Uudistetussa Lintulammen koulussa yhdistyvät perinteinen ja moderni – entinen mukava tunnelma siirtyi mukana

Rehtori Pauliina Kärki (takana oik.), apulaisrehtori, luokanopettaja Jari Pienihäkkinen sekä viidennen luokan oppilaat Aarre Kylmänen (vas.) ja Hertta Ahola ovat tyytyväisiä remonttiin, koska koulussa on nyt enemmän tilaa ja äänimaailma on mukava ja pehmeä. Kuvat: Mari Rytilahti

Koulutus

Julkaistu: Kirjoittaja: Mari Rytilahti

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Yli vuoden evakossa olon jälkeen 64-vuotias Lintulammen koulu on saanut uudistetun ilmeen. Remontin myötä koulussa yhdistyy sopivalla tavalla moderni ja perinteinen. Perinteitä kunnioittaen pulpetit on säilytetty ja vanhoja kalusteita entisöity.

Viidennellä luokalla olevat Hertta Ahola ja Aarre Kylmänen ovat viihtyneet Lintulammen koulussa aina. Vanhasta rakennuksesta heille on jäänyt mukavia muistoja, kuten esimerkiksi vanhan rakennuksen tunnelmallisuus. Molemmat pitävät myös uudistetusta koulusta, koska remontin myötä on tullut lisää tilaa.

”Tunnelma on sama kuin ennen remonttia, mutta koulu on toisaalta uusi. Osaa luokkahuoneista ei edes tunnista, kun ei niissä tullut käytyä ennen remonttia. Uutena asiana tullut kenkäeteinen tuntui aluksi oudolta, mutta siihenkin on pikkuhiljaa tottunut. Nyt ei ainakaan sukat kastu, kun kaikki jättävät kenkänsä eteiseen eivätkä naulakoille”, Hertta Ahola ja Aarre Kylmänen kertovat.

Hertta ja Aarre ovat tyytyväisi myös siihen, että taito- ja taideaineiden luokkia on uudistettu. Tilaa on nyt enemmän ja se mahdollistaa sujuvamman ja mukavamman työskentelyn.

Rehtori Pauliina Kärki kertoo, että uudistuksesta huolimatta vanhasta koulusta he halusivat ehdottomasti säilyttää perinteiset laatikolliset pulpetit.

”Oma pulpetti ja oma paikka on oppilaille sellainen turvasatama”, Pauliina Kärki sanoo.

koululaiset pulpetin äärellä

Tutut pulpetit tuovat oppilaille myös turvallisuutta.

Uutena asiana on käytäville ilmestyneet työskentelypisteet, joita on nyt vanhoista rakenteista huolimatta saatu mukavasti ympäri koulua. Oppilaat saavat tulla sinne oppituntien aikana tekemään tehtäviä. Aarre ja Hertta pitävät uusista työpisteistä, koska niiden sohvat ovat mukavan tuntuiset.

Yksi koulun painopisteistä on vuosien varrella ollut kädentaidot sekä taito- ja taideaineet. Näiden aineiden opetustilat on uudistettu ja rakennettu siten, että ne ovat lähellä toisiaan. Hertta ja Aarre ovat sitä mieltä, että käden taitojen uudet luokat ovat tilavat eikä työpisteille tarvitse jonottaa. Se tekee työskentelystä mukavaa.

”Me käytämme koulussa Steam-pedagogiikkaa, jonka mukaan oppilaat ratkaisevat ongelmia tieteen, teknologian, matematiikan ja taiteiden avulla”, rehtori Pauliina Kärki ja apulaisrehtori, luokanopettaja Jari Pienihäkkinen kertovat.

Toinen keskeinen pedagoginen ratkaisu on ulkoluokkatoiminta. Rehtorin mielestä lähimetsässä liikkuminen on mielekästä opiskelun lomassa, ja jää lapsille mieleen. Myös koulun piha on täysin uudistettu. Pihalta löytyy monipuoliset leikkivälineet ja mahdollisuus pihapelien pelaamiseen. Pihalla voi nykyään tehdä kaikenlaista, kuten pelata erilaisia pihapelejä.

oppilaat kotitalousluokassa

Uudistetusta koulusta löytyy tätä nykyä myös luokka, jossa on keittiö. Aarre ja Hertta odottavat, että pääsevät käyttämään keittiötä joululeivonnaisten valmistukseen.

Valoisa, pehmeä ja perinteinen

Kärki ja Pienihäkkinen ovat sitä mieltä, että remontoidussa koulussa tulee sopivassa määrin esille modernia ja vanhaa. Koulu on valoisa ja pehmeä, mutta perinteinen.

”Haluamme, että lapsille jää koulusta mukavat ja lämpimät muistot. Erityisesti perinteiset arvot ovat tärkeitä, vaikka remontoidusta koulussa löytyy paljon uutta tekniikkaa.”

Apulaisrehtori on erityisen tyytyväinen esimerkiksi mukavaan äänimaailmaan.

”Vaikka tiloja avarrettiin, niin akustiikka on säilynyt pehmeänä ja miellyttävänä. Myös ruokalassa on paljon parempi akustiikka.”

Musiikkia opettava Jari Pienihäkkinen kiittelee sitä, että musiikkiluokkaan on saatu uusia soittimia.

Uutena asiana ovat tulleet myös luokka, jossa on keittiö sekä siirrettävät väliseinät kerroksiin. Myös turvallisuus on parantunut muuan muassa siten, että luokkien väliin on asennettu läpikulkuovet.

Sopivan kokoinen moneen

Sekä Kärki että Pienihäkkinen ovat tulleet Lintulammelle opettajiksi vuonna 2000. Rehtorilla on menossa neljäs työvuosi ja vararehtorilla toinen.

”Koulussamme opettajilla on pitkiä työuria. Henkilöstön vaihtuvuus on ollut vähäistä. Oppilaat ja opettajat kokevat ilmapiirin hyväksi ja yhteistyökykyiseksi. Entiset oppilaat ovat myös käyneet meitä moikkaamassa”, Pauliina Kärki sanoo.

Lintulammen koulu on sopivan pieni. Oppilaita on vajaat 300. Tämä mahdollistaa sen, että yhdessä tehdään paljon asioita. Rehtori tuuraa itsekin välillä opettajia.

”Koulun sisällä tapahtuvia asioita hoidetaan yhteistyössä ja työpanosta suunnataan sinne missä sitä milloinkin tarvitaan. Lintulampiset ovat tyytyväisiä remontoituun kouluunsa”, hän toteaa.