita nuorten vapaa-ajan viettoon liittyen. Ilkivalta, levoton toiminta, yleinen rauhattomuus ja älypuhelinten parissa vietettävä aika ovat asioita, jotka huolestuttavat koulujen aikuisia syvästi. Nämä ilmiöt heijastuvat myös koulun arkeen, oppilaiden hyvinvointiin ja edellytyksiin käydä koulua.

”Rehtorina – ja myös isänä – olen huomannut, kuinka vaikeaksi kasvattaminen voi muodostua silloin, kun perheillä on hyvin erilaiset käytännöt esimerkiksi älypuhelimen käytöstä, nukkumaanmenoajoista tai kotiintuloajoista. Kun säännöt vaihtelevat suuresti, nuoren voi olla vaikea hahmottaa yhteisiä rajoja ja vastuullisuutta”, Pateniemen koulun rehtori Perttu Toiviainen kuvailee.

Rajakylän ja Pateniemen alueiden kouluilla on haluttu järjestää vanhempainiltoja, joissa nuorten elämään vaikuttavista asioista voidaan keskustella yhdessä. Keskustelujen tavoitteena on luoda ymmärrystä siitä, että kukaan ei ole haasteiden kanssa yksin, ja yhteisistä pelisäännöistä tiettyjen ikäluokkien osalta voidaan sopia yhdessä.

”Voimme esimerkiksi keskustella siitä, mihin aikaan nuoren tulisi olla kotona, kuinka paljon ruutuaikaa on kohtuullista ja miten voimme tukea toisiamme kasvatustyössä. Samalla haluamme vahvistaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja rakentaa yhteistä keskustelevaa kulttuuria, jossa jokainen vanhempi kokee olevansa osa yhteisöä ja kasvatuskumppanuutta”, Toiviainen tarkentaa.

Rehtorina – ja myös isänä – olen huomannut, kuinka vaikeaksi kasvattaminen voi muodostua silloin, kun perheillä on hyvin erilaiset käytännöt esimerkiksi älypuhelimen käytöstä, nukkumaanmenoajoista tai kotiintuloajoista.
Pateniemen koulun rehtori Perttu Toiviainen

Päiväkodeilla ja kouluilla on merkittävä rooli perheiden arjessa, joten tiivis keskusteluyhteys kotien kanssa on tärkeää.

”Oppilaiden, huoltajien ja opettajien yhteistyössä laatimat pelisäännöt luovat alueelle yhteisiä käytänteitä. Niiden avulla ennalta ehkäisemme kielteisiä ilmiötä, kuten ilkivaltaa ja some-kiusaamista”, Rajakylän koulun virka-apulaisrehtori Essi Vuopala perustelee pelisääntövanhempainillan merkitystä.

Vanhempainilta on yhteisöllinen hetki, jossa rakennetaan luottamusta ja vahvistetaan yhteyttä perheiden sekä päiväkotien ja koulun välillä. Marras–joulukuussa alueella järjestetään yhteinen vanhempainfoorumi, jossa jatketaan keskustelua ja syvennetään yhteistyötä.

”Tässä ajassa on tämän ajan haasteet, mutta uskomme, että haasteet voidaan ratkaista entistä tiiviimmällä yhteistyöllä. Koulu tai päiväkoti ei yksin voi ratkaista kaikkia ongelmia, mutta voi kutsua oikeat ihmiset kokoon ratkomaan niitä. Koko kylä kasvattaa – yhdessä”, rehtorit korostavat.